Anonym (Allmänläkare) skrev 2018-01-23 19:33:36 följande:
Jo vi har koll eftersom vi jobbar med detta dagligen. Enstaka förhöjda TSH är jättevanligt och endast en av orsakerna är hypotyroes. Har man inga specifika symptom behandlar vi ofta inte förrän vid tsh över 10, såvida T4 ligger bra. Man får nämligen T4 "på köpet" om TSH är patologiskt. Men allt i samråd med patienten, jag provbehandlar gärna upprepade TSH över 4 om man anser sig sa hypotyroida symptom, men en orsak till endast trötthet hittar vi tyvärr sällanI blodprover. Försöker man bli gravid har jag dock 2,5 som riktlinje speciellt OM man har TPO antikroppar. Detta pga av ökad missfallsrisk.
Jag märker att du har koll, du följer nämligen de riktlinjer som går att läsa bl a på Fass, i läkemedelsboken, internetmedicin, janusinfo och i ett flertal välciterade review-artiklar på pubmed. Det är toppen!
Dessvärre har du kollegor som tycks vara helt faktaresistenta. Jag har tsh > 4 vid upprepade tillfällen, tpo-ak > 600, struma, symptom samt barnönskan och > 1 års misslyckade graviditetsförsök.
Trots detta får jag inte behandling. När jag hänvisar till rekommendationer och riktlinjer i litteraturen ovan (vilka i stort säger samma sak som du säger om hur du behandlar), får jag svaret "sluta läs på internet".
Jag har haft stort förtroende för sjukvården tidigare, men detta har verkligen rubbat min världsbild. Hoppas att du lyckas sprida kunskap till dina kollegor och att jag tillslut lyckas hitta en läkare som behandlar lika rimligt som du gör. Det tycks, enligt min erfarenhet, inte vara särskilt vanligt.