• Lijnah120

9 månaders har alltid sovit dåligt- snälla hjälp

Vår kille på nu 9 månader har alltid sovit dåligt. Han har nästan alltid sovit i 30 min på dagarna. Inte längre. Om det inte varit i vagn eller bil. Man kan nästan ställa klockan efter honom när han sover hemma.

Nätterna är ungefär likadana. Sover han 2 timmar i sträck blir man typ orolig, nej men ni förstår. Detta börjar gå mig på nerverna då det enda sättet att få honom att somna om är att erbjuds bröstet.

Jag o min sambo får nästan aldrig tid ihop på kvöllsrbs eftersom jag får springa fram och tillbaka mellan soffan o bebis.

Han är och har alltid varit väldigt aktiv- vilket borde resultera i att han sover bättre men icke.

Sen på nätterna samsover vi eftersom det är på det sättet vi får mest sömn båda två. På nätterna vill han snutta ofta- kanske 1 gång i timmen ungefär vilket gör att jag vaknar till - bytet sida så han får amma från båda brösten. Annars gnäller han.

Att vakna upp emot 8-10 ggr varje natt gör att jag aldrig känner mig utvilad.

Någon som har eller har varit i samma situation som kan ge tips o råd kring detta så tar jag gärna emot det ????

• Svar på tråden 9 månaders har alltid sovit dåligt- snälla hjälp
  • Snuttis2

Har tyvärr inte så mkt tips men kan glädja dig med att du inte är ensam. Har en son dock lite yngre 7 månader som verkar vara rätt lik din. Har alltid varit mkt trygghetssökande o när han var yngre sov han på mig dag som natt. Idag samsover vi o jag lägger mig samtidigt som honom runt kl 20 för att få ihop lite timmar pga många uppvak. Gem tid med sambon är högst begränsad just nu. Sonen vill ha bröstet nära o får tutta vid behov, en bra natt sover han 2h i sträck . Jag byter sida o bröst efter halva natten för att slippa vakna till för mkt. Ofta vill han trygghets tutta mer än äta. På dagen sover han två tillfällen mellan 30 min o en timma . Nu sista månaden har jag lyckats söva honom ute i vagnen vilket är fantastiskt för då hinner jag ibland göra något praktiskt . Min son somnar också i övrigt bara med bröstet men jag har börjat träna o har med napp o snutte djur med förhoppning om att han ska kunna ersätta bröstet med dem över tid. Jag fick generellt tipset om att se till att sovplats annat luktar av dig för då bibehålls tryggheten även om du försvinner! Så det kan du ju testa om dig inte gjort det. Jag tänker att det är en begränsad period i livet o försöker bara hålla ut så att jag samtidigt ger min lilleplutt maximal trygghet så han blir trygg i sig själv så småningom.

• Ellie

Mina bägge barn har varit likadana, Det blev väldigt mycket bättre (började sova från ca 19-06 nästan utan uppvak) någon vecka efter att jag slutade amma. Den äldsta ammades till 27 månader och den yngsta till 22 månader. Sedan sov vi alla gott.

• Anonym (Jijag)

Hade så med 1a barnet. Kunde aldrig se en film osv på kvällarna för det var ett evigt springande. Mitt tips är köp en gungstol och sitt med bebisen tills ni lägger er.

Inga bra råd i övrigt. Vår son vaknade också minst varje timme. Han började sova hela nätter vid 2,5år. Det får över men såklart tufft när det pågår. Han är den av våra 3 barn som behövt mest närhet och kärlek. Toppen att ni samsover. Om ni kan ge ersättning el välling en gång på natten så testa ifall det gör att han sover lite längre.

Hemmagjord välling på havredryck (googla råsmart välling) är god och nyttig om man vill slippa köpevälling med massa skräp i. Kanske ni kan ge lite innan ni lägger er.

• Anonym (Jijag)

Och förresten runt 9 mån är en utvecklingsfas och de kräver extra mycket närhet så avvakta lite så blir det säkert bättre snart.

• Lijnah120
    Ellie skrev 2018-02-22 22:22:12 följande:

Mina bägge barn har varit likadana, Det blev väldigt mycket bättre (började sova från ca 19-06 nästan utan uppvak) någon vecka efter att jag slutade amma. Den äldsta ammades till 27 månader och den yngsta till 22 månader. Sedan sov vi alla gott.

