• minimojen2018

vad vill jag EGENTLIGEN?

Hej hopp! Jag är väldigt ny här och vet inte riktigt i vilken kategori detta bör ligga men jag behöver verkligen hjälp och andras tankar om mina egna tankar angående barn.

Jag och min sambo har pratat mycket om barn innan men det är först nu som jag kanske känner att jag är redo för något sådant, han är några år äldre än vad jag är och har varit redo sen "urminnes tider" .

Mitt problem är dock att jag nu insett att jag kanske vill börja försöka men är livrädd för allt som kan hända. Allt som kan gå fel, hur ont en förlossning gör och vad som väntar? Att Jag ska ha ansvaret för ett litet liv är ju helt sjukt?! Kommer sambon att börja hjälpa till mer hemma eller kommer jag stå där med barn och alla sysslor i hemmet utan att få den hjälp jag känner att jag behöver? Samtidigt står jag framför spegeln och putar ut med magen så mycket jag kan för att försöka "se" hur jag skulle se ut som gravid (inte alls knäppt). Tittar ofta på barnkläder,mammakläder mm och läser mängder med artiklar om graviditet för att på något sätt få mig själv att komma till ett slutgiltigt beslut! Men när jag väl står där och faktiskt slutat med p pillrerna och haft sex får jag en sån varm och konstig känsla av nervositet. Sen börjar jag tänka varför jag har så brottom med detta etc etc. När mensen väl kommer så blir jag ändå lite besviken? För visst hade det varit mysigt med en bebis! Så fort man mår lite illa så är det alltid någon som slänger ur sig "är du gravid eller?" Och jag kommer på mig själv att jag står och små ler för mig själv. Blir även ledsen när alla frågar om vi inte ska ha barn snart.

VAD SKA JAG GÖRA? jag kan intförstå mina egna tankar om jag vågar eller inte. Hur hade ni andra det ? Var det bara helt självklart utan rädslor för allt som komma skall när ni tog det beslutet?

barn eller inte barn?
  • Svar på tråden vad vill jag EGENTLIGEN?
  • Anonym (Annie)

Hej

Inget konstigt m tankar o oro Tycker du ska berätta allt du skrivit här för din sambo

Vad du känner

Tankar o oro

D ska kännas rätt för DEJ

• LILLYJO

Hej!
    Jag har EXAKT samma tankar...och några till... jag har tidigare inte känt detta med barnlängtan som alla pratar om. Jag är 29 år i år och min sambo är några år äldre. Jag har tidigare trott att jag varit gravid och fått lite smått panik...!? Min sambo har tagit det hela med ro och sagt att han inte skulle ha något emot att skaffa barn. Nu den senaste tiden, vi snackar alltså senaste två månaderna, så har jag börjat längta något sjukt! Samtidigt som jag är livrädd...många frågor i huvudet som snurrar, kommer jag fixa att vara mamma?, kommer min sambo bli en bra pappa?, hur kommer min kropp att bli att se ur? (ego iknow...), gör det ont, hur ont gör det?, kommer jag må illa under min graviditet?, kommer jag kunna jobba(älskar mitt jobb), och är jag redo för detta?, kommer jag någonsin att känna mig redo?, vad måste jag ge upp?(ego igen...)...Är han den rätta att skaffa barn med?

Och sen samtidigt som alla dessa frågor snurrar i mitt huvud så längtar jag efter en liten, tänk att få ha hand om en alldeles egen person, en lite människa att överösa all sin kärlek till, att beskydda, att ta hand om, någon som är min eller våran tillsammans såklart. Och jag älskar ju såklart min sambo! Jag har ganska nyligen också slutat med mina p-piller(ca 3-4 månader sen) pga att jag mått så dåligt av dem. Och nu blev jag såå besviken senaste gången mensen kom, så besviken att jag grät(!?). Inte för att vi försökt, men har ändå haft några hjärnspöken som sagt att nu, nu är du nog gravid...och ja...lite har man ju hoppats.

På jobbet så frågas det ju såklart...och det kan jag bli tokig på! Samtidigt som jag typ bara vill skrika att JAAAA jag önskar att jag var gravid...men samtidigt inte!?

Shit alltså, jag känner mig som värsta schitzo...

• minimojen2018

Gud vad skönt att höra att någon är lika "knäpp i huvudet" som jag är när ALLA dessa tankar om barn snurrar, så fort man får en stund över att tänka!

Jag har no clue om jag kommer göra världens glädje skutt eller få panik den dagen jag blir gravid (om jsg blir gravid )? Sen tänker jag även på det du säger hur kroppen kommer anpassa sig efter en graviditet osv . Vissa dagar känns detta så självklart och jag längtar sååååå efter en liten och andra dagar inte lika självklart , det är jätte svårt att ta det där klivet över och tänka att "detta vill jag! " Helt utan tvivel om något :/ det är ju det jag vill känna att "nu gör vi detta!" , men kommer man någonsin att göra det egentligen?

• LILLYJO

Jag tror nog att jag inte kommer att känna mig helt redo.någonsin. Det är nog så här att det bara får hända i så fall. Det är kanske så att man blir redo när det väl tagit sig. Man växer nog in i rollen. Men visst, steget är stort och det känns en aning skrämmande. Vi får se vad som händer här...

Svar på tråden vad vill jag EGENTLIGEN?