• Anonym (fundersam)

Sambo som skrivit under, och följer ett avtal om barnens umgänge (blev tvingen av sin ex under hot )

Hej.

Jag har en sambo som innan vi träffades under sin skilmässan blev hon tvungen under hot av sin ex att skriva under/ingå i ett avtal om barnen boende, bodelning och mm. han hotade  henne om livet om hon inte skrev på så hon hade ingen val. 

I kontrakten står skriven bland annat att barnen ska expendera alla midsommar, sportlov och höstlov hos honom, det står skrivet också om bodelning där han fick behåla allt. 

Jag har sagt till min sambo att en sån kontrakt är ogiltig och att hon borde ha anmält honom till polisen , hon är mycket rädd och ber med sig en trauma så hon har inte våga i att ta tag i saken.   

Jag säger till henne att hon egentligen ska inte fråga om lov (hon har lika mycket rätt till varannan lov som honom) utan säga att nästa höstlov barnen ska expendera med mig, PUNKT.  förklara hur läget är för barnen (barnen är stora 12 och 13) och köra, kontrakten är olaglig och hon borde inte bryr sig och ännu mindre ha följ vad som står skrivet  i 5 år.  Varje gång min sambo tar up ämne med honom säger han  att han ägen barnen och att hon borde vara tacksam av hon får låna barnen. hennes åtsikter räknas inte, han bestämmer och hon ska följa order. följer hon inte order börjar han trakassera henne tills hon ger upp och gör som han säger. jag har sagt till henne att det går inte och att hon måste sätta när foten, det räcker.. 

Just nu håller hon på att skriva om avtalet som hon ska skicka till honom men jag säger att hon borde inte göra det eftersom kontrakten är olaglig och att hon borde inte köpslag om den utan säga till honom att kontrakten är olagligt och gäller inte och vara stenhård, annars upmuntrar hon honom att forsätta utpressa henne som han har gjort i 5 år nu. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Sambo som skrivit under, och följer ett avtal om barnens umgänge (blev tvingen av sin ex under hot )
  • Anonym (??)

Hon skall kontakta familjerätten (socialförvaltningen) för att få hjälp med det här. 
    (Sen heter det "spendera" inte "expendera").
    Hon ska inte själv hålla på att skriva kontrakt, utan få hjälp av myndigheter. Vad han pysslar med är att frånta henne rätten till umgänge vilket kan göra att han fullständigt förlorar del av vårdnaden. Umgängessabotage ses inte med blida ögon hos myndigheterna.

• Anonym (-)

Har han varit fysiskt våldsam eller är det "bara" muntliga hot?
    Det låter annars som om du försöker få till en yxa i bakhuvudet på både dig och henne.
    Tag hjälp av myndigheter.

• Anonym (www)

Precis, familjerätten. Även om hon inte kan bevisa vad som skedde med avtalet, kan man alltid säga att nu är det nya tider  och jag vill ha ett nytt avtal. Han kan vägra men då ser det inte speciellt bra ut för honom. Om han vägrar gå med till  familjerätten ska hon kontakta en advokat så blir det nog annat ljud i skällan när han fattar att hon menar allvar. 

• Anonym (fundersam)

Han har hotat henne med kniv, därför skrev hon under.  Kontrakten är ogiltig och det största beviset är innehållen i den så hon borde inte köpslag med den utan egentligen ta fram en ny kontrakt med hjälp av familjerräten med hänsyn till vad som är bäst för barnen. 

Förutom sportlov och höstlov är också jul och midsommar inräknad.  Hon har tassa på tån i 5 år sedan skilmässan,   på det sättet som hon har hanterad det hela upmuntrar hon honom att forsätta tro att han äger barnen. Jag har sagt till henne att så länge det är så vi kommer inte att kunna ha en normal familjeliv. 

Hon ska vara stenhård tycker jag och prata med barnen om vad som pågår och säga att nästa höstlov spenderar  ni den med oss, sen meddelar hon  det till honom PUNKT. 

• Anonym (fundersam)
    Anonym (??) skrev 2018-02-07 13:13:57 följande:

Hon skall kontakta familjerätten (socialförvaltningen) för att få hjälp med det här. 
    (Sen heter det "spendera" inte "expendera").
    Hon ska inte själv hålla på att skriva kontrakt, utan få hjälp av myndigheter. Vad han pysslar med är att frånta henne rätten till umgänge vilket kan göra att han fullständigt förlorar del av vårdnaden. Umgängessabotage ses inte med blida ögon hos myndigheterna.

skriver med mobilen, ja spenderar heter det.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (-) skrev 2018-02-07 13:29:47 följande:

Det låter annars som om du försöker få till en yxa i bakhuvudet på både dig och henne.

ja fysisk våld, psykisk och allt annat möjligt. 
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (-) skrev 2018-02-07 13:29:47 följande:

ja fysisk våld, psykisk och allt annat möjligt. 
Svar på tråden Sambo som skrivit under, och följer ett avtal om barnens umgänge (blev tvingen av sin ex under hot )