Det låter ju som en dröm !! När du slutade amma, hur var nätterna då? Fick de välling istället? Skrek de mycket? Jag har ju funderat på att kanske sluta amma men jag är så orolig för hur jag ska klara det. För i nuläget lyckas jag inte att få honom att somna utan bröstet. Fast jag har iofs inte försökt jättemycket heller. Men ge gärna tips hur du gjorde o tack för svar!!
  • Lijnah120
    Anonym (Jijag) skrev 2018-02-22 22:25:34 följande:

Hade så med 1a barnet. Kunde aldrig se en film osv på kvällarna för det var ett evigt springande. Mitt tips är köp en gungstol och sitt med bebisen tills ni lägger er.

Inga bra råd i övrigt. Vår son vaknade också minst varje timme. Han började sova hela nätter vid 2,5år. Det får över men såklart tufft när det pågår. Han är den av våra 3 barn som behövt mest närhet och kärlek. Toppen att ni samsover. Om ni kan ge ersättning el välling en gång på natten så testa ifall det gör att han sover lite längre.

Hemmagjord välling på havredryck (googla råsmart välling) är god och nyttig om man vill slippa köpevälling med massa skräp i. Kanske ni kan ge lite innan ni lägger er.

Tack för ditt svar! Kanske ska prova välling. Fast samtidigt vill jag inte vänja honom vid att få nattmål nu när han är så "stor" , men han kanske kan få det innan han somnar.
  • Lijnah120
    Snuttis2 skrev 2018-02-22 20:53:46 följande:

Har tyvärr inte så mkt tips men kan glädja dig med att du inte är ensam. Har en son dock lite yngre 7 månader som verkar vara rätt lik din. Har alltid varit mkt trygghetssökande o när han var yngre sov han på mig dag som natt. Idag samsover vi o jag lägger mig samtidigt som honom runt kl 20 för att få ihop lite timmar pga många uppvak. Gem tid med sambon är högst begränsad just nu. Sonen vill ha bröstet nära o får tutta vid behov, en bra natt sover han 2h i sträck . Jag byter sida o bröst efter halva natten för att slippa vakna till för mkt. Ofta vill han trygghets tutta mer än äta. På dagen sover han två tillfällen mellan 30 min o en timma . Nu sista månaden har jag lyckats söva honom ute i vagnen vilket är fantastiskt för då hinner jag ibland göra något praktiskt . Min son somnar också i övrigt bara med bröstet men jag har börjat träna o har med napp o snutte djur med förhoppning om att han ska kunna ersätta bröstet med dem över tid. Jag fick generellt tipset om att se till att sovplats annat luktar av dig för då bibehålls tryggheten även om du försvinner! Så det kan du ju testa om dig inte gjort det. Jag tänker att det är en begränsad period i livet o försöker bara hålla ut så att jag samtidigt ger min lilleplutt maximal trygghet så han blir trygg i sig själv så småningom.

Känns skönt o höra att man inte är ensam iaf hehe!! Jag vet ju att det kommer bli bättre men när undrar man ju.

Ja närhet o kärlek är viktigt för de små liven. Sen kommer man sakna det när de inte längre vill vara nära.

Tack för svar. Hoppas det blir bättre för digmed snart.
  • Fru Ve

Kan trösta dig med att mina barn var (är) ungefär så som du beskriver och det är normalt men jobbigt! Och det går över, jag lovar. Mina två stora började sova betydligt bättre successivt mellan 1-2 års ålder. Yngsta är 1 nu och vi har också rätt struliga kvällar samt flera uppvak per natt fortfarande.

Jag löste kvällarna länge genom att ha bebisen i sjal och sen se TV stående med honom i sjalen och gunga. Det kanske låter jobbigt men var bästa sättet att få lite lugn då han i alla fall sov då. Nu har vi börjat natta i vår säng och ligga brevid vilket funkar rätt bra men någon gång per kväll måste vi gå in och natta om honom då han vaknar. Han vill inte nattas i sjalen längre utan blir arg då, annars hade jag fortsatt med det.

