• Anonym (Hjälp)

Pojkvän med psykos/paranoid?

Hej, min sambo har adhd och går på elvanse. Han har även rökt på cannabis en del senaste tiden. Han har haft psykos en gång för 3 år sedan men blev frisk med mediciner.

Nu har små tecken börjat igen senaste veckan :(. Dels att han tror att jag vart otrogen, han kopplar in min telefon i sin dator, blir fysisk och hotas om att slåss och grejer..

Igår trodde han polisen stod och övervakade han utanför vår lägenhet, jag sa att nej det gör dom inte men han tror det. Han tror att jag konspirerar mot han. Typ mixtrar med min telefon så ja kan dölja grejer vilket jag inte heller gör.

Hur gör man?

Han har kontakt med beroendemottagning hos psykolog en gång i veckan men dom verkar inte våga bry sig särskilt mycket :/?

Kan rabbla ut massa saker till men detta är deg primära..

• Svar på tråden Pojkvän med psykos/paranoid?
  • Anonym (.)

Byter sambo?

Han måste inse att cannabis inte är för honom. Har man dessa tendenser till psykoser och paranoia så blir det bara värre med cannabis.

Gör det för din egen skull innan du råkar riktigt illa ut

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2018-02-10 09:50:09 följande:

Byter sambo?

Han måste inse att cannabis inte är för honom. Har man dessa tendenser till psykoser och paranoia så blir det bara värre med cannabis.

Gör det för din egen skull innan du råkar riktigt illa ut

Tack, men klarar inte av det. Han är världens bästa när han är frisk :(. Hur gör man liksom? Älskar han men inte den han är nu. Han har även vart fysisk sista tiden när han säger att jag ljuger :(.
  • Mascaraklumpar

Du får antingen övertala/lura honom att åka till psykakuten eller ringa hemläkarjouren så att en läkare kommer hem till er och eventuellt skriver vårdintyg.

• Anonym (Hjälp)
    Mascaraklumpar skrev 2018-02-10 10:02:30 följande:

Du får antingen övertala/lura honom att åka till psykakuten eller ringa hemläkarjouren så att en läkare kommer hem till er och eventuellt skriver vårdintyg.

Han tycker att det är mitt fel för det är jag sin ljuger och gör han konstig så han vägrar sånt :/
  • Anonym (Hjälp)

Han hotar mig liksom när jag säger att jag ska prata med andra om problemet så känner mig så ensam :(

• Anonym (Förstår)

Förstår dig. Jag har ett x som är sjuk oxå. Som vägrar inse sin sjukdom. Det är jättejobbigt! Allt han gör, förnekar han. O lägger över ansvaret på mig.

• Mascaraklumpar
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-10 10:10:00 följande:

Han tycker att det är mitt fel för det är jag sin ljuger och gör han konstig så han vägrar sånt :/

Då får du ta hem en läkare, som sagt. När beslut om LPT är fattat kan läkaren ordna polistransport till sjukhuset.
  • Anonym (A)
    Mascaraklumpar skrev 2018-02-10 11:31:01 följande:
    Då får du ta hem en läkare, som sagt. När beslut om LPT är fattat kan läkaren ordna polistransport till sjukhuset.
    Håller med
  • Anonym (Viveka)

Det är farligt att vara tillsammans med en sådan man. Det där paranoida trappas upp och du kommer förmodligen känna dig mer rädd och fången. Han är redan fysisk mot dig och hotar. Ring till kvinnojour och åk dit med dina saker så länge som du ens kan ringa. Han kan få för sig att bevaka vem du ringer till. Lämna innan allt blir värre. Lovar att det inte hjälper om du stannar kvar och tror dig kunna hjälpa honom. Jag tvingades fly från en sådan man.

• Anonym (Kvinnan!)

Det här förhållandet är inget att satsa på.Redan nu är det katastrof.Du ska inte känna dig rädd eller bli misshandlad med en sjuk människa.

• Anonym (C)

Hur man gör man bor inte med honom är hur man gör.

Jag har ett talesätt, om man tar saker och man bara blir skadad av det, så ska man inte ta det alls för man har passerat gränsen för självrespekt och det kan sluta illa.

Svar på tråden Pojkvän med psykos/paranoid?