Hur löser vi integrationen?
Hej. Jag är väl medveten om att jag genom att ta ställning i denna känsliga fråga sticker ner handen i getingboet. Men jag har länge funderat på det här med integration och dess följder och kommit fram till följande:
Invandring och integration är en belastning för samhället om den sker oförsiktigt. Men sköts integrationen rätt kan faktiskt invandring bli en tillgång för samhället. Vi lever i en värld som blir mer och mer global och våra nuvarande problem kräver i allt högre utsträckning internationellt samarbete, och därför går vi också mot en värld med öppnare gränser och mer folkförflyttning.
Men i.o.m. att invadringen varit en vanskött företeelse i det svenska samhället har vi inte lyckats göra invadringen till en tillgång för Sverige. Tvärtom har den överhettat vår välfärd, skapat mer arbetslöshet och skapat parallella samhällen vilket ökat klyftorna.
Frågan är då: går invandringen att rädda? Mitt svar är ja, men då krävs en reformation av hela vår integration.
Hur ska denna reformation se ut, tycker ni? Någon som har ett seriöst förslag?
(Håll god ton och skippa personangrepp och invektiv. Det är just sånt som gjort att vi inte tidigare löst problemen)