• Moorii

Hur sent kan man göra rutinultraljud?

Jag har tid för rutinultraljud på måndag, jag är då i vecka 21 (20+0). Sen i tisdags har jag haft feber, tillsammans med en hemsk förkylning (rosselhosta) och jag är alltså inne på dag tre med feber och är väldigt orolig att jag inte blir frisk till på måndag. Finns det utrymme för att göra rutinultraljudet senare?

• Svar på tråden Hur sent kan man göra rutinultraljud?
  • Jag är bara jag

Går väl säkert bra, men du hinner kanske inte göra abort om nåt fel upptäcks. Det är väl det enda som uppskjutandet gör.

• EpicNurse
    Jag är bara jag skrev 2018-02-01 19:34:11 följande:

Går väl säkert bra, men du hinner kanske inte göra abort om nåt fel upptäcks. Det är väl det enda som uppskjutandet gör.

Jo? Sista dag är 21+6 med socialstyrelsens tillstånd. Och utan socialstyrelsens inblandning 17+6, och så tidigt gör man nästan aldrig RUL.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jag är bara jag
    EpicNurse skrev 2018-02-01 19:50:56 följande:
    Jo? Sista dag är 21+6 med socialstyrelsens tillstånd. Och utan socialstyrelsens inblandning 17+6, och så tidigt gör man nästan aldrig RUL.
    Jo, men dom ska ju hinna behandla ärendet också. Fast i detta abortälskande land så ger de väl klartecken på en dag antar jag...
  • Moorii

Ok, men jag är inte alls intresserad av att göra abort, utan ville veta när det är för sent för rutinultraljud. Någon som vet hur det ligger till?

• EpicNurse
    Jag är bara jag skrev 2018-02-01 19:54:20 följande:

Jo, men dom ska ju hinna behandla ärendet också. Fast i detta abortälskande land så ger de väl klartecken på en dag antar jag...

Dom sammanträder på torsdagar har jag för mig. Så en gång i veckan. Men är det synnerliga skäl, alltså grava missbildningar så är det ingen som tvingas fullfölja graviditeten pga att dom har möte sällan.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jmlwc
    Moorii skrev 2018-02-01 19:59:53 följande:

Ok, men jag är inte alls intresserad av att göra abort, utan ville veta när det är för sent för rutinultraljud. Någon som vet hur det ligger till?

För sent för vad? Du kan göra ultraljud när som helst i en graviditet. Om allt ser bra ut för du ett bf datum och om de ser kan du få reda på kön. Jag tror inte du behöver oroa dig. Ring och fråga om det känns bättre. Lycka till!
  • Moorii
    Jmlwc skrev 2018-02-03 08:21:48 följande:

För sent för vad? Du kan göra ultraljud när som helst i en graviditet. Om allt ser bra ut för du ett bf datum och om de ser kan du få reda på kön. Jag tror inte du behöver oroa dig. Ring och fråga om det känns bättre. Lycka till!

Jag har för mig att jag hört att tex bf-datum blir svårt att sätta efter en viss tid eftersom barnen växer väldigt olika då. Antagligen får jag göra ultraljudet oavsett, men vill ju få all information :) nu verkar det som att febern är borta dock, och förkylningen borde vara helt ok på måndag, så jag tror det är lugnt ändå. Tack för svar!
  • Jmlwc
    Moorii skrev 2018-02-03 10:08:54 följande:

Jag har för mig att jag hört att tex bf-datum blir svårt att sätta efter en viss tid eftersom barnen växer väldigt olika då. Antagligen får jag göra ultraljudet oavsett, men vill ju få all information :) nu verkar det som att febern är borta dock, och förkylningen borde vara helt ok på måndag, så jag tror det är lugnt ändå. Tack för svar!

Ok skönt! Då löser det sig!
Svar på tråden Hur sent kan man göra rutinultraljud?