• tuntemattomana

Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?

Jag köpte ett beg babyskydd av en bekant. Hon sa att skyddet var max 5 år vilket jag tyckte var ok då jag hört att skydden ska vara max 5-7 år.

Nu är det dags att göra sig av med det och jag kollade under på märkningen och det visade sig att babyskyddet var från 2008 :(
    Jag har alltså åkte med min bebis i ett för gammalt babyskydd?

Tänkte sälja vidare detta för typ 100 kr med bas ifall någon behöver ha som extra hos en farmor eller liknande och jag skulle självklart vara ärlig med åldern på skyddet.
    Nu har en kompis till mig sagt att det är lag på att skyddet inte får vara mer än 10 år.. någon som vet om det stämmer?
    Känns väldigt onödigt att bara kassera det och har man det som extra så är det väl ok? tänk på hur många barn i världen som sitter i mammans knä i bilen, helt utan skydd..

så; finns det en lag på att babyskyddet inte får vara mer än 10 år??

• Svar på tråden Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-02-15 21:57:30 följande:

Som de andra säger så finns det ingen lag om ålder. Däremot är det ju helt hjärnsläpp att köpa ett begagnat babyskydd! Du vet inte vad det har varit med om, om det har varit inblandat i en krock osv. Det betyder isf att babyskyddet är skadat och oanvändbart, dvs farligt till och med eftersom det inte ger fullgott skydd längre.

Och inte verkar du ha någon skam i kroppen att sälja det vidare till någon annan, som inte heller kan lita på att det fungerar som det ska! Vi snackar hundra spänn som du vill tjäna och eventuellt riskera någon annans barns liv! Släng det där på tippen och köp i fortsättningen NYA barnstolar eller babyskydd!

Det finns ju en anledning till att babyskydd har bäst före datum och det är för att efter ett visst antal år så är den inte säker och funktionsduglig längre. Jag förstår inte syftet med att hon vill sälja den vidare, med tanke på olycksrisken. Och dessutom blev ts själv illa till mods när hon märkte hur gammal den faktiskt var. Tänk om det är någon fattig förälder som inte har det så gott ställt som köper den och tänker liksom ts att den duger. Men tyvärr, så finns det ju människor som bara tänker på att tjäna någon hundring och skiter i andra.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (!!!) skrev 2018-02-15 22:01:36 följande:

NEJ släng INTE det!

Lämna in det på loppis!

Det finns de som inte har råd med bilstol och bättre en godkänd gammal stol än ingen alls. Våra grannar använder ingen alls tex. De har tre barn med ett år emellan. Yngsta är 6 mån och äldsta sitter i framsätet utan bälte

Är det ens lagligt och om det nu inte är det, varför har du inte anmält dem? Att använda sig av ett gammalt babyskydd fyller ingen funktion annat än att inge falsk trygghet.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Sara) skrev 2018-02-15 22:19:04 följande:

Är det ens lagligt och om det nu inte är det, varför har du inte anmält dem? Att använda sig av ett gammalt babyskydd fyller ingen funktion annat än att inge falsk trygghet.

De är nyanlända från Syrien och de verkar inte bry sig så mycket. De släpar runt sina ungar ända till 23 på kvällen.

Hur ska jag anmäla de?

De måste väl tas på bar gärning av en polis?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (!!!) skrev 2018-02-15 22:29:51 följande:

De är nyanlända från Syrien och de verkar inte bry sig så mycket. De släpar runt sina ungar ända till 23 på kvällen.

Hur ska jag anmäla de?

Det är bara att kontakta polisen och berättade vad du vet. Så kommer väl polisen och knackar på för att undersöka saken. De kommer säkert kolla upp om de äger några barnbilstolar och när grannarna inte kan visa upp några kommer de bli straffade. Eller så kommer de påstå att de aldrig åker bil när barnen är med, men hur som helst är det ju bättre att anmäla åtminstone. Kanske du kan filma de när de åker iväg?
  • Anonym (Kkk)

Hur ska jag anmäla de?

Men GUD! Gör en orosanmälan till socialen NU! Barn ska inte behandlas så! De ska sitta fastspända (lag), i lämplig stol!
  • Anonym (WTF)
    Anonym (!!!) skrev 2018-02-15 22:01:36 följande:

NEJ släng INTE det!

Lämna in det på loppis!

Det finns de som inte har råd med bilstol och bättre en godkänd gammal stol än ingen alls. Våra grannar använder ingen alls tex. De har tre barn med ett år emellan. Yngsta är 6 mån och äldsta sitter i framsätet utan bälte

Det där är olagligt. Hur kan vara så ansvarslös?!
  • Anonym (V)
    Anonym (Sara) skrev 2018-02-15 22:39:28 följande:

Det är bara att kontakta polisen och berättade vad du vet. Så kommer väl polisen och knackar på för att undersöka saken. De kommer säkert kolla upp om de äger några barnbilstolar och när grannarna inte kan visa upp några kommer de bli straffade. Eller så kommer de påstå att de aldrig åker bil när barnen är med, men hur som helst är det ju bättre att anmäla åtminstone. Kanske du kan filma de när de åker iväg?

