• amad1eu11117

Judar i Sverige

Kan inte ni berätta lite om hur ni lever I Sverige, vart ni bor, om era barn går I judisk förskola eller skola, om ni känner er hotade och av vilka ni känner er hotade. Lite info om judisk mat skulle vara kul också.

• Svar på tråden Judar i Sverige
  • amad1eu111117
    amad1eu111117 skrev 2018-01-21 20:25:09 följande:

När jag var tonåring på 90-talet hände det att man såg rakade killar med bomberjackor och kängor men det verkar helt försvunnit nu.
    Är du rädd för svenska nazister när du är I Sverige?

Min kompis är judinna Men väldigt sekulär. Skulle varit kul om hon lagat judisk mat för det har jag aldrig provat.

Vart ska man absolut besöka om man åker till Israel?

*Vad* ska man absolut besöka om man åker till Israel?
  • Thomas 3
    amad1eu111117 skrev 2018-01-21 20:26:08 följande:
    *Vad* ska man absolut besöka om man åker till Israel?
    Huvudstaden Jerusalem. Hjärta

Passa också på att se andra sidan där Bethlehem ligger
  • amad1eu111117
    Thomas 3 skrev 2018-01-21 20:33:40 följande:
    Huvudstaden Jerusalem. Hjärta

Passa också på att se andra sidan där Bethlehem ligger
    Tack!
  • Aniiee

Jag är född judinna. Aldrig troende, inte min mamma heller, egentligen, men vi levde ganska judiskt ändå när jag var liten. Fick till och med specialmat på dagis och var ledig på större judiska högtider. Jag brukar säga att jag är lika mycket jude av tradition som jag är kristen av tradition (min pappa var vanlig svensson-kristen). Dvs jag firar eller i alla fall uppmärksammar vissa högtider, då jag lagar traditionell mat, precis som jag gör med vissa kristna och svensk-hedniska högtider.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Micke13989
    Abegayle70 skrev 2018-01-21 19:22:18 följande:

Jag är född och uppvuxen i Sverige. Gick i vanlig skola. Bor numera i Israel.

Trivs du bra I Israel? Är du en sefardisk (stavning) jude?
    Om du får en dotter, vill du att hon gifter sig med en judinna?

• Micke13989
    Aniiee skrev 2018-01-21 21:21:06 följande:

Jag är född judinna. Aldrig troende, inte min mamma heller, egentligen, men vi levde ganska judiskt ändå när jag var liten. Fick till och med specialmat på dagis och var ledig på större judiska högtider. Jag brukar säga att jag är lika mycket jude av tradition som jag är kristen av tradition (min pappa var vanlig svensson-kristen). Dvs jag firar eller i alla fall uppmärksammar vissa högtider, då jag lagar traditionell mat, precis som jag gör med vissa kristna och svensk-hedniska högtider.

Skulle du kunna tänka dig att flytta till Israel? Har du blivit illa behandlad för att du är judinna?

• Aniiee
    Micke13989 skrev 2018-01-22 13:15:13 följande:
    1 Skulle du kunna tänka dig att flytta till Israel? 2 Har du blivit illa behandlad för att du är judinna?
    1. Aldrig i helvete.

2. Ja, det har hänt en gång att jag blivit misshandlad av "nynazister". Annars inte.
  • Micke13989
    Aniiee skrev 2018-01-22 13:39:53 följande:
    1. Aldrig i helvete.

2. Ja, det har hänt en gång att jag blivit misshandlad av "nynazister". Annars inte.
    Varför inte?

Nej usch vad hemskt, jag är ledsen för din skull.
  • Micke13989
    Aniiee skrev 2018-01-22 13:39:53 följande:
    1. Aldrig i helvete.

Var det svenska nynazister?
  • Aniiee
    Micke13989 skrev 2018-01-22 13:54:27 följande:
    Varför inte?

Nej usch vad hemskt, jag är ledsen för din skull.
    Många orsaker, men min mest benigna orsak är att det är för varmt.....
    Micke13989 skrev 2018-01-22 13:54:58 följande:
    Ja, det var det. Och det var nästan 15 år sen också, jag var bara just fyllda 18.

Du behöver inte vara ledsen för min skull. Var ledsen för för idioter som inte har mer i skallen istället.
  • Micke13989
    Aniiee skrev 2018-01-22 14:11:59 följande:
    Många orsaker, men min mest benigna orsak är att det är för varmt.....
    Micke13989 skrev 2018-01-22 13:54:58 följande:
    Ja, det var det. Och det var nästan 15 år sen också, jag var bara just fyllda 18.

Du behöver inte vara ledsen för min skull. Var ledsen för för idioter som inte har mer i skallen istället.
    Dem är jag mer arg på. Hoppas du mår bra idag
  • Abegayle70
    Micke13989 skrev 2018-01-22 13:13:40 följande:
    Trivs du bra I Israel? Är du en sefardisk (stavning) jude?
    Om du får en dotter, vill du att hon gifter sig med en judinna?
    Jag trivs bra, allt är inte perfekt, men det var inte Sverige heller.

Nej, jag är ashkenazier.

Nu är jag 47 så det där med barn blev aldrig av för mig, men hade jag fått en dotter (eller son) så hade jag blivit glad om de hittat någon att älska oavsett härkomst.
    have a dream for breakfast and another one for life
Svar på tråden Judar i Sverige