Anonym (suck) skrev 2018-01-25 14:50:37 följande:
Någon annan i tråden som skrev gökasällskap så jag fortsatte med det bara.
Men är det ändå inte lite märkligt att bara ha barnen på halvtid och ändå aldrig kunna träffa den här kvinnan under all den tiden som de ej är hos honom? Att en helg hit och dit "förstör" så mycket har jag svårt att tro. Ja, jag tycker fortfarande det är ett jättemärkligt sätt att se på saker eftersom barn ändå är ett hundraprocentigt engagemang, oavsett vart de bor.
Skulle du själv säga till dina barn att du inte vill ha dem där, för att du ska träffa din nya partner? Förmodligen inte, och just därför är det ju inte heller rätt.
Att mamman måste jobba kanske hon inte har något val över. Men denna mannen har ett val, träffasdin "kamrat" när barnen är hos mamman all övrig tid.
ok, fair enough (ang. gökasällskap) :)
Det
kan vara märkligt att man inte hinner träffas under veckorna men det kan också vara helt naturligt. I dagens värld är det inte alls ovanligt att man träffas via nätet och träffar någon i en annan stad med ett visst avstånd, då blir veckorna omöjliga och helgerna heliga.
I ett sånt läge kan det vara fullt rimligt att värdera och vårda helgerna särskilt eftersom det påverkar väldigt mycket..
Detta är nu inget vi känner till utifrån TS beskrivning men jag har själv en sån erfarenhet (av distansförhållande samtidigt som man har barnen halvtid).
Om
barnen själva säger att de vill vara hos mig skulle jag aldrig säga nej, om jag inte var bortrest eller så. Det har hänt och i ett sånt läge så går de före allt..
Om exet skulle fråga/önska att jag kunde ta barnen på en barnfri helg så skulle jag troligen ställa upp också..
Däremot skulle jag inte vara lika pigg på det om jag var i TS läge, dvs. precis träffat en ny och ha sett fram emot att träffas en viss helg. Då skulle det ganska mycket till för att jag skulle säga ja rakt av (beror givetvis på barnens ålder och olika omständigheter).
I min relation med exet så skulle vi dock prata ihop oss och byta/deala med helger så att hon fick tillbaka barnen en annan helg eller så..
Varken jag eller hon skulle acceptera att bara få barnen "dumpade" en helg då man ev. har planerat annat (helt enligt tidigare överenskommelser). Hon skulle troligen bli mer irriterad än jag om det, mot förmodan, skulle ske.
Jag skulle formulerat en sån fråga ung. enligt:
"Fan, jag har fått problem. Måste jobba, kan inte säga nej, och det krockar med barnhelg. Kan vi lösa det på nåt sätt? Hur ser det ut för dig? Kan vi byta eller lösa det?"
För mig tenderar det att bli lite känslomässig utpressning - att prata om
barnen och att
de ju är viktigast.. Självklart är barnen viktigast. I ett skarpt läge är det tveklöst så att man skjuter allt annat åt sidan för att ta hand om dem.
I ett helt normalt liv med andra intressen, relationer och planering är det dock självklart att man visar varandra respekt och tar upp förändringar/behov/önskemål på ett ödmjukt sätt - och försöker hitta kompromisser och lösningar med hänsyn även till partnerns planering.