• AndreaBD

Varför är så många kvar i hemska relationer?

Det har varit så många trådar här - främst av kvinnor - där man beskriver helt oacceptabla förhållanden, misshandel och mycket respektlöst beteende. Och sedan brukar personen undra vems fel det är, dvs. de kan ta på sig skulden, t.o.m. när det helt uppenbarligen är den andra partnern som bär skulden.

Många gånger undrar de om det är normalt att ha det så. Tror de verkligen det? Jag har lite svårt att tro det ibland. Ibland tänker jag, man måste väl fatta att ens partner inte får bete sig så. Partners som spottar, kalla henne för h-ordet, eller liknande. Alla har ju gått i en svensk skola där lärarna har snackat med ungarna vid konflikter och förklarat vad man får och inte får göra. Sedan bör föräldrarna förstås också göra det och ge bra exempel. Men det kan ju hända att inte alla har fått det med sig hemifrån. 

Det är trist att många tror att de inte förtjänar bättre, att det är liksom deras öde. När de i själva verket själva kan avgöra vart de dra gränsen. Jag minns att jag inte förstod det heller när jag var ung: Nämligen att man bör "sortera ut" alla människor som behandlar en illa. Dels blir man inte längre illa behandlad då, men dessutom vinner man respekt och har bättre chans att träffa någon bättre. 

• Svar på tråden Varför är så många kvar i hemska relationer?
  • Celaena

Jag talar utifrån min egen personliga erfarenhet nu så den gäller inte för alla, men jag har levt i destruktiva relationer med män förr och utsattes för såväl psykisk som verbal misshandel och sexuella övergrepp. 

Jag kan väl säga att för mig var det en normaliseringsprocess. Jag tänkte liksom de flesta att jag aldrig skulle hamna där. Sen vaknade jag upp en dag och insåg att jag levt flera år i det där jag aldrig någonsin trodde jag skulle hamna i, det där som bara svaga, dumma människor låter sig utsättas för. 
    Det var en normaliseringsprocess. Det är aldrig någon som börjat första dejten med att slå liksom. Utan det började med småtjafs. Ofta svartsjuka. Saker som ledde till att man började vara på sin vakt. Känslospel, gråt och ångest över hur elak man är, för att sen bli straffad med tystnad. Upptrappning. Man börjar tvivla på sig själv, känner att man är en hemsk människa. Tillslut stod jag där och höll med när jag blev kallad hora.

Första slaget kom när jag kom in efter en utekväll med kompisar. Jag hade en urringad topp och kort kjol. Han frågade med död röst hur jag kunde leva med mig själv, bjuda ut mig sådär. Jag skämdes och grät. Sen slog han mig och började gråta för att jag drev honom att göra så hemska saker mot den han älskar. Jag höll med och tyckte jag förtjänade det.

På den vägen är det så att säga och nu flera år senare så har jag svårt att fatta att jag gått igenom det och att det kunde hända mig.

• AndreaBD

Jo, jag förstår det i grunden. Jag har själv också haft relativt dåliga relationer, där jag har stått ut med för mycket. När jag dock förstod att jag har "tänkt fel" där, så skulle jag aldrig råka ut för det igen. Dvs. det gäller ju att hålla sig borta ifrån människor som försöker trycka ner en. 

Jag hade också avslutat en sån relation tidigare, om jag hade haft klart för mig att det inte går ut på att ändra på den partnern man har, utan att hitta RÄTT partner. 
    Dessutom kunde jag "skylla på" att partnern hade något trauma som han säkert skulle komma över och då skulle sånt inte hända igen. Den tanken har många inte ens. Dvs. de är beredda att stå ut med det. Och de är ibland inte ens medvetna om att det är fel. Hur kan det komma sig då? Trots normaliseringsprocess vet man ju vad som är rätt och fel. 

Svar på tråden Varför är så många kvar i hemska relationer?