• andgustav

Jerringpriset

Hej!
    Der är väl ingen som undgått den s k Idrottsgalan. Personligen anser jag att Sarah Sjöström skulle fått Jerringpriset. Hon är den största simmare vi haft genom tiderna och intresset för simning har ökat. Har största respekt för Peder Fredricson men hans prestation  kan inte mätas med Sarahs. Dessutom är det hög tid att se över det s k röstsystemet det ska bara vara tillåtet att rösta en gång och det går att sätta spärrar med modern teknik. Om ett förbund har allierat sig och kör sådana fula metoder ska de inte ha några skattemedel till sin verksamhet. Tror även att sponsorer ska dra öronen åt sig för då kan vi lägga dessa skattepengar på ensamstående mammor istället. Idrott och mygel hör inte ihop!

• Svar på tråden Jerringpriset
  • Annpo3

Håller med dig i sak (simningen, röstningen o.s.v.), men kan samtidigt känna att det är roligt att ridsporten får den uppmärksamhet den förtjänar också. Det är så jäkla tröttsamt att höra att "hästen gör halva jobbet" och så vidare, fler behöver inse att ridningen är en riktig sport bland de andra.

Men är kluven eftersom jag samtidigt håller med dig helt och hållet i resten av det du säger. Och hon hade definitivt förtjänat priset.

• sextiotalist

Åh, lika fascinerande. Nej, det är ingen organiserad (av ryttarförbundet) kampanj, att sedan privata personer via facebook och andra plattformar uppmuntrar varandra att rösta finns det inget förbud för.
    Ja, de som röstade på Peder gjorde det för att de tyckte han gjorde den största prestationen (han var ju ändå en av kandidaterna), ja, det finns de som vunnit priset flera år i rad (Magdalena Forsberg).
    Jerringpriset är folkets pris, det är folket som röstar och de har rätt att rösta på den kandidaten de tycker uppfyller, vad de tycker, kriterierna.

Det finns så många priser till, som utses av olika jurys.

Jag tvivlar på sponsorer har fått upp ögonen på ett negativt sätt för ryttarföreningar. De är väl medvetna om att ett dåligt rykte publicerar sig snabbare än ett bra rykte och är nog ännu mer medvetna om den kraft de sociala medierna har.
    Ta bort bidragen?
    Det var väl ingen som funderade på att ta bort bidragen på den tiden man röstade på stryktipskupongen (då var det endast fotbollsintresserade som hade det största inflytande).

• andgustav
    sextiotalist skrev 2018-01-17 12:29:08 följande:

Åh, lika fascinerande. Nej, det är ingen organiserad (av ryttarförbundet) kampanj, att sedan privata personer via facebook och andra plattformar uppmuntrar varandra att rösta finns det inget förbud för.
    Ja, de som röstade på Peder gjorde det för att de tyckte han gjorde den största prestationen (han var ju ändå en av kandidaterna), ja, det finns de som vunnit priset flera år i rad (Magdalena Forsberg).
    Jerringpriset är folkets pris, det är folket som röstar och de har rätt att rösta på den kandidaten de tycker uppfyller, vad de tycker, kriterierna.

Det finns så många priser till, som utses av olika jurys.

Jag tvivlar på sponsorer har fått upp ögonen på ett negativt sätt för ryttarföreningar. De är väl medvetna om att ett dåligt rykte publicerar sig snabbare än ett bra rykte och är nog ännu mer medvetna om den kraft de sociala medierna har.
    Ta bort bidragen?
    Det var väl ingen som funderade på att ta bort bidragen på den tiden man röstade på stryktipskupongen (då var det endast fotbollsintresserade som hade det största inflytande).

