Varför är så många kvar i hemska relationer?
Det har varit så många trådar här - främst av kvinnor - där man beskriver helt oacceptabla förhållanden, misshandel och mycket respektlöst beteende. Och sedan brukar personen undra vems fel det är, dvs. de kan ta på sig skulden, t.o.m. när det helt uppenbarligen är den andra partnern som bär skulden.
Många gånger undrar de om det är normalt att ha det så. Tror de verkligen det? Jag har lite svårt att tro det ibland. Ibland tänker jag, man måste väl fatta att ens partner inte får bete sig så. Partners som spottar, kalla henne för h-ordet, eller liknande. Alla har ju gått i en svensk skola där lärarna har snackat med ungarna vid konflikter och förklarat vad man får och inte får göra. Sedan bör föräldrarna förstås också göra det och ge bra exempel. Men det kan ju hända att inte alla har fått det med sig hemifrån.
Det är trist att många tror att de inte förtjänar bättre, att det är liksom deras öde. När de i själva verket själva kan avgöra vart de dra gränsen. Jag minns att jag inte förstod det heller när jag var ung: Nämligen att man bör "sortera ut" alla människor som behandlar en illa. Dels blir man inte längre illa behandlad då, men dessutom vinner man respekt och har bättre chans att träffa någon bättre.