• Anonym (Hej)

Dåligt samvete till min hund, hur mycket skada har jag gjort?

Lade tråden här så jag ska få vara anonym.

Jag måste få skriva av mig lite angående min hund. Har jag varit allt för elak eller är jag bara känslig??

Jag har en 11 veckors valp hemma. Hon är jätte klok och mysig överlag. Men det är såhär att jag har varit sjuk i nästan en vecka nu, feber snuva och allt vad det innebär. Jag har varit super trött och med massa värk!! Knappt orkat med mig själv.

Det har lett till att jag absolut inte orkat med valpens energi, jag bor ensam så det är liksom bara jag som tagit hand om henne. Jag har ropat, tagit i henne flertal gånger, nångång har hon gnällt till, jag har knuffat bort henne och hållit på brottats med henne nu i flera dagar och jag känner mer och mer hur mitt samvete äter upp mig.

Hon har varit riktigt galen och jag har inte orkat något. Har varit arg och irriterad varje dag. :( Hur mycket skada tror ni jag har gjort hunden?? Tror ni hon hatar mig för detta nu? Säg att jag blir frisk och lugnar ner mig snart, kommer hon minnas denna jobbiga vecka då? Jag har försökt visa kärlek också mellan varven men jag har absolut inte klarat av att inte vara jätte arg på henne och hålla på... Mitt huvud har varit i sprängläge i flera dagar. Jag vet att jag inte varit snäll =(

• Svar på tråden Dåligt samvete till min hund, hur mycket skada har jag gjort?
  • DeathByPickles

När du skriver saker som "Tagit i henne flertal gånger, någon gång har hon gnällt till..." och "Varit arg och irriterad varje dag." .... ".. jag har absolut inte klarat av att inte vara jätte arg på henne och hålla på... Mitt huvud har varit i sprängläge i flera dagar. Jag vet att jag inte varit snäll =("

... och det för att du varit förkyld en knapp vecka? Det förstår du väl att det låter som att du inte varit en särskilt lämplig valpägare. 
    Pallar man inte får man söka avlastning helt enkelt, man går inte runt och gormar på djuren bara för att man inte själv känner sig på topp. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-24 21:33:57 följande:
    Jag vet vad man ska göra men att sätta in det i verkligheten kan vara svårt ibland. T.ex. när hon biter med sina sylvassa huggtänder så man blir blå på armen. Ja då skriker man till och tänker inte på att nej ta Denhär bollen istället

Pipa till är väl helt okej, men nyper valpar gör man inte oavsett om man är förkyld eller inte. Hundungar bits liksom. De är sådana. 

Sedan, som någon sa, är de fantastiskt förlåtande också.. men orkar man inte med en tuff vecka när valpen är elva veckor, tänk då på när slyngelåldern slår till där runt året. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-24 21:30:52 följande:

Och alla ni som är helt hysteriska över mitt inlägg, ni överdriver. Ni får mig att verka som en misshandlare. Eller så har jag skrivit ett dåligt inlägg. Varför i hela friden skulle jag lämna tillbaka min valp bara för att jag är sjuk och har varit utan ork ett par dagar? Inte så att jag slår min hund precis. Det handlar om att ha knuffat bort hennes tassar från bordet, knuffat bort henne från mig då hon bitit mig etc etc. MEN jag hade dåligt samvete för att jag ropat/varit för irriterad då hundar hör perfectly fine så att säga. Nu har jag börjat lugna ner mig så ni kan vara lugna tack men det verkar helt oförståeligt för er att en människa kan ha det tungt men som sen går över.

Det är inga överdrifter och du frågade ju. Du låter som en olämplig hundägare utifrån ditt inlägg. Det är absolut inte okej att bli arg och avissa en valp för att man mår dåligt själv. Då får man skärpa till dig, du har ansvar för en levande varelse som inte förstår att du mår dåligt.
  • Dexter dot com
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-24 21:20:29 följande:
    ?Tar aldrig till fysiskt?. (Jag har aldrig pratat om fysisk bestraffning) Så du menar fullt seriöst att man aldrig rör en hund då den gör fel? Det räcker ju med att du tar i hunden / knuffar bort den för att den inte ska trampa i skiten den lagt på golvet så har du gjort något fysiskt mot den. Eller knuffar ner tassarna från bordet t.ex. då är det också fysiskt. Eller (som man också kan läsa på nätet att man kan göra) att man tar i lite i nackskinnet då hunden biter dig för att man försöker göra samma sak som mammahund gör och då släpper dem.

