• JonteStockholm

Vad tycker ni om vinster i skolan?

Vad tycker ni om vinster i skolan?

Själv är jag kluven. Det kan vara dåligt men samtidigt bra. Att det finns intresse att det går bra med verksamheten och därmed vinst. Men skolorna kan också medvetet dra ned på verksamheten för att kunna gå med vinst.

Jag gick på Snitzgymnasium/Cybergymnasiet och det var ingen bra skola. Mycket fungerade dåligt och skolorna går med vinst.

Vad tycker ni om skolor som går med vinst?

• Svar på tråden Vad tycker ni om vinster i skolan?
  • Anonym (Svårt att stoppa)

Det svenska systemet med friskolor må vara helt idiotiskt utformat. Men jag har svårt att se att vinster skulle gå att stoppa

• SofieJ

Det finns ju fortfarande massor av krav för att man ska få driva en skola. Men visst, det svider kanske mer när saker inte fungerar som det borde och man vet att det i teorin finns pengar att ta av.

Min personliga åsikt om hur det borde vara =

Tillåt friskolor (och låt dem ta ut hur jäkla mycket vinst dom vill dom som äger skolorna) men ställ krav!

Behöriga lärare.. Ordentligt startkapital. Krav på lokalerna, krav på kompetent skolledning med erfaren och behörig personal o.s.v.

Förutsatt att man ska ha "skolpeng" från det allmänna.

Vill man så ska man få ta ut en avgift för att bedriva undervisning. Samma sak där. Krav på behörig personal m.m.

SofieJ skrev 2018-02-15 00:35:41 följande:

Det finns ju fortfarande massor av krav för att man ska få driva en skola. Men visst, det svider kanske mer när saker inte fungerar som det borde och man vet att det i teorin finns pengar att ta av.

Absolut fast där skiljer väl sig inte friskolor och kommunala skolor särskilt mycket åt egentligen?

Vissa fungerar bra, andra dåligt. Oavsett om dom är bra eller ej.

Skattepengar eldas upp alldeles oavsett.
  • Anonym (X)

Förkastligt.
    Obehöriga lärare, minimum av det mesta för att satsa på det som syns, och snällhetsbetyg. Och sen hetsar utbildningsnämnderna att de kommunala skolorna ska matcha "effektiviteten" och kvaliteten blir därefter.

Efter 15 år som lärare jobbar jag nu min sista termin.

• SofieJ
    Anonym (Svårt att stoppa) skrev 2018-02-15 00:41:05 följande:

Absolut fast där skiljer väl sig inte friskolor och kommunala skolor särskilt mycket åt egentligen?

Vissa fungerar bra, andra dåligt. Oavsett om dom är bra eller ej.

Skattepengar eldas upp alldeles oavsett.

Nej precis, det jag menar också :)
  • DVQ
    Anonym (Svårt att stoppa) skrev 2018-02-15 00:30:48 följande:

Det svenska systemet med friskolor må vara helt idiotiskt utformat. Men jag har svårt att se att vinster skulle gå att stoppa

Det är ju bara Sverige som tillåter vinstdrivna friskolor, så det borde vara möjligt att stoppa. Andra länder klarar uppenbarligen av det.
Svar på tråden Vad tycker ni om vinster i skolan?