Jo, polisen har säkert tid med det.
  • Mortiscia

Hur ska jag anmäla de?

Man gör en anonym orosanmälan till soc, de är skyldiga att utreda.
  • Fru Ve

Att köpa begagnad bilstol kan väl visst vara OK om man känner den som säljer och vet att denne inte krockat. Jag köpte babyskydd i fint skick av min granne. Hon skulle aldrig i livet ha sålt det till mig om det varit inblandat i en krock. Så man behöver väl absolut inte slänga en fin bilstol om den fortfarande kan användas. Jag kommer att sälja detta babyskydd vidare också och kan ju garantera att det är okrockat då.

Däremot om stolen "gått ut i datum" ska man ju inte sälja den. Då kasserar jag.

• Topcom

Vi slängde vår fina bilbarnstol från 2011 i höstas.. även om den var i gott skick skulle det inte kännas ok att skicka den till loppis eller sälja.

• Anonym (Emma)

Skillnad på skydd och stol:

Babyskydd livslängd

Finns det någon rekommenderad livslängd för bilbarnstolar resp babyskydd?

Våra rekommendationer är att en bilbarnstol bör bytas ut efter 10 år och ett babyskydd efter 5-7 år. Materialet åldras förstås lika snabbt, men babyskyddet plockas in och ut ur bilen väldigt ofta vilket ger ett större slitage.

Hjälpte denna information dig?

Ja Nej

NTF

Vår kompetens

Konsumentupplysning

• Mortiscia
    Anonym (Emma) skrev 2018-02-16 12:32:34 följande:

Skillnad på skydd och stol:

Babyskydd livslängd

Finns det någon rekommenderad livslängd för bilbarnstolar resp babyskydd?

Våra rekommendationer är att en bilbarnstol bör bytas ut efter 10 år och ett babyskydd efter 5-7 år. Materialet åldras förstås lika snabbt, men babyskyddet plockas in och ut ur bilen väldigt ofta vilket ger ett större slitage.

Hjälpte denna information dig?

Ja Nej

NTF

Vår kompetens

Konsumentupplysning

Ja denna information hjälpte mig! :D Tack! Man lär sig något nytt varje dag :)
  • tuntemattomana

Jo jag kan ju klargöra att jag blev besviken på min bekanta eftersom att hon uppenbarligen lurat mig om åldern på babyskyddet.
    Jag hade inte använt det till vardags om jag visste detta. Utan som extra, och ja, jag hade tyckt att det hade känts ok.

Och nej jag är inte skitsnål och vill inte utsätta andras barn för fara bara för att tjäna 100 kr.
    Om så hade varit fallet så hade jag inte nämnt åldern på skyddet och sålt det för mer ;)
    Jag hatar att slänga funktionsdugliga saker och jag tycker det är en sådan hysterisk säkerhets-hets i detta land! 
    Slappna av lite gott folk!

• Anonym (Även tidigare revisoner)
    Anonym (V) skrev 2018-02-15 21:16:10 följande:

Lagen säger vilket godkännande en bilbarnstol ska ha. Just nu är ece R44/03 och nyare reglementen godkända. Bilstolar började godkännas enligt r44/03 1995. Bilstolar som är äldre än så är inte lagliga att använda.

VVFS Kap 3 § 1:
    "En särskild skyddsanordning för barn skall vara typgodkänd enligt
    1. diriktiv 77/541/EEG, ändrat genom 2000/3/EG, eller
    2. ECE-reglementet 44-03, eller en senare version av nämnda dirtektiv eller reglemente."

Från tiden före att vi gick med i EU kan det finnas bilbarnstolar som sålts i Sverige som endast är T-godkända, dvs. godkända av Trafikverket. Nästan alla sådana stolar var typgodkända i EU också.

Trafikverkets krav var högre än EUs krav, alltså säkrare än EUs bilbarnstolar, men kanske inte lagliga om de inte även var gokända i EU, vilket de alltså nästan alltid var.

I princip är det alltså nästan omöjligt att få tag på en begagnad bilbarnstol i Sverige som inte är laglig.

Sen är det en helt annan fråga att man kanske inte vill sätta sitt barn i en gammal stol som inte är lika säker som en ny, dels på grund av att kraven tidigare inte var lika höga, dels på grund av åldersförändringar i materialet som gör stolen skörare. Å andra sidan finns det ju människor som kör 20 år gamla bilar, som definitivt inte var lika säkra som dagens moderna bilar.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Även tidigare revisoner) skrev 2018-02-18 21:24:34 följande:

bilar.

Du kan ju inte jämföra ett babyskydd eller en bibarnstol för några tusenlappar med en ny bil som kostar flera hundra tusen.

Alla har inte råd att köpa en ny bil bara för att den är säkrare.

Man köper den bil man har råd med.
  • Magnefico
    Anonym (Sara) skrev 2018-02-15 22:19:04 följande:

Vadå fyller ingen funktion? Det är ju inte så att ett babyskydd blir livsfarligt på 5-årsdagen. De flesta stolar lär klara det dubbla utan problem. Rekommendationer är alltid satta med stor marginal.
Svar på tråden Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?