Behöver vägledning för mina framtida studier
Hej!
Jag går andra året på gymnasiet inriktning natur och är desperat. Jag vet inte vilken utbildning som passar mig bäst och behöver därför vägledning.
Teknisk fysik, Industriell ekonomi, Datateknik (allt på KTH) eller företagsekonomi + master (SU)?
Sedan jag var barn ville jag bli en känd fysiker som bidrar till samhället, men nu tvivlar jag. Har hört att man inte behöver fysiker längre och att de får dålig betald. En doktorand tjänar approximativt 12 000 kr och det är inte mycket för en person som har pluggat stenhårt. Jag vill kunna leva gott och tjäna mycket pengar också. Dessutom så är jag inte heller så himla smart som Stephen Hawking eller alla andra kända fysiker, vilket betyder att jag inte kommer kunna bidra så jättemycket. Detta omotiverar mig för att plugga teknisk fysik och det gör mig ledsen då jag älskar fysik och matte. Därför tänkte jag starta eget företag som alternativ nummer två då jag gillar också ekonomi och min pappa är egenföretagare, men inte i Sverige.
Mina scenarier:
Scenario om jag läser till fysiker: Efter avklarat examen så tänker jag fortsätta plugga till doktorand och efter det plugga vidare tills jag dör. Jag kommer att tjäna lite men folk kommer se mig med respekt tack vare min kunskap och så. Förhoppningsvis göra en viktig upptäckt och bli känd.
Scenario om jag planerar att bli egenföretagare: Planerar att jobba samtidig som jag pluggar för att ha en stor budget i framtiden. Tänker lära mig programmering för att skapa roliga appar som förhoppningsvis kommer ge mig extra pengar. Allt detta under gymnasietiden. Sedan är det att välja en utbildning som förbereder inom företag och som ger mig mycket inkomst efter utbildningen. Tänker jobba mycket under ett år och spara pengarna. Låna 500 000 kr och börja starta företaget och bli rik. Helst innan jag fyller 26 år.
Vilket scenario och utbildning är bäst? Är oerhört frustrerad. Hjälp mig.