• Anonym (Att göra eller inte)

Ska jag skvallra?

Vilket dilemma jag är i! Min styvdotter berättade nåt för mig i förtroende som är av väldig vikt, nåt som hennes mamma egentligen borde få veta, men inte måste veta. Nåt som hennes pappa inte alls bör veta. Vem i hela helskotta ska jag vara lojal emot?

Nej jag kommer INTE gå in på detaljer, kommer INTE säga till er vad det är, så ingen idé att fråga det. Kan ni INTE ge råd utan att veta grejen så skrolla vidare och skriv ingenting här. Skriv endast om du kan ge mig råd utifrån det jag lagt fram, förstår du inte fråga istället för attackera.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ska jag skvallra?
  • Anonym (nej)

Jag skulle inte bryta ett förtroende. Kan du få henne att berätta själv ?

• w123
    Anonym (Att göra eller inte) skrev 2018-01-19 14:48:56 följande:

Vilket dilemma jag är i! Min styvdotter berättade nåt för mig i förtroende som är av väldig vikt, nåt som hennes mamma egentligen borde få veta, men inte måste veta. Nåt som hennes pappa inte alls bör veta. Vem i hela helskotta ska jag vara lojal emot?

"nåt som hennes mamma egentligen borde få veta, men inte måste veta" tolkar jag som om att du inte ska berätta något alls. Är det inte väldigt viktigt att mamman får veta så bör du hålla tyst.

Så känner jag med, men tänk OM mamman får veta i efterhand och att jag vetat hela tiden?

Hur tar min styvdotter det OM jag skvallrar?

• Anonym (K)
    Anonym (Att göra eller inte) skrev 2018-01-19 14:54:46 följande:

Så känner jag med, men tänk OM mamman får veta i efterhand och att jag vetat hela tiden?

Om mamman får reda på att du vetat, och blir arg över det faktum att du hållit fasta på förtroendet så säger du bara åt henne att det inte var din plats att berätta och att dottern kom till dig i förtroende.

Berätta INTE!
  • Anonym (nej)
    Anonym (Att göra eller inte) skrev 2018-01-19 14:54:46 följande:

Ja men då är det ju bara att säga att man inte sviker ett förtroende. Skvallrar du så lär din styvdotter aldrig lita på dig igen....
  • Anonym (eee)

Du får resonera med dottern om saken. Om det är en stor över hängande risk att det kommer fram till slut så blir det ju etter värre då, för er båda. Kan du resonera vuxet med henne och ev komma fram till att mamma ändå ska få veta så vore det nog det bästa 

Förklara för henne din sits också, i att om det kommer fram att du vetat men inte mamma osv

• meicc
    Anonym (K) skrev 2018-01-19 14:57:51 följande:

Om mamman får reda på att du vetat, och blir arg över det faktum att du hållit fasta på förtroendet så säger du bara åt henne att det inte var din plats att berätta och att dottern kom till dig i förtroende.

Berätta INTE!

Exakt så! Berätta inte.

Okej. Hon är väldigt bestämd med att jag inte ska berätta. Vill ju så gärna att hon ska ha vuxna hon litar på i sitt liv, men samtidigt som mamma.. Tänk om pappan blir förbannad

• Anonym (inte)
    Anonym (Att göra eller inte) skrev 2018-01-19 14:48:56 följande:

Nej jag kommer INTE gå in på detaljer, kommer INTE säga till er vad det är, så ingen idé att fråga det. Kan ni INTE ge råd utan att veta grejen så skrolla vidare och skriv ingenting här. Skriv endast om du kan ge mig råd utifrån det jag lagt fram, förstår du inte fråga istället för attackera.

Tack på förhand!

Jag tycker inte du ska bryta ett förtroende. Men om du känner att det är viktigt att mamman får veta så kan du ju försöka övertala flickan att även berätta detta för mamman. Men hålla pappan utanför.

Om det är livsviktigt att mamman får veta kanske du ska säga till flickan att du känner dig tvungen att berätta detta för mamman om inte hon gör det, och sen ge henne stöd i att berätta det.
Svar på tråden Ska jag skvallra?