• Anonym (24 år idag. . .Nedstämd)

Särskolan har förstört mitt liv - Jag kommer bli 34 år när jag är klar med exakt alla studier

Jag är idag 24 år, levt med nedstämdhet, speciellt under gymnasieskolan, då jag gick på gymnasiesärskolan.

Sedan mellanstadiet i sexan vet jag att jag samtalade med en lärare angående om att jag vantrivdes med att gå i en special klass. Jag fick en bekräftelse att under högstadiet så kommer man inte få samma betygsystem, och därav min samtal med min lärare.

Jag vill minnas att det var ungefär slutet av mellanstadiet för min del som jag pratade med min lärare, eftersom jag minns att hennes respons var i stil med att jag skall gå vidare med det när jag börjat i högstadiet.

I högstadiet (Särskolan fortfarande) så upplevde jag att lärarna inte brann lika mycket för eleverna. Men jag samtalade med mina lärare, och de sa att det inte finns något att göra något åt. saken. Något som faktiskt inte stämmer, men de fick mig att tro att det är ingenting som jag kan gå vidare med. Naiva unga jag, trodde på det.

Jag börjar på gymnasiet, och känner att allting är bara hopplöst och ser en mörk framtid.  Jag börjar skolka för första gången i mitt liv och slutar bry mig om saker och ting. Samtidigt som jag ändå är aktiv i lektionerna från och till. Men jag valde att hoppa av gymnasiet, och ta olika jobb. Jag kände att jobberfarenhet kommer ge mig ett ordentligt jobb senare i framtiden.

Jag börjar mer och mer intressera mig i ett vis ämne, och vid 24 års åldern, bestämde jag mig för att bygga upp betyg.

Jag hade räknat ut själv att jag faktiskt kommer vara i åldern på 34 när jag är klar med alla studier, inklusive högskolan, utbildningen som är 3 år.

Jag är medveten över att det finns många 30 åringar som beslutar sig att gå på högskolan när de är i den åldern. Men jag är inte där. Jag är i 24 års åldern idag, och vet PRECIS vad jag vill med mitt liv. Därför så känner jag en enorm frustration och nedstämdhet, att jag till och med känner att det bara är hopplös. Jag vill inte närma mig i medelålders och sedan jobba med det jag har velat länge.

Jag är väldigt förtvivlad och frustrerad.

Finns det egentligen ingenting som samhället kan hjälpa mig, så som att ändå fixa in mig i en högskola, eller vad som helst?

Jag fick bekräftelse över att högskoleprovet inte kan hjälpa mig i den här situationen eftersom jag fortfarande måste ha behörighet. Liksom gymnasiekompetens.

Finns det ingenting som man kan göra för att snabba upp processen eller på något sätt komma in på högskolan i en annan väg?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Särskolan har förstört mitt liv - Jag kommer bli 34 år när jag är klar med exakt alla studier
  • Anonym (tanke)

Du kan ju läsa komvux och bli behörig med gymnasiebetyg snabbare, på två år typ.

Så blir du 26 om du sökt in och fått plats direkt (kanske du kan gå dit och presentera dig).

Men komvux är tuff.

• Anonym (Sen i studierna)

Kör du komvux så kan du läsa ämnen snabbare, du behöver grundläggande gymnasiekompetens plus ev specifika ämnen beroende på utbildningen du vill gå akademiskt.

Jag var i din ålder när jag fixade min gymnasiekompetens, efter det så har jag studerat sju år på universitet. Med det vill jag säga att ditt liv inte är över eller förstört pga något. Du har fördelen i motivationen och viljan att studera. Känslan som du får efter varje avklarat steg på vägen kommer att vara värd mer för dig än för många andra pga det du gått igenom. Se det positiva i din sits. Du är fortfarande väldigt ung och har mycket tid på dig.

• Anonym (B)

Min lillebror gick på ett gymnasie för ungdomar med behov. Inte särskola utan skola 2 dagar i veckan och praktik 3 gånger i veckan. Matte/eng/svenska/so. Han klarade inte av vanlig skola. Efter tre år då han gick ut hade han inte gymnasiebehörighet så han pluggade på folkhögskola i 3 år.

Tror inte samhället kan göra så mycket åt din situation tyvärr. Var aldrig dina föräldrar med när du pratade med lärarna om hur du kände angående skolan?.

Vad är det du vill läsa till på högskola sen? Hur lång är den utbildningen ? om du väljer komvux/folkhögskola så är du klar där vid 26-28 års ålder

• Colourfulrainbow

Kan du anmäla detta? Vad sa dina föräldrar? Vad är anledningen till att du blev placerad i särskola?

Rent spontant efter att jag har läst din ts känner jag att du skulle behöva prata med en studie- och yrkesvägledare.

Du kan snabba på processen. Du kan t.ex. läsa in en gymnasiekurs på fem veckor om du läser Komvux på distans. Du kan, parallellt med distansstudierna, läsa kurser på det vanliga Komvux, det vill säga att du går på lektioner på dagtid.

Kolla upp folkhögskola. Det har jag vänner som gått på och trivts.

Du behöver som sagt gymnasiekompetens. Det kan du få snabbare genom distanskurser.

Mina främsta råd är:

Ta kontakt med en studie-och yrkesvägledare.

Ta kontakt med en kurator som kan hjälpa dig att må bättre. Hen kan även hjälpa dig att få nya perspektiv. Just nu låter du deprimerad, och du nedvärderar dig själv.

Lycka till!

• Anonym (24 år idag. . .Nedstämd)

Tack för alla tips angående om Komvux. Jag har pratat med en studievägledare som menade att det faktiskt inte finns någon som helst som man kan göra. Men hon tipsade ingenting om Komvux, hon kanske inte tänkte på det. Jag skall ta ett snack med henne eller någon annan senare.

Trist att det ändå skall ta en sådan tid, men bättre än att vara 34 och bli klar med alla studier.

Om det är sant det ni säger, så har man ju åtminstone vunnit stor av sin ålderstid, eller hur man skall säga.

Min studievägledare, menade också att man kunde senare i yrkeshögskolan arbeta samtidigt som man pluggar.

Är det samma sak med Komvux, att man studerar samtidigt som det liksom ''ingår'' i studierna att arbeta. Skulle vara förträffligt, eftersom då kan jag både tjäna pengar, och samtidigt arbeta med det som är nära min drömjobb, vilket innebär helt enkelt erfarenhet.

Tack på förhand och tack för alla svar ni givit!

• Jemp

Nej ingen lär kunna "fixa in dig" och det hade inte heller varit till din fördel, eftersom du då inte skulle ha de grundkunskaperna som krävs för att klara av högskolestudierna.

Svar på tråden Särskolan har förstört mitt liv - Jag kommer bli 34 år när jag är klar med exakt alla studier