• Gauss

Flytta till Malmö

Hej!

Vet inte om jag lagt detta i rätt forum, men admin får gärna flytta den om det blivit fel.

Jag planerar en flytt till Malmö inom 6mån och tänker köpa en lght. Jag kommer pendla till Lund där jag jobbar, vilket innebär att jag vill ha relativt nära till tågstation triangeln eller centralen. Vilka områden skulle passa? Har en budget på ca 2Mkr. Är 37år, inga barn.

Har kikat lite på lght på område slottsstaden, men tycker det verkar lite långt att ta sig till stationen? (morgontrött):)

Så...finns det ngn som kan tipsa mig? Gärna länk till lght på hemmet.

Mvh

• Svar på tråden Flytta till Malmö
  • Gauss

Hmm, jag har varit ganska mycket i Mmö, men då mest på restaurangbesök och dylikt. Såklart annorlunda att bo och uppleva vardagen i staden.

Reaktionerna jag får när jag säger jag ska flytta till Mmö är blandade, men mest negativt? Man muttrar om kriminalitet och segregation. Jag har väl egentligen inte bestämt mig fullt ut, funderar fortfarande på Lund också. Det verkar som jag fått bekräftat att slottsstaden är ett bra alternativ.

Tack för alla svar såhär långt????.

• linani
    Anonym (Malmöit) skrev 2018-02-10 12:46:04 följande:
    Värnhem är väl knappast nära Centralen?

Rörsjöstaden kanske om man bor längst ut på kanten.

Södervärn är ju inget område man vill bo på
    Från Värnhem tar det 6 minuter med buss till Malmö C. Man cyklar lätt på under 10 minuter. 

Jag bor själv på Södervärn! Området är fult, men jag tycker läget är jättebra. Nära till Mobilia, Pildammsparken och nöjeslivet på Möllan, plus bra pendlingsmöjligheter från både Södervärn och Triangeln. Skål
  • SofieJ

Fågelbacken/Hästhagen är ca 15 min promenad till Triangeln. Bor där och trivs super. Lugnt och fint :)

Hade jag haft råd hade jag bott närmare Davidshall, jättefina kvarter och nära till ALLT!

• Anonym (Malmöit)
    linani skrev 2018-02-10 13:05:34 följande:

Från Värnhem tar det 6 minuter med buss till Malmö C. Man cyklar lätt på under 10 minuter. 

Jag bor själv på Södervärn! Området är fult, men jag tycker läget är jättebra. Nära till Mobilia, Pildammsparken och nöjeslivet på Möllan, plus bra pendlingsmöjligheter från både Södervärn och Triangeln. 

Om man vill ha nära då tänker jag att man vill ha promenadavstånd och det får man runt centralen och Triangeln.

Inte från Värnhem.

Vill man tvunget bo i Slottstaden får man ta buss eller mycket begagnad cykel men eftersom TS är morgontrött känns inte cykel som ett alternativ kalla vinterdagar och regniga höstdagar.

Sen blåser det alltid här.
  • linani
    Gauss skrev 2018-02-10 13:03:07 följande:

Reaktionerna jag får när jag säger jag ska flytta till Mmö är blandade, men mest negativt? Man muttrar om kriminalitet och segregation. Jag har väl egentligen inte bestämt mig fullt ut, funderar fortfarande på Lund också. Det verkar som jag fått bekräftat att slottsstaden är ett bra alternativ. 

Jag har bott i båda städerna. Lund är en vacker stad, definitivt lugnare än Malmö. Nöjeslivet handlar dock nästan bara om studenterna. Jag tycker att Lund är bra om man är antingen 20-25 (och student), eller när man vill bilda familj.

Malmö har många problem, det är det nog ingen som förnekar. Men det är också en spännande och dynamisk stad, med mycket roligt som händer! Också mycket större och bättre utbud än Lund av det mesta, framför allt med restauranger, uteliv och nöje. 
  • Gauss

Tack för länkarna till hemnet, men jag vill nog ha minst 60kvm så jag får plats med alla mina möbler. Balkong hade ju varit trevligt också:)

• Anonym (Malmöit)
    Gauss skrev 2018-02-10 13:13:15 följande:

Tack för länkarna till hemnet, men jag vill nog ha minst 60kvm så jag får plats med alla mina möbler. Balkong hade ju varit trevligt också:)

Gamla Väster

är ju egentligen det bästa för dig.

Då har du

Centralen, nattliv, restauranger och till och med matbutik utanför dörren.

Trots att det är mitt i självaste smeten är det väldigt lugnt.

Fast där är väldigt eftertraktat och jag vet inte om 2 milj räcker men det finns ju Hyres. Akelius och lite annat tror jag har LGH där.
  • linani
    Gauss skrev 2018-02-10 13:13:15 följande:

Haha, okej... vilka krav
    Malmö är långt från Stockholmspriser. Men du kan inte heller bo hur stort, centralt och bra som helst med en budget på två miljoner. 

• Gauss

Jag vill inte tvunget bo i slottsstaden. Det jag är ute efter är följande:

Jag har möjlighet att köpa för ca 2Mkr, lite drygt om det behövd. Boendet är viktigt för mig då jag spenderar mkt tid hemma, är ensamstående. Jag vill kunna ta mig till tågstation på ett smidigt sätt utan att det känns som man vill sjuka sig och stanna i sängen varje dag. Så en lght på minst 60kvm, balkong och hyfsat nära stationen (cykelavstånd). Gärna där man kan parkera bil, då jag inte vill skiljas från min ögonsten????.

• Gauss

Förstår att det kan vara en omöjlighet, men är såklart villig att göra avkall på vissa saker.????

• Anonym (Malmöit)
    Gauss skrev 2018-02-10 13:29:57 följande:

Förstår att det kan vara en omöjlighet, men är såklart villig att göra avkall på vissa saker.????

Då tar du en lägenhet på Jakriborg !

Där har du parkering och tåget utanför dörren.

Tåget till Lund tar 3 minuter och till Malmö 10 minuter.

Bussen inom stan i Malmö tar längre tid.

www.jakriborg.se
  • Gauss

Hej,

Har funderat på hyresrätt också, men jag vill helst inte stå utanför bostadsmarknaden, då jag planerar att bo några år. Men helt klart värt att kolla upp.

• Gauss

Mmm, tror det lutar åt slottsstaden, lite lugnare och man verkar kunna få en lght för ca 2Mkr med balkong och relativt stor yta. Tack för alla svar.

Mvh

• Abegayle70

Slottsstaden var bra när jag bodde där, och det är väl fortfarande en bra del av Malmö. Se om du kan få en lägenhet i Kronprinsen.

have a dream for breakfast and another one for life
  • SofieJ
    Abegayle70 skrev 2018-02-10 15:57:41 följande:

Slottsstaden var bra när jag bodde där, och det är väl fortfarande en bra del av Malmö. Se om du kan få en lägenhet i Kronprinsen.

Största nackdelen (för mig) med detta område är just Kronprinsen och tillhörande lägenhetskomplex. Så jävla FULT och nergånget. Om jag förstått det rätt renoverar Akelius dock lägenheterna när folk flyttar ut, så de är nog rätt fräscha. Ryktas även om en makeover framöver, men vet inte hur sant det är och hur nära det ligger i tiden. Annars är själva läget superbra! Härligt nära till parkerna, Malmö C, innerstan och Triangeln.
Svar på tråden Flytta till Malmö