• Ggrodan

Är du mest för eller emot vaccinationer?

Vaccinationer i samhället.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du mest för eller emot vaccinationer?
  • annabellelee

Jag är för utprovade vaccinationer, men att hetsvaccinera nya vaccin som inför svininfluensan var ju inte så genomtänkt.

Vad gäller vacciner och autism är Wakefields studie, den enda som visat detta samband, inte bara ifrågasatt utan helt diskrediterad av en samfällighet forskarkår,

• Anonym (Kvinna37)
    Meriall skrev 2018-02-13 16:26:04 följande:
    Det finns annan forskning som visar att stress på kroppen eller psyket kan få latenta sjukdomar att bryta ut. Jag tror det kan vara fallet. Tror inte vaccin kan orsaka autism hos "friska" barn utan ev för barn som ändå skulle blivit autistiska om än inte just då. Därför visar inte motbevisen tillräckligt då de gjorts på friska barn.
    Men herregud människa! Ta och läs på lite! Autism är för det första inte en latent sjukdom, det är inte en sjukdom öht på det sättet som kan bryta ut eller liknande och det är så klart inte smittsamt. Därför kan vaccin heller INTE utlösa någon latent autism, det existerar helt enkelt inte!

Antingen är man autistisk eller inte! Det är bara väldigt svårt att diagnostisera bäbisar och därför gör man inte det förrän man faktiskt kan göra en vettig bedömning, det betyder inte att barnet inte var autistiskt innan!

JA stress kan utlösa ANDRA sjukdomar men det har inget med autism att göra och inte med vaccin heller!

Återigen, det finns INGEN koppling mellan vaccin och autism, det finns MÅNGA studier som motbevisar en koppling och nej, det är inte bara friska barn som ingår i de studierna, naturligtvis måste man titta på barn av alla slag! Och nej, jag tänker inte googla fram dessa åt dig, educate yourself!
  • Mortiscia
    Pentra skrev 2018-02-16 14:38:26 följande:

Jo, det har påvisats en tydlig koppling. Aluminiumet i injektions-vacciner är klart associerat med ökad risk för autism och Alzheimers sjukdom. Ju mer aluminium desto vanligare med autism. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Nej, det finns ingen sådan koppling alls, som sagt så har det motbevisats massor med gånger.

• Pentra
    Mortiscia skrev 2018-02-17 09:56:52 följande:
    Nej, det finns ingen sådan koppling alls, som sagt så har det motbevisats massor med gånger.

Du har nog inte forskat runt så värst noggrant. Att utesluta viktiga faktorer, undanhålla sanningar och/eller förvanska verkliga bevis, är inte synonymt med att något därmed motbevisats. Inte bara finns den tydliga koppling att aluminium i injektions-vaccinet tydligt ökar risken för autism och Akzheimer, utan man har även genom studier kommit fram till att barn som vaccinerats enligt vaccinationsprogrammet är flera gånger mer mottagliga för kroniska sjukdomar än de ovaccinerade. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (Källa?)
    Pentra skrev 2018-02-17 14:58:47 följande:

Du har nog inte forskat runt så värst noggrant. Att utesluta viktiga faktorer, undanhålla sanningar och/eller förvanska verkliga bevis, är inte synonymt med att något därmed motbevisats. Inte bara finns den tydliga koppling att aluminium i injektions-vaccinet tydligt ökar risken för autism och Akzheimer, utan man har även genom studier kommit fram till att barn som vaccinerats enligt vaccinationsprogrammet är flera gånger mer mottagliga för kroniska sjukdomar än de ovaccinerade. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Vem är "man"? Visa exempel på seriösa forskare som kommit fram till det du påstår. Annars har dina inlägg samma värde som mitt när jag säger att det kretsar en tekanna i rymden runt Jupiter.
  • Pentra
    Anonym (Källa?) skrev 2018-02-17 15:03:47 följande:
    Vem är "man"? Visa exempel på seriösa forskare som kommit fram till det du påstår. Annars har dina inlägg samma värde som mitt när jag säger att det kretsar en tekanna i rymden runt Jupiter.

