• inajuly

Stort sugbehov på natten

Hej!

Jag har en flicka på fyra veckor som sedan tre veckor tillbaka flaskmatas med ersättning (och till viss del utpumpad bröstmjölk) då hon inte ville ta bröstet och min mjölk inte rann till som den skulle. Blev något traumatiserad av "amningshetsen" på BB när det inte fungerade för mig och har nu valt att inte ge bröstet alls. 

Hon är en lugn bebis under dagtid - äter var tredje timme och sover mycket. Runt midnatt brukar hon bli som förbytt.. Hon sparkar, fäktar, är allmänt rastlös, vrider och vänder på huvudet och "pickar" efter nåt att suga på (mitt bröst) trots att hon är mätt, har torr blöja och ligger i mammas eller pappas famn. Det gör ont i mig att se att hon söker efter bröstet när jag inte kan ge henne det. Vet inte riktigt hur jag ska trösta henne. Har senaste nätterna lagt henne på sidan vänd mot mig (mage mot mage) och försökt ge henne nappen och stryka henne över ryggen. Nappen kan lindra behovet en stund men när hon inser att det inte kommer nån mjölk så blir hon besviken och spottar ut den. Efter ett tag brukar hon ge med sig och somna nära mig. Är det ett beteende någon av er känner igen? Vad har ni gjort för att underlätta för den lilla? Tack för råd. 

• Svar på tråden Stort sugbehov på natten
  • sextiotalist

Blir hon arg för att det inte kommer någon mat från nappen, då är hon nog lite hungrig. Min son var också flaskbarn, och när jag läser det du skriver så väcks minnet till liv, det var många tillfällen i början då han ville ha mat, men bara några klunkar, sedan var han nöjd, ibland hela flaskan.
    Det gick aldrig ersätta nappen med mat, däremot kunde vi se på hur han sög på nappen (efter ett tag) om han var hungrig eller inte.

Så variera mellan flaska och napp när hon är så där, hon kanske vill ha både och. Det sägs att spädbarn kan reglera om de vill bara suga på bröstet eller om de vill ha mat också (dvs inte om maten sprutar in i munnen som det gjorde för min syster, då blev hennes dotter vrålarg, så det blev napp tidigt där), med flaskbarn så är det betydligt svårare, då får man som förälder vara lite mer aktiv, testa olika alternativ (vilket kan skifta väldigt snabbt).
    Vem har påstått att det är bekvämt att ha flaskbarn, jag var så avundsjuk på de som kunde snabbt ge bröstet låta mycket regleras av barnet

Svar på tråden Stort sugbehov på natten