• Nordströms

Fula ord i äktenskap

Ok.

Vill börja med att jag inte är guds barn alla dagar i månaden. Jag har humörsvängningar vissa dagar i månaden om ni förstår.

I fredags efterrmiddag pratade min man och jag i telefon för att stämma av vem som ska handla till fredagsmiddagen och hämta barnen. Han erbjöd sig att fixa allt och att jag kunde få åka hem direkt efter jobbet. Skönt tänkte jag, trött som jag var.

Väl hemma kommer mannen hem med middagsmat och barnen.

Jag började plocka upp matkassarna och inser då att han inte köpt mjölk.

Låter väldigt löjligt nu. Men jag blev sur för att han oftast glömmer bort att köpa frukost. Grinig som jag blev fick jag ändå åka till affären för att rädda lördagsmorgonens mjölkbehov.

När jag kom tillbaka kommenterade jag att han ska tänka på att köpa frukost nästa gång och att han missat det igen.

Då drog eländet igång!

Han blev fly förbannad på mig. Och i den vevan kallade han mig för sur-hora och sur-fitta, att jag är dum i huvudet och otacksam när han fixat allt annat.

Jag är fortfarande helt matt efter dessa ord, flera dagar efter.

Ord som hora är inte alls acceptabelt. Jag är chockad o enormt besviken! Så respektlöst sagt.

Jag grät hela fredagskvällen och var helt nere på lördagen.

Vi har varit gifta i 10 år, tillsammans i 17 år och har två barn 10 & 12 år gamla.

Det känns så omoget och respektlöst att han bara vräker ur sig detta!

Han är ganska hetsig och när han blir arg så blir han riktigt arg. Han använder ord som idiot och dum i huvudet vilket jag också såklart blir ledsen över.

Jag har aldrig, ALDRIG fattat varför man ska behöva nervärdera andra. Jag använder aldrig fula ord. Jag blir mest ledsen över att vi bråkar överhuvudtaget. Tar åt mig och drar mig undan.

Han har en annan uppväxt än mig. I hans familj skrek o bråkade dom. I min har vi left i harmoni. Inga fula ord.

Han tycker oftast att jag är för känslig, gråter lätt och är långsint.

Jag tycker han är okänslig, respektlös och han glömmer ett bråk efter en stund medans min långsinthet håller i sig flera dagar.

Jag är dålig på att kommunicera och konflikträdd.

Han inte.

Långt inlägg. Men gärna kommentarer..,

Vad är rätt o fel?

Hur ska jag släppa detta.

• Svar på tråden Fula ord i äktenskap
  • Anonymous31
    Anonymous31 skrev 2018-01-29 21:52:18 följande:

Ja alltså, lösningen borde ju inte vara som någon uttryckte innan i tråden att TS ska 'be om ursäkt' för att hon inte handlat.
    Det tycker jag är irrelevant. Frågan här är ju om en person ska acceptera dessa nedvärderande ord från sin partner för en sådan här sak. Och jag tycker inte att det är OK, framförallt inte eftersom han inte skämdes och bad om ursäkt på en gång.
    Oavsett anledning till ilskan så borde en vara så respektfull att dessa hårda, nedvärderande ord inte yttras. 

Ok, såg att det var han som glömde köpa, inte TS. Men ändå, orden är inte acceptabla oavsett vem som gjort 'fel.'
  • Petra 59
    Anonym (Evelina) skrev 2018-01-29 21:50:08 följande:
    Men det är fortvarande inte ok att kalla sin fru för fula nedvärderande ord.Det är inte ditt fel.Och även om du aldrig skulle gnälla över något,så finns det ingen garanti att fula orden slutar där.
    Naturligtvis inte !

Men det hjälper ju inte att fortsätta att klaga för att han blev sur.
    Han skall ju ha beröm när han har gjort sitt bästa - även om det inte är så bra
  • Dynomate
    Nordströms skrev 2018-01-29 21:45:44 följande:
    Ja jag önskar att jag vore så positiv. ????

Men just då, mitt i Pms så kändes det som om världen rasade. Så knäppt!

Hade jag bitit i hop så hade han inte blivit sur och då hade jag sluppit dessa fula ord i fejjan.
    Han ska inte använda såna fula tillmälen.
    Han borde haft förstående för dig och varit man nog att ta det mjukt.

Försök att vara vänlig mot honom ändå.
  • Anonym (tror inte det)

Aldrig att jag hade svalt ord som hora om jag inte var en, glöm det.

Min man har bett mig fara åt helvete en gång i ett gräl, då drog jag från familjen i sex timmar och funderade på att sova på hotell. Jag gjorde det jäkligt tydligt att om han säger det en enda gång till, oavsett skäl, så gör jag bokstavligen som han säger, nämligen lämnar honom och begär skilsmässa. 

Jag kommer aldrig med ultimatum som jag inte är beredd att agera på och jag har aldrig backat på ett relationsbeslut i hela mitt liv, om det så har kostat mig jobb, sambo, en förälder eller avsevärda mängder pengar. 

Man svär åt saker eller livets jävligheter, inte åt varandra. Om han inte tar det på allvar så är det under min värdighet att ens titta på honom, så enkelt är det.

Han tog det på allvar.

