• Femhenist

Antiplugg-kulturens utbredning?

Under din tid i högstadiet - Hur stor andel av eleverna i din klass upplever du drabbades hårt av en "antiplugg-kultur"? Och då tänker jag inte på de som hade uppenbara personliga problem som ADHD eller något åt det hållet, utan jag tänker på vanliga "bra" killar och tjejer som i någon avgörande mån ballade ur pga denna anti-plugg-kultur.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Antiplugg-kulturens utbredning?
  • Anonym (Snabbläste)

Läste trådrubriken lite snabbt i telefonen och fick det till: Analplugg-kulturens utbredande.

• Anonym (Snabbläste)
    Femhenist skrev 2018-03-08 12:45:48 följande:

För att jag ville. Har du problem med det?

Där gick någon lite i försvar
  • Anonym (Emme)
    Femhenist skrev 2018-03-08 12:51:19 följande:

...och jag tycker att det är ganska fult att blunda för fakta. Jag tycker nog att vi skall se "bra" och "dåliga" barn för vad de är och inte hymla med det. Vi sviker de "dåliga" (svaga, kassa eller vad sjutton du vill kalla dem) barnen om vi inte ser deras svårigheter för vad de är. Ingen blir hjälpt av att hanteras med über-känsliga silkesvantar. Ett ordentligt och välriktat stöd där det behövs är vad som hjälper.

Problemet är att du inte vet vad du pratar om. Alls.

Menar du att de som inte passar i skolans läraystem är sämre? Mindre intelligenta? Vad betyder det att de är dåliga? Visst vet du att flera av världens genier och andra framgångsrika gjorde jättedåligt ifrån sig i skolan?

Att dela upp barn godtyckligt i bra och dåliga är inte alls bra. Inte på något sätt alls faktiskt. Du har fel och om jag vore en sån som du som satte sig över folk hade jag kanske kallat dig för en dålig människa, bara för att du har brister inom några specifika områden (reflektionsförmåga acceptans av olikheter och djupanalys).
  • Mrs Green

Jag har ingen aning om hur många som drabbades hårt. Anti-pluggkulturen var stark (jag gick i högstadiet i början av 80-talet) och det var helt otänkbart att säga att man gjort en läxa och nästan lika otänkbart att faktiskt göra den (i smyg). Men jag tror det gick hyfsat bra ändå för de flesta så småningom. Det fanns ju komvux och man kunde ta igen pluggande när man blev mer motiverad, och ta sig vidare till universitetet den långa vägen (med lite mer studieskulder). 

• Femhenist
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-08 13:28:16 följande:

Problemet är att du inte vet vad du pratar om. Alls.

Menar du att de som inte passar i skolans läraystem är sämre? Mindre intelligenta? Vad betyder det att de är dåliga? Visst vet du att flera av världens genier och andra framgångsrika gjorde jättedåligt ifrån sig i skolan?

Att dela upp barn godtyckligt i bra och dåliga är inte alls bra. Inte på något sätt alls faktiskt. Du har fel och om jag vore en sån som du som satte sig över folk hade jag kanske kallat dig för en dålig människa, bara för att du har brister inom några specifika områden (reflektionsförmåga acceptans av olikheter och djupanalys).

Ja, jag menar att relativt förväntningar eller ett "lärarsystem" eller vad som helst så kan man vara bättre eller sämre utan att det är en allmän karaktärsbedömning av en. Du är säkert en god människa men din starkare version mot orden lär inte hjälpa någon. Vi måste kunna se saker som de faktiskt är och utgå från det, och inte blunda för att vissa elever faktiskt är sämre eller mindre intelligenta.
  • Femhenist

"Starkare version" skulle vara "starka aversion" i inlägget ovan.

• Anonym (Emme)
    Femhenist skrev 2018-03-09 07:34:33 följande:

Ja, jag menar att relativt förväntningar eller ett "lärarsystem" eller vad som helst så kan man vara bättre eller sämre utan att det är en allmän karaktärsbedömning av en. Du är säkert en god människa men din starkare version mot orden lär inte hjälpa någon. Vi måste kunna se saker som de faktiskt är och utgå från det, och inte blunda för att vissa elever faktiskt är sämre eller mindre intelligenta.

Definiera sämre människor.
  • Femhenist
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-09 10:22:14 följande:
    Definiera sämre människor.
    Om jag har dåligt ölsinne så är jag i det avseendet en sämre människa.
  • Anonym (Emme)
    Femhenist skrev 2018-03-09 12:15:04 följande:

Om jag har dåligt ölsinne så är jag i det avseendet en sämre människa.

Du menar alltså att drt ör ett uttryck som du slänger dig med lite hur som helst? Hur reagerar dina släktingar när du kallar dem för sämre/dåliga människor då de misslyckats med maten eller om de är dåliga på matte?

