• Miss jag

Inskolning förskola

Min son som är 15 månader började sin inskolning i måndags. Förskolan han ska gå på är en avdelning på 14 barn i åldrarna 1-3. Pedagogerna har många års erfarenheter och känns trygga. MEN! Min sons första dagar har varit hemska. Första dagen gick helt ok. Han åt lunch med de andra och verkade finna sig bra. Men igår och idag har det inte funkat alls. Tiden är 9-12 och båda dagarna har vi fått gå hem 11. Han blir väldigt ?klängig? och vill helst sitta i knät. Han gråter direkt man sätter ner honom på golvet och verkar inte finna sig till ro alls. Hjälp! Kommer detta bli bättre? Eller vad kan jag vänta mig? Vi ska dit både i morgon och fredag och på måndag är det tänkt att jag ska lämna honom 1 timme. Är det någon som har några erfarenheter eller råd?

• Svar på tråden Inskolning förskola
  • IsDimma

Ska ni lämna för första gången på måndag? Det är enligt min erfarenhet inte att rekommendera. En hel helg emellan. Bättre att lämna en en liten stund på fredagen eller vänta till tisdagen.

En av mina första inskolningar så fick jag en pojk som satt i mammas knä i tre dagar, lämnade helst inte hennes knä alls. Trodde han skulle gråta som en stucken grus när det var dags för lämning. Han grät tills mamma var utom synhåll (hon hade bara hunnit ut i hallen) sen var han nöjd. Första dagen mest i mitt knä men sen lekte han som bara den. Mamman å sin sida grät i ett helt år när hon lämnade

Så det är inte alltid som det blir som man förväntat sig

Jag har skolat in barn som släppt mamma redan första dagen och lekt med alla våra saker men som när mamma väl lämnat gråtit hysterisk.

Och allt där emellan.

Haft två barn däremellan som varit nöjd så länge föräldern varit kvar men som sen grät i flera månader.

Men för dom allra flesta barn går det bra. Dom gråter en liten stund och sen leker dom, sen kan tårarna komma ibland och framförallt när föräldern kommer och hämtar och barnet kommer på att hen saknat dig.

Ring och kolla läget efter en 10-15 minuter. Det lugnar dig. Funkar det inte ringer personalen dig

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Iowhannah

Vi skolade in i höstas, förvisso var vårt barn lite äldre vid inskolning än ditt men jag tror inte det spelar någon jätteskillnad.

Inskolningen var i samma stuk som det du beskriver, fast vi hade 0830-1030 så vi gick hem innan lunch. När vi var med gick det jättebra och han lekte och sökte kontakt med de andra barnen på en gång. När vi skulle börja lämna blev det såklart jättejobbigt. Han grät och grät, och de första dagarna ville han mest sitta i en pedagogs knä, det tog även ett par dagar innan han kunde sova middag på förskolan. Sen plötsligt, efter kanske 3-4 veckor, kom en dag då han inte grät vid lämning och jag gick hem som på moln! Sedan följde en period med varierande reaktioner, ibland ledsen och ibland glad. Hursomhelst så försäkrade personalen att han bara var ledsen i någon minut och sedan kom han snabbt in i leken.

Nu har vi hamnat i nåt helt bakvänt istället. Det går superlätt att lämna, han springer skrattande in och hinner knappt säga hejdå innan han har börjat leka, men hämtningen är en kamp! Det är dagligen en massa skrik och gråt och han vill stanna kvar och leka med sina kompisar. Jag (och personalen) kan lirka och vänta i en halvtimme innan han går med på att gå och tvätta händerna och ta på ytterkläderna. Det är himla tur att man inte har bråttom när man hämtar!

• isolande

Min dotter var oxå 15 månader när hon skolades in och ville bara sitta i mitt knä hela inskolningen. Men det gick bra, lite tårar precis vid lämningarna, men hon fann sig snabbt i den nya ordningen på förskolan ändå.

Svar på tråden Inskolning förskola