Det är nog hög tid att fundera på bidrag till olika former av idrott personligen anser jag att desto mindre staten styr och ställer blir det bättre. När jag satt som tävlingsledare i en golfklubb kunde man söka bidrag för old boys sektionen skulle ha en utbildning vilken mat gubbarna skulle äta genom Sisu, vilket jag tycker var helt vansinnigt. Samtidigt hade man en risig ishall som hade mögel och kommunens tjänstemän skyllde tjänstemän. Frågan är om golf och ridsport ska klassas som friskvård är jag mycket tveksam till. Eftersom jag även är seglar nörd så är det inte klassat som friskvård. Många grenar borde plockas bort från OS exempelvis ridsport, golf, segling och skytte. De ger inga fysiska aktiviteter sedan kan man banta personalen på RF och lägga ner SOK. Detta skulle ge mer utrymme till idrottsföreningar i landet.
  • Hemulen4
    andgustav skrev 2018-01-17 14:54:00 följande:
    Aha, du är en sån som tror att hästen gör allt jobb och ryttaren bara åker runt? Nå då förstår jag att du inte inser ridsportarnas prestationer. Glad Och då är jag ännu gladare att "min" sport vann.
  • sextiotalist
    andgustav skrev 2018-01-17 14:54:00 följande:
    Det är nog hög tid att fundera på bidrag till olika former av idrott personligen anser jag att desto mindre staten styr och ställer blir det bättre. När jag satt som tävlingsledare i en golfklubb kunde man söka bidrag för old boys sektionen skulle ha en utbildning vilken mat gubbarna skulle äta genom Sisu, vilket jag tycker var helt vansinnigt. Samtidigt hade man en risig ishall som hade mögel och kommunens tjänstemän skyllde tjänstemän. Frågan är om golf och ridsport ska klassas som friskvård är jag mycket tveksam till. Eftersom jag även är seglar nörd så är det inte klassat som friskvård. Många grenar borde plockas bort från OS exempelvis ridsport, golf, segling och skytte. De ger inga fysiska aktiviteter sedan kan man banta personalen på RF och lägga ner SOK. Detta skulle ge mer utrymme till idrottsföreningar i landet.
    Jag har arbetat med ungdomsbidrag för ridsport och på den tiden så var stallet ofta en form av fritidsklubb, även när det inte var ridlektioner. Ridskolan hade även anställd personal för att ta hand om dessa ungdomar. Men det enda vi fick bidrag för var de lärarledda lektionerna, knappt för teoripassen. Eftersom jag vet att ridsporten är en av de största idrotten (och jag lovar, det är väldigt fysiskt krävande med tuffa dressyrpass) bland flickor och också en stor social verksamhet, så skulle det bli katastrof om man tog bort det lilla bidraget som ändå finns. Det ger chansen att hålla ner priserna på ridlektionerna så även barn från även mindre bemedlade familjer kan hålla på med detta.

Ridsport är faktiskt en av de ursprungliga grenarna i OS (även under de gamla grekernas tid ;) )

Och än en gång, ridning är fysiskt krävande, i varje fall om man rider (inte åker) häst.
  • rocking

Fast att förbund och föreningar skulle ha påverkat röstningen tror jag är långsökt...

Är medlem i tre föreningar (lokalklubbar kopplade till två olika förbund) och jag har inte fått ett enda mejl. Att skylla på det ganska märkligt. Är du säker på att inte simklubbar/förbund uppmanat till att rösta?

Ridsporten är stor i Sverige med aktiva i alla åldrar, så att det blir många röster är inte konstigt. Men jag säger inte att den där simmerskan förtjänar det mindre...

• MiniAcid

HAHAHAHAHAHA okej, här har vi en sån där människa som inte testat på att rida märker jag. Simning är en piss i Mississippi jämförelsevis, bara den som själv testat att koordinera sig själv OCH 750 kg häst för att komma över hinder, eller bara dit man vill rent generellt, vet vilket tramsigt inlägg det här är... :)

Enligt mig är det en SÅ mycket större prestation att hålla reda på två individer och inte bara en. Sen får andra tycka vad de vill.

• Daimstruten

Tycker det är ett härligt uppvaknande. Vi som är hästintresserade är många, väldigt många och vid såna här tillfällen märks det och då blir folk förvånade.

Och självklart är det toppen att ridning äntligen ingår i friskvården från jobbet. Det ger massor för både kropp och knopp.

• andgustav
    Daimstruten skrev 2018-01-17 17:11:14 följande:

Tycker det är ett härligt uppvaknande. Vi som är hästintresserade är många, väldigt många och vid såna här tillfällen märks det och då blir folk förvånade.

Och självklart är det toppen att ridning äntligen ingår i friskvården från jobbet. Det ger massor för både kropp och knopp.

Frågan är om ridning och golf är så fysiskt ansträngande. Golfen vet jag var en societetssport för i tiden. Numera är det en folksport men inte fysisk krävande när man kör golfbil.
  • sextiotalist
    andgustav skrev 2018-01-17 19:56:20 följande:

Frågan är om ridning och golf är så fysiskt ansträngande. Golfen vet jag var en societetssport för i tiden. Numera är det en folksport men inte fysisk krävande när man kör golfbil.

Golf kan jag inte svara för, men ridning är det absolut. Man kan bli rejält svettig under ett ridpass.
  • andgustav
    sextiotalist skrev 2018-01-17 19:59:06 följande:
    Golf kan jag inte svara för, men ridning är det absolut. Man kan bli rejält svettig under ett ridpass.
    Då är det så, tycker ridsporten bör ha mer sponsorer där får de kämpa hårt men s k golfbilar på banan bör man ha läkarintyg. Friskvårdsbidrag tycker jag ska läggas ner och företag ska inte betala gymkort. Det finns massor av andra bidrag som måste ses över annars är risken stor för skattehöjningar. Bidrag ökar bara byråkratin.
  • rocking
    andgustav skrev 2018-01-17 19:56:20 följande:

Friskvårdsmassage är också avdragsgillt, men knappast fysiskt krävande. Har varit på halvlulligt yogapass som var avdragsgillt, låg minst halva passet på en madrass med plingande klockor. Inte heller så fysiskt krävande.