Men okej, aldrig fysisk mot en hund säger du.
    Fysiska korrigeringar ger sämre resultat än positiv inlärning dvs istället för att bestraffa fel beteende så belönar du rätt beteende. Om hunden bajsat inne bör du ju bli förbannad på dig själv som inte tagit ut valpen i tid istället för att låta det gå ut över valpen. Att fysiskt korrigera bitande triggar oftast igång ett värre bitande då valpen upplever dig som obehaglig och går i försvar och så hamnar ni i en ond cirkel.
    Om du ska behålla valpen råder jag dig att skaffa pålitliga hundvakter som kan ta hand om hunden när det krisar och att du läser på om positiv inlärning och förstärkning. Sen bör du ju fundera på om du kommer fixa alla kommande jobbiga perioder med hunden om du inte fixar några dagars förkylning utan att tappa humöret? 
    Att ha hund handlar ju om ett samarbete er i mellan och då måste du vinna valpens förtroende och tillit och det gör du enklast genom att vara en rättvis resurs för valpen och inte en som härjar, är arg och hårdhänt.
  • bullen1984
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-24 21:33:57 följande:
    Jag vet vad man ska göra men att sätta in det i verkligheten kan vara svårt ibland. T.ex. när hon biter med sina sylvassa huggtänder så man blir blå på armen. Ja då skriker man till och tänker inte på att nej ta Denhär bollen istället
    Jo det är precis så man tänker. 
  • bullen1984

Jag har vart ute med min hund när jag haft 40 graders feber och spytt som en gris. Gick och kräktes i buskarna i parken, men han ska inte få lida för att jag är sjuk. Han är min ögonsten och min bästa vän, och han VET att om det är någon på den här jorden han kan lita på så är det mig. 
    Du skadar relationen till dig valp. Även om den "förlåter" dig så har du skadat er relation och tilliten till människor. 

• Anonym (Oförlåtligt)

Valpen är sitt känsligaste period, det är nu du lägger grunden för allt- hur den kommer att må, relation till människor/dig, tillit... finns ingen ursäkt. Kan likställas med misshandel av en bebis.

Att gulla i överflöd vid senare tillfälle hjälper inte ett dugg efter misshandel. Djur glömmer inte. De kommer spänna sig och tro att de närsomhelst igen får stryk. De blir nervösa eftersom de inte ens kan förstå vad de gjort "för fel".

Hunden kan koppla ihop ett beteende med straff om det händer inom 2 sekunder från beteende. Annars fattar den inte alls varför den straffas.

Och att överhuvudtaget använda straff som uppfostringsmetod är otrolig förlegat och förkastligt, bekräftar bara hur opåläst du är som djurägare.

Mitt tips. Lämna tillbaka valpen. Om du om några år har mognat, läst på Ordentligt om hund och har snälla, stabila människor i ditt liv som kan hjälpa dig vid behov, fundera igen. Nu bör du inte fortsätta, du har förstört tillräckligt!

• Anonym (Hej)
    Anonym (Oförlåtligt) skrev 2018-02-25 09:09:56 följande:

Valpen är sitt känsligaste period, det är nu du lägger grunden för allt- hur den kommer att må, relation till människor/dig, tillit... finns ingen ursäkt. Kan likställas med misshandel av en bebis.

Att gulla i överflöd vid senare tillfälle hjälper inte ett dugg efter misshandel. Djur glömmer inte. De kommer spänna sig och tro att de närsomhelst igen får stryk. De blir nervösa eftersom de inte ens kan förstå vad de gjort "för fel".

Hunden kan koppla ihop ett beteende med straff om det händer inom 2 sekunder från beteende. Annars fattar den inte alls varför den straffas.

Och att överhuvudtaget använda straff som uppfostringsmetod är otrolig förlegat och förkastligt, bekräftar bara hur opåläst du är som djurägare.

