• Aaanonyyym

Första magsjukan

Hej! Min Dotter fick magsjuka (tror jag) i tisdags. Hon började kräkas helt plötsligt vid 14 tiden. Spydde till 21.00 men va ändå glad och ville leka hela dagen.

Dagen efter fick hon 39,7 i feber och va väldigt hängig, aldrig sett henne så. Hon ville varken äta eller dricka. Tillslut fick vi i henne lite vätskeersättning som hon spydde upp direkt.

Alvedon hjälpte inte det minsta mot febern heller.

Ringde 1177 och dom sa att var 5e minut skulle hon ha en tesked vätska.

Var femte minut gick inte, hon vägrade.

Dagen efter va hon så hängig så vi åkte upp till akuten. På morgonen innan vi åkte upp fick vi i henne lite vätskeersättning som hon också spydde upp. Dom tog prover som visade lågt blodsocker men allt annat var bra. Dom ville inte ge dropp för dom var inte orolig för henne. Hon behövde bara få i sig lite socker och vatten. Hon fick 2 ipren mot febern så fick vi åka hem.

Igår va hon lite piggare, fick i sig ett smörgåsrån, några ostkrokar och vatten. På eftermiddagen vid 15. Kräktes hon igen..

Inatt har hon fått i sig lite vatten, men nu på morgonen så spydde hon upp allt! Och nu får hon inte ens behålla en tesked med vatten.

Hon har diarre också, men har bara bajsat max 5 gånger sen i tisdags.

Vad ska vi göra?? Hur ska vi få i henne vatten och mat? Vi har liksom ingen aning då det är vårat första barn och första magsjukan.

• Svar på tråden Första magsjukan
  • Carambolan

Ge inte vatten, ge något som smakar gott så att hon vill dricka. Saft brukar funka bra på mina barn.

• sthlmsmamma08

När vårt barn blev så dåligt rekommenderade vården att ge glass. Alltså piggelin typ.

Vätska och socker som barnet antagligen gärna får i sig.

• Aaanonyyym
    Carambolan skrev 2018-01-13 09:28:19 följande:

Ge inte vatten, ge något som smakar gott så att hon vill dricka. Saft brukar funka bra på mina barn.

Hon vill inte ha nå annat än vatten. Problemet är att hon inte får behålla nånting.
  • Aaanonyyym
    sthlmsmamma08 skrev 2018-01-13 09:38:32 följande:

När vårt barn blev så dåligt rekommenderade vården att ge glass. Alltså piggelin typ.

Vätska och socker som barnet antagligen gärna får i sig.

Hon vägrar piggelin :/ har testat allt. Ända som funkar är vanligt vatten. Men det får hon inte behålla. Även om man bara ger en tesked så kommer det upp.
  • sthlmsmamma08

Fortsätt ge henne vatten oavsett om det kommer upp igen eller ej. Blir hon sämre (alltså mer håglös och mindre kontaktbar) så åk in igen för prover.

Magsjuka brukar ge med sig efter ett par dagar o fram till dess är det bara att fortsätta kämpa med vattnet, eller egentligen helst vätskeersättningen.

Krya!

• modsey

Hur gammal är hon? Prova lite festia med sugrör, brukar vara roligare att dricka. Regeln vid magsjuka är jättelite och jätteofta. En tesked var femte minut när de är vakna tills de slutat kräkas. Och även om de kräks stannar lite kvar i magen. Ge alvedon om hon har feber oxå

• Aaanonyyym

Vi blev inlagd, hon va alldeles för uttorkad :/

Men nu funkar varken sond eller dropp :/

Svar på tråden Första magsjukan