• Anonym (Ts)

Hur är det att jobba i butik?

Jag hatar mitt nuvarande jobb men hittar inte mycket annat jag kan söka... Hittade dock en annons om säljare hos rusta, funderar på hur det är att jobba i butik? Det hade känts jobbigt om man tog sig från ett helvete till ett annat... Det är också det att jag har väldigt stor social ångest. Mitt arbete jag har nu är ett där jag till 99% arbetar ensam men det är väldigt krävande och deprimerande, så det är inte på grund av att mitt nuverande jobb är socialt krävande jag vill bort.

• Svar på tråden Hur är det att jobba i butik?
  • Anonym (Ts)

Dock är det bara på 50%, undra hur mycket man tjänar då? Jag har bara en lön på 10k på mitt nuverande jobb och det är på 70%.

• Anonym (Säljare)

Man stöter på många idioter men det är ett roligt och varierande jobb. Speciellt på rusta då det är många avdelningar som byggs om och det kommer nya grejer hela tiden.

Nu är det ju inte så mycket personligt säljande på rusta så vet inte hur socialt det är men där är ju alltid folk att prata med.

Lön är efter kollektivavtal så det är ju beroende på erfarenhet och ålder. Är du över 19 men utan erfarenhet så är det typ 125:-/h. Sen har du ju väldigt bra OB i handels.

• Anonym (Ts)

Jag är 24 år och har ingen erfarenhet. Jag klarar mig inte om jag tjänar mindre än vad jag gör nu... (10k som sagt)... men måste bort från min nuvarande jobb, pallar verkligen inte längre....

Jag tänkte på hur det är att stå i kassan, är det svårt eller är det lätt att lära sig? Det jobbiga kanske blir när människor ska fråga en saker. Man förväntas ju veta vart allt är exempelvis vilket nog blir svårt att svara på ibörjan tänker jag...

• Anonym (Säljare)
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-27 09:32:34 följande:

Jag är 24 år och har ingen erfarenhet. Jag klarar mig inte om jag tjänar mindre än vad jag gör nu... (10k som sagt)... men måste bort från min nuvarande jobb, pallar verkligen inte längre....

Jag tänkte på hur det är att stå i kassan, är det svårt eller är det lätt att lära sig? Det jobbiga kanske blir när människor ska fråga en saker. Man förväntas ju veta vart allt är exempelvis vilket nog blir svårt att svara på ibörjan tänker jag...

Du kan ju räkna på hur många timmar tjänsten är på x125:- så får du ut din ungefärliga månadslön innan skatt. Sen hur mycket OB du får beror ju på hur mycket kvällar och helger det är. I min butik (dock inte rusta) så behövs det ofta täckas upp extra timmar som deltidarna tar, så även om du har 50% i grunden tex så kan du kanske få ihop extra pengar genom att ta på dig mer arbetspass.

Stå i kassan är inte svårt, jag har jobbat med lite olika kassasystem och det är ju en inkörningsperiod såklart men du får väl ha en ?Ny på jobbet?-skylt på dig så är dom flesta människor ganska tålmodiga.

Att veta var allting är lär man sig efterhand. Sålänge du hjälper kunden genom att kalla på en kollega som kan hjälpa till så spelar det ingen roll om du inte kan det i början. Det värsta du kan göra är att svara att du inte vet och sen strunta i att hjälpa kunden vidare.
  • Anonym (jobbat i matbutik)

Jag var väldigt blyg och socialt awkward som yngre, mig hjälpte det mycket att tvingas prata med folk och hamna i olika sociala situationer genom arbete i butik. Så om ditt tillstånd kan bli bättre av att hamna i sociala situationer rekommenderar jag definitivt att arbeta i butik. Om ditt tillstånd däremot är permanent så rekommenderar jag det inte, för det är väldigt socialt krävande.

Du kommer förr eller senare stöta på arga kunder, korkade kunder, kunder som försöker luras/manipulera dig för att så som de vill osv.

Tänk på att alla, ALLA handlar. Från vanliga människor, rika/ fattiga, alkolister, psykiskt sjuka, korkade, smarta, såna som tror att de är smarta, trötta, lättretliga, svårförstådda osvosv.

Samtidigt kommer du träffa underbara, ovanligt vänliga, roliga, trevliga och tacksamma kunder som förgyller din dag.

• Anonym (Ts)

Jag vet inte riktigt om mitt ?tillstånd? kan bli bättre då jag typ aldrig utsatt mig för sociala situationer utan mer isolerat mig... Jag antar dock att ångesten kommer gå ner desto mer jag utsätter mig för det. Frågan är lite om det blir för mycket att börja i butik. Men jag hittar inga andra jobb att söka.