Tror det bästa är att försöka tänka att det ändå är normalt, ok och att det går över. De barn som somnar lugnt i egen säng och sover hela natten under första året är inte så vanliga även om man kan tro det.

• Ellie
    Lijnah120 skrev 2018-02-23 08:34:20 följande:
    Det låter ju som en dröm !! När du slutade amma, hur var nätterna då? Fick de välling istället? Skrek de mycket? Jag har ju funderat på att kanske sluta amma men jag är så orolig för hur jag ska klara det. För i nuläget lyckas jag inte att få honom att somna utan bröstet. Fast jag har iofs inte försökt jättemycket heller. Men ge gärna tips hur du gjorde smile1.gif o tack för svar!!
    Mina barn var ju ganska stora när jag slutade amma, så jag kunde säga till dem att "nu räcker det, du är för stor för att äta från brösten, det är små bebisar som gör, så nu skall vi sluta med det". Det blev ganska likt med bägge två. Första natten blev det skrik i ca 5 minuter under 3-4 tillfällen, medan jag höll om och tröstade och upprepade att "vi har slutat med brösten nu". Det höll på så ett par nätter, men sedan var det inga problem längre. Det blev några uppvak till under första veckan, men utan att fråga efter amning. Äldsta barnet (väldigt verbal), frågade ytterligare ett par tillfällen den närmsta månaden ifall hon kunde få amma, men bara som en fråga, utan skrik, och hon gav med sig direkt när jag sade att vi slutat.

Jag tror inte på metoden att mamman reser iväg några dagar för att sluta amma. Jag tror det är bättre att man är väldigt närvarande och kramar, tröstar, men att man inte ger med sig när man väl bestämt sig.
    Ett tips jag hört kan vara att sätta plåster på bröstet och säga att "det är sår där så man kan inte använda dem", men jag vet inte om det funkar bättre.

Eftersom mina barn var så stora så ersatte vi inte amningen med något annat nattetid. Möjligen en flaska ersättning vid något tillfälle om någon råkade vakna väldgt tidigt på morgonen (vid 4-5-tiden). Jag kände att bägge faktiskt var hungriga på natten åtminstone fram till ca 1 års ålder, och skulle jag slutat amma innan dess skulle jag nog gett en flaska någon gång under natten (men det kan ju vara jobbigare än att amma, och svårt att sluta med).

Om du orkar skulle jag ge rådet att fortsätta som ni gör under några få månader till. Det känns som en evighet, men handlar inte om flera år, utan ändå en begränsad tid. Det är jobbigt med små barn, och sömnen blir lidande, men så småningom kommer det fungera mycket mycket bättre.

Trots att mina barn nu sover gott hela natten får jag inte tillräckligt med sömn, men det beror på att jag är en kvällsmänniska som gärna vill vara uppe många timmar, och går och lägger mig vid midnatt. Barnen är morgonmänniskor som glatt skuttar upp strax efter 6. Helt mitt eget fel just nu att jag inte sover mycket. Vi turas om att ha sovmorgon på lör/sön.
  • Fru Ve
    Lijnah120 skrev 2018-02-23 08:35:56 följande:
    Tack för ditt svar! Kanske ska prova välling. Fast samtidigt vill jag inte vänja honom vid att få nattmål nu när han är så "stor" , men han kanske kan få det innan han somnar.
    Jag ger alltid välling både innan nattning och en flaska på natten om han vill ha. Tycker absolut det är värt det att mata en gång om han sover lugnare av det sen.
  • Snuttis2

Har vänner med barn som är likana o de kör sele på dagen o på kvällen för då kan pappan också söva o passa. Mamma får möjlighet till egen tid

Min plan är att träna vidare med napp o snutte o så kör vi alltid samma tre sånger vid sovtajm

Sen håller vi på att introducera mat nu o tänker att han ska få en ordentlig portion gröt innan läggdags för att förhoppningsvis göra honom mätt o belåten

För min del känns det alldelses för tidigt att sluta amma o bröstet känns smidigare än att greja med välling nattetid

• Anonym (Jijag)
    Lijnah120 skrev 2018-02-23 08:35:56 följande:

Alla barn är olika. Våra har varit hungriga och behövt mat på natten till ca 15 mån.
Svar på tråden 9 månaders har alltid sovit dåligt- snälla hjälp