Problem att förstå sig på Google? Varför skall jag upprepat slita och servera på silverfat till sådana som antagligen ändå inte vill äta? Gör en sökning på "vaccin", "autism" och "alzheimer", fast på tyska... ... Hälsningar, Pentra
  • Anonym (Källa?)
    Pentra skrev 2018-02-17 16:17:49 följande:

Problem att förstå sig på Google? Varför skall jag upprepat slita och servera på silverfat till sådana som antagligen ändå inte vill äta? Gör en sökning på "vaccin", "autism" och "alzheimer", fast på tyska... ... Hälsningar, Pentra

Nej Pentra, du påstod något, det ligger på dig att lägga fram fakta som stöttar ditt påstående. Om du kan det minsta om den vetenskapliga metoden så är svaret inte att den andra ska googla.

Att du går till personangrepp är oroväckande, det verkar som att ditt påstående vilar på så svag grund att du måste kollra bort läsarna genom att komma med förolämpningar.

Har du något vettigt att berätta, eller är det bara fantasier?
  • mjölkallergiker

Skärpning för fasen.

Det svenska vaccinationsprogrammet har räddat hundratusentals barns liv. Och inte bara räddat liv utan också lett till att barn inte får sjukdomar som i många fall ger bestående skador för resten av livet.

Barn som inte vaccineras borde inte få gå på förskolan. Att vägra vaccination är inte bara potentiellt skadligt för det icke-vaccinerade barnet utan direkt skadligt mot andra barn i samhället vid en eventuell smitta. För att vaccination ska vara effektivt krävs en hög andel vaccinerade i samhället.

Det är ett hån mot alla de forskare, vetenskapsmän/kvinnor, föräldrar och barn som i decennier kämpat för att slippa hemska sjukdomar som barn tidigare dog av och fick bestående men av.

• Anonym (100% för såklart!)

För såklart!!!! Annars hade vi inte blivit av med bla polio och mässling! Som nu återintroducerats pga puckon som vägrar vaccinera sig.

• Anonym (Hun)
    Pentra skrev 2018-02-16 14:38:26 följande:

Jo, det har påvisats en tydlig koppling. Aluminiumet i injektions-vacciner är klart associerat med ökad risk för autism och Alzheimers sjukdom. Ju mer aluminium desto vanligare med autism. ... Med vänlig hälsning, Pentra

I en diskussion gällande varför vi har så många sjuka i diagnoser tog jag upp denna fråga om det allmänna vaccinet i själva verket är giftet, jag menar en injektion med rätt innehåll kan döda en person om man vill det så varför inte skapa en sjukdom vi alla sedan ska betala för att få utredd och sedan behandlad / få medicin för.

Genialiskt drag.
  • Anonym (Hun)
    Anonym (Källa?) skrev 2018-02-17 16:41:11 följande:

Nej Pentra, du påstod något, det ligger på dig att lägga fram fakta som stöttar ditt påstående. Om du kan det minsta om den vetenskapliga metoden så är svaret inte att den andra ska googla.

Att du går till personangrepp är oroväckande, det verkar som att ditt påstående vilar på så svag grund att du måste kollra bort läsarna genom att komma med förolämpningar.

Har du något vettigt att berätta, eller är det bara fantasier?

Men när de som har källor för faran med vaccin visar det så hånar de det som påhitt, för att de har andra värderingar, så han har en poäng, varför bry sig om att redovisa saker när ni redan bestämt er att det är b s.
  • mjölkallergiker
    Anonym (Hun) skrev 2018-02-18 03:15:38 följande:
    Men när de som har källor för faran med vaccin visar det så hånar de det som påhitt, för att de har andra värderingar, så han har en poäng, varför bry sig om att redovisa saker när ni redan bestämt er att det är b s.
    Snyfthistorier hjälper inte ert fall.

Visa oss trovärdiga källor som ger ert påstående trovärdighet. 

Såhär skriver folkhälsomyndigheten:

Kan MPR-vaccin orsaka kronisk tarmsjukdom och autism?