• Anonym (jobbat i matbutik)
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-28 15:49:07 följande:

Jag vet inte riktigt om mitt ?tillstånd? kan bli bättre då jag typ aldrig utsatt mig för sociala situationer utan mer isolerat mig... Jag antar dock att ångesten kommer gå ner desto mer jag utsätter mig för det. Frågan är lite om det blir för mycket att börja i butik. Men jag hittar inga andra jobb att söka.

Prova! Jag mådde plågsamt dåligt av att hamna i jobbiga sociala situationer förr, tänkte alltid att jag gjorde bort mig, att andra skulle tycka att jag var konstig och kunde älta saker i månader och år.

Det var jättejobbigt i början såklart men det var också en trygghet att vara personal i butiken för ju längre jag jobbade ju mer kunde jag och kunderna ville ju prata om saker som var relaterade till butiken till skillnad från att t ex vara på en fest och samtala fritt. Står man i kassan så pratar man oftast bara i någon minut med varje person. Du har dina fraser att förlita dig på och är du på golvet kan du alltid ursäkta dig med att du måste fortsätta jobba om någon är för pratglad.

Jag tycker du ska prova!
  • magicmint

Våga prova! :D 
    Har själv jobbat i butik och i  början är det riktigt roligt, speciellt kassan!

Tröttnade efter ett par år men absolut värt att prova!!

• Anonym (Autistiskt butiksbiträde)

Jag har autism och har svårt att hantera de flesta sociala sammanhang men inte då jag jobbade i butik. Det finns ett färdigt ?manus? som man följer, de flesta kunder ställer liknande frågor, man hälsar, frågar om man kan hjälpa till med något mm Om någon är missnöjd är det mest ett praktiskt problem, socialt följer man ett ?manus? i det läget också. Man går in i en roll då man jobbar. Det beror såklart på hur mycket social ångest du har, du måste klara av att hälsa på folk och föra ett kortare samtal.

• Anonym (Lättare med tiden)

Hej, nu är jag väldigt social av mig så har svårt att sätta mig in i din situation, däremot har jag jobbat i några butiker. I början kan du ju be om en "ny på jobbet" knapp, det blir mentalt lättare när man då måste kolla upp alla frågor man får :)

Jag kan vara rätt blyg innan jag känner mig bekväm men så fort du lär dig vart saker ligger osv så blir det lättare, just Rusta tror jag inte du kommer få några komplicerade ingående frågor och om det händer så säg "Jag är ny här men vänta lite så ska jag kolla med en kollega" efter ett tag så kan du allt i sömnen och då hoppas jag att du kan slappna av lite :)

Som sagt så lider ju inte jag av social fobi och det är säkert lättare sagt än gjort, lycka till ts!

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Autistiskt butiksbiträde) skrev 2018-03-23 01:04:26 följande:

Jag har autism och har svårt att hantera de flesta sociala sammanhang men inte då jag jobbade i butik. Det finns ett färdigt ?manus? som man följer, de flesta kunder ställer liknande frågor, man hälsar, frågar om man kan hjälpa till med något mm Om någon är missnöjd är det mest ett praktiskt problem, socialt följer man ett ?manus? i det läget också. 

Vad ligger lönen på? vad måste man kunna för att jobba i en affär
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-26 22:31:57 följande:
    Hur är det att jobba i butik?

Jag hatar mitt nuvarande jobb men hittar inte mycket annat jag kan söka... Hittade dock en annons om säljare hos rusta, funderar på hur det är att jobba i butik? Det hade känts jobbigt om man tog sig från ett helvete till ett annat... Det är också det att jag har väldigt stor social ångest. Mitt arbete jag har nu är ett där jag till 99% arbetar ensam men det är väldigt krävande och deprimerande, så det är inte på grund av att mitt nuverande jobb är socialt krävande jag vill bort.

Jag ska vara ärlig. Att jobba i butik är väldigt varierande. Du kommer möta alla olika slags kunder. Trevliga som dryga. Jag själv jobbar i en liten lanthandel där jag oftast träffar samma kunder men möter även jobbiga kunder som kan få mig att vilja säga upp mig direkt. Men jag är högkänslig och har ADD så jag får lite för mycket av allt. Inte ett optimalt jobb för mig. 

Annars är det kul när man träffar trevliga kunder och känner att man gör någon nytta när de ber om hjälp :)

Svar på tråden Hur är det att jobba i butik?