• Tihi

Hur undviker man att slita på håret?

Hur gör man för att slita på håret så lite som möjligt? Håret är helt obehandlat. Jag använder snälla frisörschampon och balsam och har inpackning minst en gång i veckan. Låter det alltid lufttorka och använder inga stylingprodukter. Funderar på om silikondroppar i topparna vore bra eller dåligt? Torkar det ut håret pga alkoholen? Jag har ofta hästsvans för att slippa ha det flygandes i ansiktet och jag sover alltid med utsläppt hår. Målet är att inte behöva klippa mig så ofta för att jag vill spara ut det igen och när jag väl klipper mig vill jag inte behöva ta så mycket på längderna.

• Svar på tråden Hur undviker man att slita på håret?
  • lillterror
    Tihi skrev 2018-01-23 15:23:35 följande:

Vad många bra råd jag har fått av er som skrev sist och alla andra också förstås.

Jag köpte PM Super Strong schampo och balsam och sprayen man har i efteråt och håller tummarna att det ska fungera. Är lite rädd för att keratinet ska bli för mycket för mitt obehandlade hår men det står att serien är bra för tunna hår också. Den ska alltså hjälpa mot torra kluvna toppar och breakage som man tydligen får fast man är jättesnäll mot håret.

Det jag vill åstadkomma är ju att inte behöva klippa bort allt som har vuxit ut varje gång jag klipper mig utan verkligen bara ta lite i topparna.

Vilket sliter minst; att ha håret uppsatt med klämma på dagarna eller att ha det utsläppt?

Uppsatt hår slits minst (dag som natt)
  • Tihi

Tror ni att sprayen behöver fördelas i hela håret eller räcker det från topparna och 10 cm uppåt? Det är ju främst topparna som brukar vara slitna och som jag vill försöka hålla ihop för att kunna klippa mig mer sällan.

• Tihi

PM Super strong funkade inte alls för mitt hårbotten.

Nu har jag bytt till bananschampo, balsam och inpackning från TBS som är silikonfritt. Jag har bara hunnit använda det 4-5 gånger men jag tycker att håret känns annorlunda och inte alls så tungt som jag är van vid. Kan det ha att göra med avsaknaden av silikoner? Alla mina gamla hårprodukter har silikon upptäckte jag.

Jag har inte satt mig in så mycket i det här med silikoner men det verkar ju inte skada att undvika silikon. Fast jag funderar på att använda Super strong treatment i topparna bara för att hålla topparna starka och den innehåller silikoner. Vad tror ni om det? Silikonfritt schampo och balsam men leave in treatment i topparna så att dom inte går av och klyver sig. Då har jag inte silikon i hela håret utan bara där det behövs (?) och schampot har sulfater så då tvättas silikonet bort vad jag förstår? Kanske finns det någon bra leave in utan silikon ni kan rekommendera?

• Snuttis2

Att undvika tvätt, starka produkter och roffa tror jag är klokt. Men det viktigares väl att ta hand om dig själv i övrigt via att dricka mkt vatten, äta bra kost , undvika läkemedel o annat hormonstörande och stress - för hårets grundkvalitet får du ju via roten på håret tänker jag?!

• Tihi
    Snuttis2 skrev 2018-02-06 16:20:32 följande:
    Att undvika tvätt, starka produkter och roffa tror jag är klokt. Men det viktigares väl att ta hand om dig själv i övrigt via att dricka mkt vatten, äta bra kost , undvika läkemedel o annat hormonstörande och stress - för hårets grundkvalitet får du ju via roten på håret tänker jag?!
    Vad betyder roffa och vad menar du med hormonstörande? Håller med dig om det andra.
  • Snuttis2
    Tihi skrev 2018-02-06 16:31:50 följande:

Vad betyder roffa och vad menar du med hormonstörande? Håller med dig om det andra.

Hahaha roffa- tror jag skrev toffs, attans autospell!

Tänker att generellt kommer i kontakt med starka medel via mediciner, preventivmedel, smink, viss mat, plast, färg, rengöringsmedel mm och att vissa av dem eller kombinationen av dem kan påverka oss! Hud, hår p naglar är ju könsligt för saker vi absorberar ex via maten därav viktigt att äta bra o undvika skadliga ämnen, se till att inte få brist på näring eller vitaminer!
  • Tihi
    Snuttis2 skrev 2018-02-06 21:26:22 följande:
    Hahaha roffa- tror jag skrev toffs, attans autospell!
    Tänker att generellt kommer i kontakt med starka medel via mediciner, preventivmedel, smink, viss mat, plast, färg, rengöringsmedel mm och att vissa av dem eller kombinationen av dem kan påverka oss! Hud, hår p naglar är ju könsligt för saker vi absorberar ex via maten därav viktigt att äta bra o undvika skadliga ämnen, se till att inte få brist på näring eller vitaminer!
    Då fattar jag. Det är läskigt hur mycket skit som kroppen absorberar och får i sig genom allt det du skriver och mer därtill och det kan ju inte vara bra i det långa loppet för varken människor, djur eller miljön.
  • Schack73

Jag skulle säga, klipp håret regelbundet och ganska ofta. Då hinner inte håret bli slitet mellan gångerna och frisören behöver inte ta mycket varje gång. Mitt hår blev mycket längre när jag klippte mig var 7:e vecka ungefär.

