Mina barns pappa har psykiska problem samt alkoholproblem. Vårdnadstvist?
Hej!
Jag är mamma till två underbara flickor på 5 och 7 år. Jag är separerad från barnens pappa sedan 3 år tillbaka och jag lever numera med en ny man. Min äldsta dotter är en mycket känslig individ med mycket tankar. Min dotter har på senare börjat må sämre och sämre och är ibland mycket ångestladdad. Detta i kombination med att jag blivit mer och mer övertygad om att min exman är en psykopat. Jag vet att det är ett ord många säger om sina ex men jag säger inte det bara sådär lättvindigt utan han har så mycket i sin personlighet som direkt är en beskrivning av en psykopat. Jag har läst på massor om det i desperat försök att kunna möta honom på ett bra sätt. Jag har hela tiden sedan separationen VERKLIGEN velat att det ska fungera mellan oss, men det går bara inte. Han är verkligen knäpp, motarbetar mig och manipulerar både mig och barnen. Det värsta är att han är väldigt duktig på det också. Han är dessutom utåt sätt en bra pappa och är riktigt skicklig på att framställa sina bra sidor.
Nu i helgen berättade äntligen min dotter för min och min man något som skulle kunna förklara varför hon mår dåligt. Hon säger att hennes pappa dricker öl varje dag och blir konstig, att han har dåligt tålamod, inte lyssnar på henne, somnar i soffan ofta och orkar inte bry sig så mycket om henne och hennes lillasyster. Jag känner igen detta väldigt tydligt då han redan under vår relation hade en olämplig relation till alkohol. Dessutom är han väldigt lättpåverkad och han blir riktigt otrevlig och nästintill otäck när han dricker (han rätta sida kommer fram). Jag har länge blundat för detta då jag på något sätt tänkt att han säkert inte dricker på det sättet när han är ensam med barnen. Det är ju svårt att bevisa detta i synnerhet när han inte sitter och hinkar starksprit utan "bara tar ett par öl" som han själv jämt har sagt.
Jag kan dessvärre inte prata med honom om detta alls, då det som sagt redan i vår relation var ett stort problem. Min dotter säger att hon inte vågar säga något för "pappa blir så arg och tror att det är du mamma som fått mig att säga vad jag känner".
Jag har seriöst börjat fungera på att sätta igång en vårdnadstvist men min stora fråga är nu: finns det någon som varit i en liknande situation där det var svårt att bevisa sammarbetssvårigheter och osunt drickande, vad gjorde du och vad blev utfallet?