• Klaralokghdy
    Nordströms skrev 2018-01-29 21:43:09 följande:

Ja det känns som om avståndet mellan oss ökar... känslorna för honom svalnar.

Han tycker det är en skitsak.

Men jag tycker inte det.

Om du inte tycker att det är en skitsak och han älskar dig så bör han inte tycka att det är en skitsak. Då bör han se till att behandla dig tillräckligt kärleksfullt för att få dig att kunna fortsätta älska honom och därmed på egen hand eller med hjälp av terapeut lära sig att hantera sin ilska på sätt som inte sårar dig. Det handlar inte om vad som är rätt eller fel (även om jag personligen tycker att det är helt fel att kalla varandra sådant i ett förhållande) det handlar om att älska sin partner och vilja att den mår bra.
  • CarinaL26

TS ska inte behöva höra nedvärderande ord från sin man.

Ts man ska inte behöva ta skit från ts bara för att han glömt handla mjölk.

• Petra 59
    CarinaL26 skrev 2018-01-29 22:02:06 följande:

Ja man måste kunna prioritera

Mjölk eller skiljsmessa
  • Nordströms

Tack för kommentarer!

Är fortfarande sur på honom.., flera dagar efteråt.

Jag tror inte han fattar varför. Och jag känner att han inte kommer ha någon förståelse för det om jag tar upp det med honom.

Han kommer förmodligen svara att han blev sur och att han inte menade vad han sa.

Men som någon skrev här i tråden; man svär åt livets jävligheter och saker, inte åt varandra. Så sant!!!

Han kan lova hundra gånger om att aldrig säga nedvärderande saker om mig fortsättningsvis.

Grejen är att jag vet att han aldrig kommer kunna hålla det.

• Anonym (Evelina)
    Nordströms skrev 2018-01-31 12:44:44 följande:

Tack för kommentarer!

Är fortfarande sur på honom.., flera dagar efteråt.

Jag tror inte han fattar varför. Och jag känner att han inte kommer ha någon förståelse för det om jag tar upp det med honom.

Han kommer förmodligen svara att han blev sur och att han inte menade vad han sa.

Men som någon skrev här i tråden; man svär åt livets jävligheter och saker, inte åt varandra. Så sant!!!

Han kan lova hundra gånger om att aldrig säga nedvärderande saker om mig fortsättningsvis.

Grejen är att jag vet att han aldrig kommer kunna hålla det.

Då vet du hur han funkar och vad kommer att hända.Men orkar du..
  • Nordströms

Nu har jag pratat med honom i lugn ton.

Jag har sagt att jag INTE accepterar nedlåtande ord mot mig.

Han kontrar med att han inte accepterar att jag blir sur för sådana saker.

Jag poängterade återigen att det är dom nedlåtande orden som jag inte vill höra och jag förstår att han blir sur på mig. (Vet ju att jag är sur o bitter ibland..)

Känns som att vi inte kom någon vart direkt.

Hela diskussionen vändes liksom mot mig...

Han ska alltid, ALLTID bli den vinnande i alla diskussioner vi har.

Suck!

• Anonym (Y)
    Nordströms skrev 2018-01-31 17:53:14 följande:

Jag poängterade återigen att det är dom nedlåtande orden som jag inte vill höra och jag förstår att han blir sur på mig. (Vet ju att jag är sur o bitter ibland..)

Suck!

Så skilj dig?
  • Anonym (Y)
    Nordströms skrev 2018-01-31 17:55:19 följande:

Skilja mig?

Blir matt av tanken.

Du verkar bli minst lika matt av att inte göra det?
  • AndreaBD

Fruktansvärt! Numera skulle jag inte ha en relation med någon som kallar mig för fula ord. Jag har iofs inte tidigare heller upplevt den nivån på fula ord. Värsta var väl "dum i huvudet" och "håll käften". Vilket jag inte heller skulle acceptera numera.

• AndreaBD
    Nordströms skrev 2018-01-31 17:55:19 följande:

Skilja mig?

Blir matt av tanken.

Ett alternativ: Gör tydligt att du skiljer dig ifall det händer igen. Det kan du göra.
  • Nordströms
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-01-31 18:02:21 följande:

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Oj tråkigt att du fastnade på tangenten Z.
  • Nandez
    CarinaL26 skrev 2018-01-29 22:02:06 följande:
    Det är riktigt.
  • Anonym (Evelina)
    Nordströms skrev 2018-01-31 17:53:14 följande:

Suck!

Ja,det går inte att ändra såna typer.Det är inte respekt och kärlek att kalla sin fru för nedvärderande saker.
  • Ingrediensen

Nu har du fått många svar om att det inte är acceptabelt att bli kallad fula ord. Och ja, tack vare att han betedde sig så illa gick du segrande ur den diskussionen. Men därför är det lätt att glömma resten.
    Och det kan vara fullkomligt förgiftande med någon som hela tiden är sur och på dåligt humör. Jag tycker nog att han verkade ha ansträngt sig för att du skulle må bra och det borde han belönats för. Jag gissar att han kände sig fullkomligt överkörd av dig men förväntat sig att du skulle varit tacksam. Jag hade också blivit förbannad.

Svar på tråden Fula ord i äktenskap