• sofia18

Lämna hund ensam

Hej!

Jag har länge velat skaffa hund, men problemet är att hunden måste vara ensam hemma 8 timmar 5 dagar i veckan, med en rastning vid lunch under dagen, så jag lämnar alltså hunden klockan 8 och kommer hem för att rasta den cirka 12. Sedan är jag hemma vid 3-4. ( På fredagar är jag hemma tidigare. )

Men att lämna hunden ensam så mycket under en vecka känns inte bra, det är egentligen bäst att jag inte skaffar hund alls, jag känner att jag inte bara ska tänka på mig, hunden måste ha det bra. Men som sagt har jag velat ha hund länge. Det enda som gör att jag inte kan ha hund är att den i så fall kommer behöva vara ensam hemma mycket. Så jag undrar helt enkelt om det finns något jag kan göra, är hunddagis en bra grej?

Jag känner att även om jag skulle vänta några år till på att skaffa hund skulle den ändå behöva vara ensam hemma, så ge gärna förslag på vad jag kan göra. Hunden kommer bo med en katt om den klarar av det, gör det kankse någon skillnad, eller mår hunden bara bra om den har sällskap av mäniskor?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lämna hund ensam
  • Anonym (.)

Hade samma problem som du. Vi skaffade till slut hund med en tanke om att vi skulle åka hem på luncherna till henne. Det visade sig dock vara betydligt mycket jobbigare än vi trott så nu har vi hunddagis och det fungerar jättebra! Hon älskar det. Enda nackdelen är att det är svindyrt, men det får det vara värt för att hunden ska må bra!

Tänk på också att om du skaffar en valp så är det krångligt de första, kanske 6 månaderna. Valpen kan inte vara själv hemma 8h per dag utan mycket träning och det tar tid. De flesta hunddagis tar inte heller emot så unga hundar. Vi fick hjälp av släktingar för att fixa den första tiden.

En annan grej är att om du skaffar en tik så får hon inte vara på dagis när hon löper. Där måste du ha en backup. Ev. sterilisera henne.

• Dexter dot com

Vissa hundar klarar inte av att lämnas ensamma hur mycket du än tränar och även om hunden när den är vuxen klarar av sånna långa dagar ensam är det ju absolut inget kvalitativt och optimalt hundliv så antingen väntar du med hundköp eller skaffar dagmatte/dagis. Det är ju trots allt ingen rättighet att ha hund och kan man inte ge hunden ett bra liv så får man tyvärr lov att avstå.
    Även om du hittar ett dagis/hundvakt måste du ju vara hemma på heltid många månader innan du kan börja skola in valpen där. Du bör också ha en plan B för hur du löser passningen om hunden inte trivs på dagis eller hundvakten inte kan fortsätta ha din hund.

• KlaraRara

Syrran skaffade hund när hon pluggade tillsammans med sin sambo. Hunden krävde mycket och hon har tränar väldigt mycket med honom. Dock ville han ha mycket uppmärksamhet när hon satt hemma och pluggade.

Hon tyckte det kändes dumt med dagis men efter ett år av funderande så körde de dagis 3 dagar i veckan. Hunden älskar det. Han får leka med andra hundar och har fått lite "hundvett". Hennes farhågor besannades inte och hon fick tom en bättre och mer harmonisk vovve.

Idag jobbar hon och mannen heltid (flexar ibland eller jobbar hemma ibland också) och hunden är på dagis.

Dock tänker jag det är viktigt att du lägger fritid på din hund. Skaffar du hund är det en fritidssysslsättning. Ska hunden vara på dagis är det extra viktigt då du vill knyta ett särskilt band och vara en viktig relation i hundens liv. Annars är du bara den som ger den mat och inget mer. Det roliga blir ju endast på dagiset annars.

Lycka till

• Fluffen7643

Tag hand om en äldre omplaceringshund? En som behöver ta det ganska lugnt och sover mycket. Så kan du ge denna några fina sista år och du slipper dåligt samvete och en hund som är ensam och ledsen därhemma. Annars hunddagis.

• Dexter dot com
    Fluffen7643 skrev 2018-01-22 10:07:04 följande:

Tag hand om en äldre omplaceringshund? En som behöver ta det ganska lugnt och sover mycket. Så kan du ge denna några fina sista år och du slipper dåligt samvete och en hund som är ensam och ledsen därhemma. Annars hunddagis.

Fast att en äldre omplacering ska klara så mycket ensamhet är ju ingen garanti och TS måste ju ändå vara hemma många månader i början för att ensamhetsträna hunden i sitt nya hem. Även om den klarat av ensamhet bra i sitt förra hem finns det inget som säger att den kommer klara det i ny miljö+ att äldre hundar som får sämre hörsel/syn ofta blir oroligare och inte alls klarar ensamhet så bra med åren. Tanken är fin men tyvärr är risken stor att hunden inte kommer bli så lycklig med så mycket ensamtid.
Svar på tråden Lämna hund ensam