• Anonym (Hjälp)

Barn med ngn som missbrukar

Jag blev oplanerat gravid trots skydd med en kille som missbrukar cannabis regelbundet. Han har kontakt med socialtjänsten med försörjningsstöd och aktivitet.

Nu har dem som krav att han ska lämna drogtester, hur kommer dem bedöma hans situation med sitt blivande barn?

Han vill ha gemensam vårdnad vilket jag är tveksam till då han har ett pågående missbruk.

Jag missbrukar inget och har ingen kontakt med soc.

Ngn med erfarenheter?

• Svar på tråden Barn med ngn som missbrukar
  • klyban
    Tofflans skrev 2018-02-09 12:46:39 följande:
    Trycka ned? hon skriver ju att hon är så bra... och nån måste säga som det är så hon vet.

Ja, din sanning måste forceras på TS till varje pris verkar det som.
    Varför måste man trycka ned TS?

hur många meter var det?
  • Långbenopluto
    klyban skrev 2018-02-09 12:56:34 följande:

Ja, din sanning måste forceras på TS till varje pris verkar det som.
    Varför måste man trycka ned TS?

Det är din uppfattning, inte min, så varför måste du forcera din sanning mot oss?
  • Anonym (AL (Kvinna))

Flytta ifrån honom, sluta betala för saker åt honom. Kräv att han är bevisat drogfri innan han får gemensam vårdnad.

• Anonym (Lexa)
    Hur gammal är han?
    Har han planer inför framtiden, att skaffa jobb med mer?
    Har han en egen lägenhet?

Av egen erfarenhet:

Allt beror på hur mycket och hur ofta han röker cannabis. Av det du berättar verkar cannabis-bruket ha gått över till cannabis-missbruk och det är en stor skillnad mellan dessa två.

Om han bara haft ett vanligt bruk där han går ut på balkongen och röker kanske 1-2 gånger i månaden så skulle han ha tillräckligt med respekt för dig och ert gemensamma barn och lägga ner det och börja söka jobb i syfte att både kunna försörja barnet och vara en bra förebild! I och med att detta inte ha skett bör du gör som någon annan här har sagt att ansöka om hela vårdnaden och avvakta, se hur han sköter umgänget. Börja med att han får träffa barnet under dagarna, går det bra så kan barnet börja sova över när det är stort nog. 

Har du någon kontakt med hans familj, hans mamma eller pappa t.ex? 

Hur som helst så önskar jag dig ett stort lycka till med allt :)
  • klyban
    Tofflans skrev 2018-02-09 13:58:40 följande:
    Det är din uppfattning, inte min, så varför måste du forcera din sanning mot oss?

Du trycker ned TS, och tror bara vända på det skulle ändra nått.
    Vad ska detta ge dig?

hur många meter var det?
  • Långbenopluto
    klyban skrev 2018-02-09 14:26:32 följande:

Du trycker ned TS, och tror bara vända på det skulle ändra nått.
    Vad ska detta ge dig?

Tror du är lite för tidigt ute med alkoholen inför helgen... kl är bara 15....
  • klyban
    Tofflans skrev 2018-02-09 14:56:48 följande:
    Tror du är lite för tidigt ute med alkoholen inför helgen... kl är bara 15....

Ad hominem funkar inte heller, när ska du svara.
    För just nu undviker du frågan varför du anser det är nått bra och trycka ned TS.

hur många meter var det?
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-08 21:36:50 följande:

Ja, lite så jag tänker med. Jag är livrädd att jag ska få soc på mig. Då jag verkligen sköter mig,

förstår du är rädd för det.

Själv har jag aldrig haft soc på mig. Men hade otur att träffa en psykiskt sjuk man, som dolde allting för mig. Slutade med misshandel av mig, och att soc blev inblandade.

Han hade tydligen en dotter innan, som togs på LVU. Vilket jag inte visste. Han har tydligen haft med soc innan att göra. Och tydligen vart i tingsrätten. Inget av detta visste jag, förrän efteråt, då jag efter mycket möda, lyckades bryta med han. Nu har det gått 2 år. Och han stalkar mig. Försöker knäcka mig psykiskt nu istället.

Hade jag bara vetat, att han var så sjuk, hade jag aldrig blivit ihop med han.

Hoppas innerligt att du slipper den resan...
  • Anonym (Lexa)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-02-09 17:52:25 följande:
    förstår du är rädd för det.

Själv har jag aldrig haft soc på mig. Men hade otur att träffa en psykiskt sjuk man, som dolde allting för mig. Slutade med misshandel av mig, och att soc blev inblandade.

Han hade tydligen en dotter innan, som togs på LVU. Vilket jag inte visste. Han har tydligen haft med soc innan att göra. Och tydligen vart i tingsrätten. Inget av detta visste jag, förrän efteråt, då jag efter mycket möda, lyckades bryta med han. Nu har det gått 2 år. Och han stalkar mig. Försöker knäcka mig psykiskt nu istället.

Hade jag bara vetat, att han var så sjuk, hade jag aldrig blivit ihop med han.

Hoppas innerligt att du slipper den resan...
    Har du anmält honom??
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Lexa) skrev 2018-02-09 18:28:57 följande:

Har du anmält honom??

Ja. Nerlagt pga att han förnekade allt.
  • Anonym (E)

Läst i dina kommentarer i tråden TS, att han röker cannabis är inte missbruket, utan hur han är vårdslös med pengar och prioriterar rökandet framför basic behoven så som t.ex mat. Kan han inte ta hand om sig själv kan han absolut inte ta hand om någon annan heller och särskilt inte ansvara över barn. Satsa på egen vårdnad tills han visat att han klarar av pappa-rollen.

• Anonym (Lexa)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-02-10 15:05:59 följande:

Ja. Nerlagt pga att han förnekade allt.

Men du tänker iallafall inte gå tillbaka till honom, det tycker jag är det viktigare här. På det sättet kan du skydda barnet och se till att hen får en bra start i livet. Försök att inte stänga ute honom (som pappa till barnet) helt bara. Jag skulle ge honom en chans att göra rätt men också en chans för barnet att få lära känna sin pappa. Hur man än vrider och vänder på det hela så kan en person vara en ur usel pojk/flickvän men en mkt bättre förälder. Då vet du också sjäv att du gjort allt rätt, skulle han inte sköta sin föräldraroll så har du iallafall gett honom chansen och ingen kan säga något annat.
Svar på tråden Barn med ngn som missbrukar