• Chianti
    Tihi skrev 2018-02-06 16:12:07 följande:
    PM Super strong funkade inte alls för mitt hårbotten. smile4.gif

Nu har jag bytt till bananschampo, balsam och inpackning från TBS som är silikonfritt. Jag har bara hunnit använda det 4-5 gånger men jag tycker att håret känns annorlunda och inte alls så tungt som jag är van vid. Kan det ha att göra med avsaknaden av silikoner? Alla mina gamla hårprodukter har silikon upptäckte jag.

Jag har inte satt mig in så mycket i det här med silikoner men det verkar ju inte skada att undvika silikon. Fast jag funderar på att använda Super strong treatment i topparna bara för att hålla topparna starka och den innehåller silikoner. Vad tror ni om det? Silikonfritt schampo och balsam men leave in treatment i topparna så att dom inte går av och klyver sig. Då har jag inte silikon i hela håret utan bara där det behövs (?) och schampot har sulfater så då tvättas silikonet bort vad jag förstår? Kanske finns det någon bra leave in utan silikon ni kan rekommendera?
    Det är sulfaterna och inte silikonet som skadar håret. Men silikon får du inte bort utan sulfat. Alltså är det mest skonsamma att undvika både silikon och sulfat.
  • Tihi
    Schack73 skrev 2018-02-07 15:42:49 följande:
    Jag skulle säga, klipp håret regelbundet och ganska ofta. Då hinner inte håret bli slitet mellan gångerna och frisören behöver inte ta mycket varje gång. Mitt hår blev mycket längre när jag klippte mig var 7:e vecka ungefär.
    När jag var duktig och klippte mig var åttonde vecka så fick jag aldrig långt hår. Kanske var min frisör för klippglad...
    Chianti skrev 2018-02-08 23:29:40 följande:
    Det är sulfaterna och inte silikonet som skadar håret. Men silikon får du inte bort utan sulfat. Alltså är det mest skonsamma att undvika både silikon och sulfat.
    Jag skulle gärna undvika båda men det verkar ju ganska omöjligt att hitta schampon utan båda två. Har haft silikonfritt i en vecka och tycker att håret känns lättare, inte så kletigt och nedtyngt så det är ju bra.
  • Chianti
    Tihi skrev 2018-02-09 15:16:20 följande:
    När jag var duktig och klippte mig var åttonde vecka så fick jag aldrig långt hår. Kanske var min frisör för klippglad...

Jag skulle gärna undvika båda men det verkar ju ganska omöjligt att hitta schampon utan båda två. Har haft silikonfritt i en vecka och tycker att håret känns lättare, inte så kletigt och nedtyngt så det är ju bra.
    SLS-fria schampon har varken silikoner eller sulfater så googla på det så hittar du det du söker.
  • Tihi
    Chianti skrev 2018-02-09 17:18:42 följande:
    SLS-fria schampon har varken silikoner eller sulfater så googla på det så hittar du det du söker.
    Jag tittade på Lanza som är sulfatfritt men det har silikoner.
  • Tihi
    Chianti skrev 2018-02-09 18:18:38 följande:
    Testa Rainforrest från Body Shop.
    Finns inte kvar i sortimentet.
  • mammakrull

Sulfatfritt schampo och silikonfria produkter (balsam, inpackning, stylingprodukter) har gjort under för mitt lockiga hår! Jag har genom åren köpt otaliga "skonsamma" frisörschampon som inte gjort ett smack för mitt hår. Jag har varit utan sulfater, silikoner, värme och färgning i snart ett år. Mitt hår har växt otroligt mycket (det blev aldrig längre förut) och har knappt några kluvna toppar överhuvudtaget. Jag använder ALDRIG vanlig handduk för att krama vatten ur mitt hår. Sliter jättemycket på håret. Jag använder mig av mikrofiberhandduk eller en vanlig tshirt i bomull. Sover även på örngott av silke pga mindre friktion som sliter på håret då man ligger och gnussar huvudet mot kudden Skrattande

Jag har startade en blogg häromdagen om min hårresa där jag också kommer skriva om olika produkter :) Vi kanske kan hjälpas åt att byta tips och trix?:) Har nördat ner mig rätt mycket i sånt här Drömmer nouw.com/mammakrull eller följ mig på instagram @mammakrullblogg 

Svar på tråden Hur undviker man att slita på håret?