• Anzil

Ta bort en fläck utan att lägga skjortan i tvätten - Blodfläck på vit skjorta

Jag har köpt ett helt nytt vit skjorta.

Jag hade ett sår på fingret som jag trodde var läkt men sen började jag blöda lite och det kom bara väldigt lite blodfläck på den ny köpta vita skjortan.

Jag tycker det känns väldigt onödigt att lägga den i tvätten för det lilla fläcken.

Finns det något sätt jag kan göra för att få bort blodfläcken utan att skrubba och göra skjortan förstörd på något sätt?

Jag funderar på att använda lite tvättmedel, vatten och skrubba lite. Men jag är så rädd för att få skjortan förstörd eller få den att bli skrynklig eller något ännu värre.

Finns det något enkelt sätt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ta bort en fläck utan att lägga skjortan i tvätten - Blodfläck på vit skjorta
  • Anzil
    viseversa skrev 2018-02-27 15:46:03 följande:

Kallt vatten 

Kallt vatten, bara kallt vatten?

Eller skall jag skrubba också?
  • viseversa
    Anzil skrev 2018-02-27 16:34:47 följande:
    Kallt vatten, bara kallt vatten?

Eller skall jag skrubba också?
    Har hört att man tar bort blod bäst med kallt vatten. Ja du kan nog använda lite tvål eller diskmedel om du vill. Blod är tro det eller ej inte speciellt svårt att få bort.
  • TQR735

Men om det är en helt ny skjorta ska du alltid tvätta den innan du använder den. Det är ofta en massa otrevliga kemikalier och annat i nya kläder.

Två tips om det torkat in.

1. lägg skjortan i blöt i kallt saltvatten några timmar innan tvätt. 2 matskedar salt /liter vatten.
    Om du använder flytande tvättmedel gnugga in fläcken med tvättmedel innan du kör den i maskinen på ett vanligt program.

2. bikarbonat mix. Bra till det mesta. mixa bikarbonat och vatten 3/1 lägg det på fläcken i 30-60 min. Torka bort blandningen dutta med trasa i ett par minuter sedan vanlig tvätt.

• Hermioney
    Anzil skrev 2018-02-27 15:22:05 följande:

Jag har köpt ett helt nytt vit skjorta.

Jag hade ett sår på fingret som jag trodde var läkt men sen började jag blöda lite och det kom bara väldigt lite blodfläck på den ny köpta vita skjortan.

Jag tycker det känns väldigt onödigt att lägga den i tvätten för det lilla fläcken.

Finns det något sätt jag kan göra för att få bort blodfläcken utan att skrubba och göra skjortan förstörd på något sätt?

Jag funderar på att använda lite tvättmedel, vatten och skrubba lite. Men jag är så rädd för att få skjortan förstörd eller få den att bli skrynklig eller något ännu värre.

Finns det något enkelt sätt?

Tack på förhand!

När jag har mens och får blodfläckar gör jag så här:

Lägg i en hink med iskallt vatten en stund och sen bara in i maskinen med det andra vita. Det går att hälla i tvättmedel i hinken om du vill.

Finns inga mensfläckar jag inte fått bort.
Svar på tråden Ta bort en fläck utan att lägga skjortan i tvätten - Blodfläck på vit skjorta