Mitt tips. Lämna tillbaka valpen. Om du om några år har mognat, läst på Ordentligt om hund och har snälla, stabila människor i ditt liv som kan hjälpa dig vid behov, fundera igen. Nu bör du inte fortsätta, du har förstört tillräckligt!

Så när har jag gett den stryk eller straffat den menar du?
  • Dexter dot com
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-25 13:07:18 följande:
    Så när har jag gett den stryk eller straffat den menar du?
    Du har skrikit på den, knuffat den, hållit i den, brottat ner den och säger själv att du inte varit snäll mot den så vad tycker du själv?
  • Anonym (Hej)
    Dexter dot com skrev 2018-02-25 13:39:14 följande:

Du har skrikit på den, knuffat den, hållit i den, brottat ner den och säger själv att du inte varit snäll mot den så vad tycker du själv?

Ja det är då inte stryk att knuffa bort en hunds tassar från bordytan, Isåfall har jag gett stryk åt många människor och djur, om du tkr knuffas är stryk. Och sen har jag inte heller knuffat som straff. Så nej jag har inte gett ut några straff heller
  • Anonym (Oförlåtligt)
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-25 14:37:44 följande:
    Ja det är då inte stryk att knuffa bort en hunds tassar från bordytan, Isåfall har jag gett stryk åt många människor och djur, om du tkr knuffas är stryk. Och sen har jag inte heller knuffat som straff. Så nej jag har inte gett ut några straff heller
    Vad har du då dålig samvete för?!? Om du tycker att du varit schyst??
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Oförlåtligt) skrev 2018-02-25 15:03:34 följande:

Vad har du då dålig samvete för?!? Om du tycker att du varit schyst??

Det säger jag inte att jag varit, jag tycker att jag hade varit för arg. Men då man(ni) använder fel ordval så måste jag ju rätta. Såsom straff och stryk. För det var inget sånt.
  • TL12

Vad är det för ras på hunden?

Jag tycker du verkar vara väldigt omogen som person när du skriver som du gör ...

En valp har nog inte tagit så stor skada ...men hur kommer det vara om 10 veckor ?

Ta värktablett å släpp ut din stackars hund

Får den inte vad den behöver så kommer den bli med tiden jobbigt dryg å förmodligen aggressiv.

Hundar behöver stimulans .. för att må bra.

Jobbar du om dagarna ? Hur länge ska den vara själv hemma? En valp ska inte vara själv mer än korta stunder. Valptiden är den viktigaste tiden gör hunden om den ska fungera bra som vuxenhund.

Minst 3- 4ggr ska hunden ut om dagen när den är vuxen .....en valp behöver va med på allt "nästan"

Upptäcka världen få stimulans. Precis som små barn. Ta en till värktablett....ut med vovven.

• TL12

Vad är det för ras på hunden?

Jag tycker du verkar vara väldigt omogen som person när du skriver som du gör ...

En valp har nog inte tagit så stor skada ...men hur kommer det vara om 10 veckor ?

Ta värktablett å släpp ut din stackars hund

Får den inte vad den behöver så kommer den bli med tiden jobbigt dryg å förmodligen aggressiv.

Hundar behöver stimulans .. för att må bra.

Jobbar du om dagarna ? Hur länge ska den vara själv hemma? En valp ska inte vara själv mer än korta stunder. Valptiden är den viktigaste tiden gör hunden om den ska fungera bra som vuxenhund.

Minst 3- 4ggr ska hunden ut om dagen när den är vuxen .....en valp behöver va med på allt "nästan"

Upptäcka världen få stimulans. Precis som små barn. Ta en till värktablett....ut med vovven.

• Dexter dot com
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-25 15:47:32 följande:
    Det säger jag inte att jag varit, jag tycker att jag hade varit för arg. Men då man(ni) använder fel ordval så måste jag ju rätta. Såsom straff och stryk. För det var inget sånt.
    Stryk är kanske ett för kraftigt ord för din behandling av valpen men att skrika, brotta ner och knuffa en valp är ju ingenting annat än bestraffning.
Svar på tråden Dåligt samvete till min hund, hur mycket skada har jag gjort?