• Vattumankillen

Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?

Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?

• Svar på tråden Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?
  • Aniiee

Jag har allt viktigt på externa diskar (är uppe i 6 st...) allt superviktigt i moln och allt MEGAviktigt som hårdkopior. Det här är en påbyggnad, alltås, allt jag har som hårdkopior har jag även i moln och på hårddisk.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aikido

Ni som har grejer i molnet, vad händer när det regnar? Är det inte risk att obehöriga får ta del av informationen?

• Pentra

Ja, jag har säkerhetskopior på det som finns i mina datorer. Tyvärr så glömde jag bort min padda, så det får jag sota för nu... :-/ ...när alla anteckningar och länkar (viktiga sådana) plötsligt bara raderades... :-/ ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Aniiee
    Aikido skrev 2018-02-24 14:58:21 följande:

Ni som har grejer i molnet, vad händer när det regnar? Är det inte risk att obehöriga får ta del av informationen?

Det är alltid en risk, precis som allt annat är risker. Man får hel enkelt avväga nyttan med nöjet så att säga. Bra lösenord på grejerna, och att byta lösen då och då, är ju en bra grej också.
  • Anonym (duff)

Nej, har inga viktiga filer.

• Anonym (faktor)

Japp, filer från familjens datorer sparas på gemensam server, personliga filer på denna backas upp till hårddisk som förvaras hos annan släkting.

Nu har vi inte jättemycket som är superviktigt förutom kanske foton, men då kanske vi förlorar ett par månaders bilder och inte allt, i alla fall.

• Anonym (Bup)

Jag fick lära mig den hårda vägen.. min externa gick i golvet och allt försvann. Jag lämnade däremot in den till www.hårddisklagning.se. Fick betala ca 2500kr och fick tillbaka allt igen! Det behöver inte bli så dyrt som alla verkar tro.

Nu lagrar jag alltid all data på dubbla diskar om olyckan skulle vara framme! :)

• Anonym (Gjorde fel.)

Säkerhetskopiering är bra.

Blev av med skärmdumpar på de olika svenska partierna i riksdagen samt F!, Direktdemokraterna hemsida.

• Anonym (Rationell)

Säkerhetskopiering behövs inte längre, allt är molnbaserat. 

• Anonym (1234)
    Anonym (Rationell) skrev 2018-02-26 02:20:46 följande:

Inte så realistiskt som privatperson när man har 8TB att backa
  • Aniiee

Vet du vad cloud storage skulle kosta för mig om jag skulle ha alla mina hårdiskar i moln? Kan du gissa? Tror du ens att det finns en enskild molntjänst som har så mycket plats "till salu"?  Jag undrar på riktigt, för de molntjänsterna jag använder idag skulle tillsammans knappt täcka upp 1 av mina diskar, let alone 6 st.
  • Anonym (12345)

Nej och min hårddisk började låta konstigt efter 8 år då visste jag att den var på g.
    Och en dag när jag skulle väcka den ut strömsparläge så gick det inte.
    Jag fick köpa en ny hårddisk.

• EnAnonumius
    Jag har c:a 1tb data. Betalar du min årsavgift för att ha 1tb lagringsutrymme på någon molntjänst?

så om man tänker rationellt så är det individuellt om det är vettigt med molntjänst eller inte. Du personligen kanske klara dig med det som molntjänster kan erbjuda.
    Sedan så finns det vi som har faktiskt allt från 1tb och uppåt i data att säkerhetskopiera och då kan de kosta skjortan att ha det på molntjänst.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2018-02-27 15:52:57 följande:
    Jag har c:a 1tb data. Betalar du min årsavgift för att ha 1tb lagringsutrymme på någon molntjänst?

så om man tänker rationellt så är det individuellt om det är vettigt med molntjänst eller inte. Du personligen kanske klara dig med det som molntjänster kan erbjuda.
    Sedan så finns det vi som har faktiskt allt från 1tb och uppåt i data att säkerhetskopiera och då kan de kosta skjortan att ha det på molntjänst.
    Du ligger 13 TB i lä här...... =P
  • Anonym (Rationell)
    EnAnonumius skrev 2018-02-27 15:52:57 följande:

1TB kostar inte mycket. www.dropbox.com/business/pricing
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2018-02-27 21:35:29 följande:
    Du ligger 13 TB i lä här...... =P
    Attans måste jobba på det... Huvva 14tb det är väldigt mycket data sparat. Skulle bli en hel del i kostnad för molntjänsten om man skulle ha en sådan.

Gillar din lösning att ha det på externa hdd's hemma i stället.

Skall göra bnågot liknande att köpa hdd's och spara upp det den vägen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Alla datorer kommer att krascha någon gång. Folk är dåliga på säkerhetskopiering. Gör ni en säkerhetskopiering?