Hur reagerar dina arbetskamrater när du kallar dem för sämre/dåliga människor och du hävdar din rätt att tycka och säga det, för att de inte har samma styrkor? Går det ens att behålla ett jobb?

Eller är det i verkligheten så att du inte alls kallar andra för dåliga människor på grund av olikheter utan att du bara försöker slingra dig? Att du tycker det är bekvämt att säga så om barn som inte ens är här och kan försvara sig?
  • enmanmedskägg
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-09 12:45:03 följande:
    Du menar alltså att drt ör ett uttryck som du slänger dig med lite hur som helst? Hur reagerar dina släktingar när du kallar dem för sämre/dåliga människor då de misslyckats med maten eller om de är dåliga på matte?

Hur reagerar dina arbetskamrater när du kallar dem för sämre/dåliga människor och du hävdar din rätt att tycka och säga det, för att de inte har samma styrkor? Går det ens att behålla ett jobb?

Eller är det i verkligheten så att du inte alls kallar andra för dåliga människor på grund av olikheter utan att du bara försöker slingra dig? Att du tycker det är bekvämt att säga så om barn som inte ens är här och kan försvara sig?

Jag är beredd att hålla med här. 

"Sämre människa" kräver ju att vi har en tydlig definition av vad som krävs för att vara idealmänniskan. För att man då ska vara sämre måste man då alltså fallera på tydligt uppsatta punkter. 

"Människa", menar man då arten människa? Då skulle jag ju påstå att en "sämre" människa saknar någon kroppslig eller mental funktion som förhindrar optimal överlevnadschans i evolutionen. Just ölsinne är ju ingen evolutionär nödvändighet direkt. 

Över huvud taget så blir det väldigt obehagliga konnotationer när vi ska börja tala om sämre och bättre människor ur fysiska och mentala aspekter.

Sen kan man ju argumentera för att vara bättre eller sämre samhällsmedborgare, men då måste man även där slå fast VILKET samhälle vi talar om. Talar vi om ett österländskt samhälle? Västerländskt? Tyskt? Ungerskt? Danskt? Svenskt? 

• enmanmedskägg

Jag är beredd att hålla med här. 

"Sämre människa" kräver ju att vi har en tydlig definition av vad som krävs för att vara idealmänniskan. För att man då ska vara sämre måste man då alltså fallera på tydligt uppsatta punkter. 

"Människa", menar man då arten människa? Då skulle jag ju påstå att en "sämre" människa saknar någon kroppslig eller mental funktion som förhindrar optimal överlevnadschans i evolutionen. Just ölsinne är ju ingen evolutionär nödvändighet direkt. 

Över huvud taget så blir det väldigt obehagliga konnotationer när vi ska börja tala om sämre och bättre människor ur fysiska och mentala aspekter.

Sen kan man ju argumentera för att vara bättre eller sämre samhällsmedborgare, men då måste man även där slå fast VILKET samhälle vi talar om. Talar vi om ett österländskt samhälle? Västerländskt? Tyskt? Ungerskt? Danskt? Svenskt? 

• Anonym (A)
    Anonym (Snabbläste) skrev 2018-03-08 12:59:43 följande:
    Läste trådrubriken lite snabbt i telefonen och fick det till: Analplugg-kulturens utbredande.
    Samma här
  • Femhenist

Jag har redan förklarat att det inte är ett allmänt omdöme om en människa utan att det är i ett visst avseende som man kan vara sämre eller bättre, så vart vill du komma? Detta är inget kontroversiellt, utan du försöker bara spela dygdigt jättegod, men lägg ner det, för du framstår som "sämre" när det kommer till förstånd. I stort sett alla är "sämre människor" i något avseende och världen kan bara bli bättre om vi är tydliga med, och ödmjuka inför det.
  • Anonym (Emme)
    Femhenist skrev 2018-03-13 17:18:58 följande:

Jag har redan förklarat att det inte är ett allmänt omdöme om en människa utan att det är i ett visst avseende som man kan vara sämre eller bättre, så vart vill du komma? Detta är inget kontroversiellt, utan du försöker bara spela dygdigt jättegod, men lägg ner det, för du framstår som "sämre" när det kommer till förstånd. I stort sett alla är "sämre människor" i något avseende och världen kan bara bli bättre om vi är tydliga med, och ödmjuka inför det.

Du har fortfarande inte förklarat vinsten av att kalla folk sämre. Om vi nu alla är sämre människor, varför dela upp folk från början? Du blir inte tydligare i din förklaring och försöker kompensera bristen på argument genom att kalla mig sämre?