Nej. I bland annat Danmark, Finland och USA har det gjorts stora epidemiologiska studier där man har jämfört förekomsten av autism och kronisk tarmsjukdom före och efter införandet av MPR-vaccination i respektive land. Inte i någon studie har man hittat något samband mellan vaccinationen och utveckling av någon av sjukdomarna. Världshälsoorganisationen (WHO) har också utrett frågan.

Madsen et al (2002). A population-based study of measles, mumps, and rubella vaccination and autism. N Engl J Med, Vol. 347, No. 19. www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMoa021134
    Jain et al (2015). Autism occurrence by MMR vaccine status among US children with older siblings with and without autism. JAMA. 2015;313(15):1534-1540. dx.doi.org/10.1001/jama.2015.3077
    Mrozek-Budzyn et al (2010). Lack of association between measles-mumps-rubella vaccination and autism in children: a case-control study. Pediatr Infect Dis J. 2010 May;29(5):397-400. dx.doi.org/10.1097/INF.0b013e3181c40a8a
    Hornig et al (2008). Lack of association between measles virus vaccine and autism with enteropathy: A case-control study. PLoS ONE 3(9): e3140. journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0003140
    Uchiyama et al (2007). MMR-vaccine and regression in autism spectrum disorders: negative results presented from Japan. J Autism Dev Disord. 2007 Feb;37(2):210-7. dx.doi.org/10.1007/s10803-006-0157-3
    Peltola et al (1998), No evidence for measles, mumps, and rubella vaccine-associated inflammatory bowel disease or autism in a 14-year prospective study. The Lancet, Volume 351, No. 9112, p1327?1328, 2 May 1998. www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673698240189.
    Ställningstagande om MPR-vaccin och autism av Världshälsoorganisationen (WHO): MMR and autism.
    Varför har MPR-vaccin misstänkts för att orsaka autism?

Frågan väcktes 1998 av en engelsk forskargrupp genom publiceringen av en vetenskaplig artikel och väckte stort medialt intresse. Artikeln drogs sedan tillbaka av tidskriften eftersom urvalet till studien bland annat inte hade varit vetenskapligt korrekt.

Tecken på autism brukar ofta uppträda omkring den ålder då MPR-vaccination rekommenderas. Detta tidssamband kan också göra att man tror att det finns en koppling, men flera stora studier har alltså visat att det inte finns något orsakssamband.

Den ökning av autism som bland annat sågs i USA under samma period som MPR-vaccin introducerades berodde bland annat på att mer precisa diagnoskriterier infördes då och att kännedomen om autism ökade.

• Anonym (Källa?)

Därför att den vetenskapliga metoden innebär att det jag påstår ska tåla granskning! Det handlar inte om tyckande, utan att vem som helst ska kunna granska underlaget till en idé, och om idén håller, så kommer alla fram till samma slutsats. Att blanda in värderingar i diskussioner om vaccin är som att blanda in värderingar i diskussioner om gravitation.

"Jag tycker inte att gravitation verkar hälsosamt, jag säger att den inte finns. Nej, du får googla, jag tänker inte presentera något på silverfat för dig eftersom du har andra värderingar.".

Förstår ni hur orimligt detta är?
  • Anonym (100% för såklart!)

Du har inte presenterat ett enda bevis för det finns inte. Det är ju så ofantligt KORKAT att säga att man vet att ens barn är autistiskt pga vaccin. Autism upptäcks inte på bebisar!! Det upptäcks efter den ålder då man är vaccinerad. Korrelation och kausalitet är två helt olika saker. Korrelation = mitt autistiska barn har åkt bil innan diagnosen, haft kläder på sig, blivit ammad/inte blivit ammad, blivit vaccinerad/inte vaccinerad osv. Förstår du? Kausalitet = orsakssambandet är BEVISAT genom flera, stora studier. Tex att åka bil som spädbarn orsakar autism (hypotetiskt exempel)

Det är en minoritet av befolkningen som har autism och en stor majoritet som är vaccinerade. Om vaccinet orsakade autism skulle alla ha det. Du måste presentera bevis innan du bestämmer dig för att bara tro på massa bullshit och riskerar andra människors liv och hälsa!!
Svar på tråden Är du mest för eller emot vaccinationer?