Har sett folk på gym som mest går långsamt på ett band, inte heller så fysiskt krävande..

Tror hela systemet behöver ses över i så fall, för det är mycket som är mindre krävande än ridning som är godkänt.
  • andgustav
    rocking skrev 2018-01-17 20:16:23 följande:
    Friskvårdsmassage är också avdragsgillt, men knappast fysiskt krävande. Har varit på halvlulligt yogapass som var avdragsgillt, låg minst halva passet på en madrass med plingande klockor. Inte heller så fysiskt krävande.

Har sett folk på gym som mest går långsamt på ett band, inte heller så fysiskt krävande..

Tror hela systemet behöver ses över i så fall, för det är mycket som är mindre krävande än ridning som är godkänt.
    Det är hög tid att våra beslutsfattare ser över detta tror inte på avdrag kontra bidrag. Vi står för massor av utmaningar ett gymkort ska inte en arbetsgivare betala. Har man inte råd att gå på gym kan man söka sig till utegym eller jogga. Skulle aldrig gå ett på ett innegym.
  • sextiotalist
    andgustav skrev 2018-01-17 22:30:54 följande:

Det är hög tid att våra beslutsfattare ser över detta tror inte på avdrag kontra bidrag. Vi står för massor av utmaningar ett gymkort ska inte en arbetsgivare betala. Har man inte råd att gå på gym kan man söka sig till utegym eller jogga. Skulle aldrig gå ett på ett innegym.

Vår arbetsgivare betalar mer än så. Högre friskvårdsbidrag än normen, avgifter till lopp etc, resultat, en bra stämning och trivsel på arbetet.

Beslutsfattarna tror på det
  • linnea93kn
    Det är ett faktum att hästen GÖR halva jobbet, om inte mer. Jag tror det är svårt att ta sig över hindren utan häst faktiskt. 
  • nununu
    linnea93kn skrev 2018-01-18 06:58:45 följande:

Det är ett faktum att hästen GÖR halva jobbet, om inte mer. Jag tror det är svårt att ta sig över hindren utan häst faktiskt. 

Jag håller med, hästen gör ett jättejobb såklart. Men att hästen jobbar förringar ju inte ryttarens prestation. Det krävs otroligt mycket från ryttaren att vara på den nivån, precis som elitidrottare i vilken sport som helst.

För min del handlar det inte om att någon prestation är större än någon annan, utan om att Sveriges näst största idrott alltid fått stå i skymundan och nu äntligen får synas i rampljuset på bästa sändningstid. Våra passionerade hästmänniskor (för det är de, mer än i någon annan sport jag sysslat med) förtjänar det!
  • K Kalle
    andgustav skrev 2018-01-17 12:18:15 följande:

Hej!
    Der är väl ingen som undgått den s k Idrottsgalan. Personligen anser jag att Sarah Sjöström skulle fått Jerringpriset. Hon är den största simmare vi haft genom tiderna och intresset för simning har ökat. Har största respekt för Peder Fredricson men hans prestation  kan inte mätas med Sarahs. Dessutom är det hög tid att se över det s k röstsystemet det ska bara vara tillåtet att rösta en gång och det går att sätta spärrar med modern teknik. Om ett förbund har allierat sig och kör sådana fula metoder ska de inte ha några skattemedel till sin verksamhet. Tror även att sponsorer ska dra öronen åt sig för då kan vi lägga dessa skattepengar på ensamstående mammor istället. Idrott och mygel hör inte ihop!

Håller med.
  • EmberEyes
    linnea93kn skrev 2018-01-18 06:58:45 följande:
    Och kanoten gör halva jobbet, och ett tennis-racket gör halva jobbet, och skidan/pjäxan gör halva jobbet...

Ja hästen gör ett enormt jobb, men hästen hade inte gjort vad som ombeds om inte ryttaren är där.
  • TeresB
    andgustav skrev 2018-01-17 12:18:15 följande:

Hej!

Jag som fd aktiv tävligsryttare på elitnivå missade det helt. Följer både tidningen ridsport och ryttarförbundet på Facebook men såg inget alls.. så jag missade att rösta. Hade dock kunnat tänka mig att lägga 2 röster. 1 på Peder och 1 på Sara. Ridsporten bekostas till liten del med skattemedel.
Svar på tråden Jerringpriset