• maleey

Klädsel i kyrkan - akut

Hej! 

Jag ska gå till kyrkan och tänkte bära kavaj, kostymbyxor och en blåmönstrad blus utan urringning. Samt ett par svarta skor. (Är kvinna)

Jag undrar om det är fel att jag har liknande kläder som min partner och de med kostym? Jag menar så länge man klär sig lite finare och stilrent så borde väl det gå bra iallafall? :) 

• Svar på tråden Klädsel i kyrkan - akut
  • Anonym (kr)

Om det är en vanlig gudstjänst eller ett dop låter det ok.
    Är det en vigsel får du kolla klädkod på inbjudningskortet.
    Om det är begravning är det ok, men beroende på vilka färger det är.

• orzia1

Du kan gå klädd precis som du vill i kyrkan. Är det begravning så kanske de anhöriga inte uppskattar kort kort kjol o urringat..

• Gyy77

Min erfarenhet är att det ofta går en del ganska lodiga personer i kyrkan, uteliggare och sådär. De ser ut som de förmår och är välkomna som de är.

Vad är det du ska göra i kyrkan? Varför är du orolig för klädseln? Till en vanlig gudstjänst kan du ha dina vanliga vardagskläder om du vill.

Jag jobbar ofta i kyrkan, med deras byggnader, och då har jag t-shirt och snickarbyxor. Är också kvinna.

• Anonym (Kyrkvaktmästare)

Antar att det är en kyrka tillhörande svenska kyrkan som du menar ? De kläder du beskriver låter inte som något konstigt i mina öron. Är det vigsel så ska man kolla upp vilken klädkod som gäller och är det begravning sä bör man klä sig i mörka diskreta färger om inte ljus klädsel är påbjuden. Annars ser jag inga som helst konstigheter med det du beskrivet.

Rickard // Kyrkvaktmästare

• maleey

Det är prästvigning och ingen bestämd klädkod, så det blir nog inga problem det här. 

• Gyy77
    maleey skrev 2018-01-20 18:16:11 följande:

Det är prästvigning och ingen bestämd klädkod, så det blir nog inga problem det här. 

Ja, då passar det nog bra!
  • Anonym (Kyrkvaktmästare)

Då är det absolut inga problem. Snarare väldigt snyggt :)
  • Anonym (kr)

Då är det ok klädsel som du beskriver.
Svar på tråden Klädsel i kyrkan - akut