andgustav skrev 2018-01-17 14:54:00 följande:
Det är nog hög tid att fundera på bidrag till olika former av idrott personligen anser jag att desto mindre staten styr och ställer blir det bättre. När jag satt som tävlingsledare i en golfklubb kunde man söka bidrag för old boys sektionen skulle ha en utbildning vilken mat gubbarna skulle äta genom Sisu, vilket jag tycker var helt vansinnigt. Samtidigt hade man en risig ishall som hade mögel och kommunens tjänstemän skyllde tjänstemän. Frågan är om golf och ridsport ska klassas som friskvård är jag mycket tveksam till. Eftersom jag även är seglar nörd så är det inte klassat som friskvård. Många grenar borde plockas bort från OS exempelvis ridsport, golf, segling och skytte. De ger inga fysiska aktiviteter sedan kan man banta personalen på RF och lägga ner SOK. Detta skulle ge mer utrymme till idrottsföreningar i landet.
Jag har arbetat med ungdomsbidrag för ridsport och på den tiden så var stallet ofta en form av fritidsklubb, även när det inte var ridlektioner. Ridskolan hade även anställd personal för att ta hand om dessa ungdomar. Men det enda vi fick bidrag för var de lärarledda lektionerna, knappt för teoripassen. Eftersom jag vet att ridsporten är en av de största idrotten (och jag lovar, det är väldigt fysiskt krävande med tuffa dressyrpass) bland flickor och också en stor social verksamhet, så skulle det bli katastrof om man tog bort det lilla bidraget som ändå finns. Det ger chansen att hålla ner priserna på ridlektionerna så även barn från även mindre bemedlade familjer kan hålla på med detta.
Ridsport är faktiskt en av de ursprungliga grenarna i OS (även under de gamla grekernas tid ;) )
Och än en gång, ridning är fysiskt krävande, i varje fall om man rider (inte åker) häst.