Tack för många bra svar och förslag. Eftersom ni har lagt tid för att svara så ska jag berätta lite mer.
Grejen är att det vi gör i företaget måste vi göra tillsammans då annars är typ omöjligt att leverera jobbet. Att anställa någon är dyrt och troligtvis svårt att hitta någon som kan leverera samma kvalitet och blir säkert mindre eller inte alls nöjda kunder.
Jag skrev att jag har 0 inkomst i första inlägget för att inte krångla till det hela då mitt fokus var på om min man kan ta hela ledigheten baserat på hans inkomst och SGI.
Vi insåg att det är bättre att dela inkomsten typ för två år sedan och vi startade ett AB som skulle överta hela enskild firman och få två vanliga löner från aktiebolaget istället. (Man är ju inte anställd i enskild firman)
P.g.a några gamla fonder kunde man inte överlåta allt på en gång och vi körde parallellt med firmorna. Jag fick dock lön från AB men inte för mycket och inte varje månad dock jobbade kontinuerligt.
Vi höjde min lön på en marknadsmässig nivå 3 mån sedan och hoppas kunna få samma lön fram till födseln men det beror såklart på hur mycket jag kan jobba framöver.
Vi inser att verksamheten ska nog läggas ner som det ser ut just nu och första prioritet just nu är att min man ska hitta jobb någon annanstans och att vi ska leva på hans lön plus det jag ev kommer att få från FK.
Om han inte hittar jobb måste vi dock göra så att han tar hela ledigheten baserat på hans inkomst från enskilda firman precis som jag skrev i början av tråden... det blir lite som backup.
Jag försöker också hitta jobb så vi får se hur det blir...vi är alltså inga såna lata människor eller som vill få någon gratis lunch.
Allt det här är p.g.a okunskap om hur det svenska systemet fungerar och för att vi faktiskt kommer från ett korrupt land där man inte får någon hjälp alls. Därför trodde vi aldrig på det här med bidrag, pension m.m. Vi försökte driva eget och försörja oss själva. Vi har lyckats med det men bara till en vis nivå.
Vår situation är nog ganska unik och kan inte skriva allt här. Vi ville göra allt rätt och betalade otroligt mycket skatt under alla dessa år och har inte fått en krona tillbaka eftersom vi kom här redan som vuxna. Nu inser vi att tiden går fort och om vi inte behåller det här barnet så blir nog svårt att skaffa ett annat då man blir äldre och klockare.
Hade vi haft koll på allt så hade jag registrerad firman på mig från början....
Jag vet att allt låter typ otroligt men det är sant........