Om det är dygdigt att inte hålla med dig i det här så gärna, jag är dygdig.
  • NELJ
    Femhenist skrev 2018-03-14 08:20:38 följande:

Jo, jag har förklarat det, men jag behöver tydligen göra det igen (och bekräfta mitt tidigare omdöme om dig).

"Världen kan bara bli bättre om vi är tydliga med, och ödmjuka inför det" faktum att vi alla i olika avseenden är bättre och sämre. Alla kan inte bli vad de vill och är inte lika mycket värda i alla situationer. Vissa individer hyser dessutom stor respekt för fler av sina kompetensområden medan andra individer till och med blir straffade för sina gärningar.

...men det är klart Emme, med ditt goda hjärta blir ju naturligtvis världen en mycket bättre plats om vi bara lägger huvudet på sned och säger "Välkommen till Nyckelpigans dagis Anders Eklund (Englas mördare)", eller?

Sluta hyckla Emme!

Jag tyckte din inledning med att dela upp barn i bra barn och barn med - personliga problem som ADHD - var illa men nu drar vi in barnamördare också. Allt för att försöka vinna en diskussion, det är riktigt vidrigt. Hur tror du det känns för en tonåring med ADHD att läsa den här tråden?

Och för att svara på grundfrågan - nej i min högstadieklass fanns ingen anti-pluggkultur. Men vi var ju sådana där bra barn också.
  • Anonym (Emme)
    Femhenist skrev 2018-03-14 08:20:38 följande:

Jo, jag har förklarat det, men jag behöver tydligen göra det igen (och bekräfta mitt tidigare omdöme om dig).

"Världen kan bara bli bättre om vi är tydliga med, och ödmjuka inför det" faktum att vi alla i olika avseenden är bättre och sämre. Alla kan inte bli vad de vill och är inte lika mycket värda i alla situationer. Vissa individer hyser dessutom stor respekt för fler av sina kompetensområden medan andra individer till och med blir straffade för sina gärningar.

...men det är klart Emme, med ditt goda hjärta blir ju naturligtvis världen en mycket bättre plats om vi bara lägger huvudet på sned och säger "Välkommen till Nyckelpigans dagis Anders Eklund (Englas mördare)", eller?

Sluta hyckla Emme!

Intressant. Hur menar du? Att du kan peka ut vilja människor som blir mördare på dagis?

Varför denna arga ton? Är det din svaghet och det som gör just dig till en sämre människa?
  • Femhenist
    NELJ skrev 2018-03-14 09:10:10 följande:
    Nej, jag tror inte att du jämställer barn med ADHD med barnamördare. Men i diskussionen om bättre och sämre sämre människor som kom från ditt ogenomtänkta ordval i ts så valde du sen att ta upp barnamördare. Det är du som har gått från punkt A (barn med ADHD) till punkt B (barnamördare) i detta resonemang. Förmodligen utan att tänka ordentligt. Du kunde inte fortsätta diskutera ursprungsfrågan utan behövde dra till med något värre för att få en poäng.

Återigen, hur tror du att det känns för en tonåring med ADHD att läsa den här tråden?
    Och åter igen... Jag tar inte ansvar för vad någon hittar på att jag skriver. Jag har inte heller gjort någon poäng av att de med ADHD skulle vara sämre människor, utan de fick exemplifiera en grupp elever som uteslöt från den elevgrupp jag ville peka på, en grupp som ibland av andra skäl än en "anti-plugg-kultur" faller ur skolan. De var alltså inte ens med i någon jämförelse av "bra" eller "sämre". Inte ens den frågan (om "bra" eller "sämre") var med i TS, så det är otroligt OT. Men det är Emme som har snöat in på det där. Med "bra" (inom citattecken) i TS menade jag vanliga medelmåttiga bra barn, utan att öht ha en åsikt på den skalan om dem med ADHD. 

Läs, fatta och lägg ner ditt resonemenag!
  • NELJ
    Femhenist skrev 2018-03-07 11:32:22 följande:

...

Och då tänker jag inte på de som hade uppenbara personliga problem som ADHD eller något åt det hållet, utan jag tänker på vanliga "bra" killar och tjejer som i någon avgörande mån ballade ur pga denna anti-plugg-kultur.

Läs och fatta vad du själv skriver. Det där är inget annat än en uppdelning av barn i två tydliga grupper. Var det inte det du avsåg, tja då får du väl lära dig att formulera dig mer nyanserat.
  • Femhenist
    NELJ skrev 2018-03-14 09:53:54 följande:
    Läs och fatta vad du själv skriver. Det där är inget annat än en uppdelning av barn i två tydliga grupper. Var det inte det du avsåg, tja då får du väl lära dig att formulera dig mer nyanserat.
    Ja ja... Jag ger upp.
Svar på tråden Antiplugg-kulturens utbredning?