• Tempus

Bör började era barn faktiskt Lyssna på gonatt läsning...

Istället för att liksom basa över hur hela uppläsningen ska gå till?!=))

Längtar tills vi kam börja med seriös sago läsning men min dotter är ännu inte riktigt där. Hon är två och ett halvt.

Dock tror jag det finns många tom yngre än henne som ääälskar att ligga och lyssna.

Hur är det med era små barn och när började ni överhuvudtaget med att läsa böcker. Även, vilka typer av böcker??

• Svar på tråden Bör började era barn faktiskt Lyssna på gonatt läsning...
  • Ingrediensen

Mina har alla tre gillar sagoläsning, från start känns det som (3 killar). 1,5-åringen klarar lätt en halvtimme iallafall (böcker med bilder förstås). Men min kompis dotter hade aldrig ro till högläsning men nånstans i 10 årsåldern blev hon ändå en riktig bokmal och läste gärna böcker. Så allt kan ändra sig, när som helst.

• Tempus

Väldigt individuellt så klart. Men man borde ju kunna ?träna? de till tålamod tycker man =)

• Rödtjärnens Anna

Jag fick rådet från en specialpedagog att tidigt börja läsa för min son (som har en måttlig hörselskada på ett öra. Läsning ska stimulera språket).

Idag är han 5 1/2 månad och vi kollar i böcker och läser enkla sagor varje dag. Jag läser ur böcker eller använder pekböcker och hittar på historier och sonen lyssnar uppmärksamt i 10 min-en kvart ungefär.

Är din dotter intresserad av något? Kanske hon kan få välja böcker på biblioteket till lässtunden.

• Tempus
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-01-11 15:08:58 följande:

Jag fick rådet från en specialpedagog att tidigt börja läsa för min son (som har en måttlig hörselskada på ett öra. Läsning ska stimulera språket).

Idag är han 5 1/2 månad och vi kollar i böcker och läser enkla sagor varje dag. Jag läser ur böcker eller använder pekböcker och hittar på historier och sonen lyssnar uppmärksamt i 10 min-en kvart ungefär.

Är din dotter intresserad av något? Kanske hon kan få välja böcker på biblioteket till lässtunden.

Hon älskar gonattsaga men vill helst läsa på Sitt sätt. Blödra fram och tillbaka och hittar på egna sätt att läsa, som att fråga ?vad kommer nuuu? till varje ny sida då jag ska svara helst ?en apa?... osv

I längden blir mamma otålig haha. Igår förklarade jag och lyckades få henne att lägga sig på mitt bröst och så läste vi en relativt lång bok två gånger, hon var tyst och lyssnade.

Så ja, känns ändå lugnt och som att vi är på rätt väg.
  • Isola747

Tänker att det kanske kan hänga ihop med hur ni leker med henne också, att hon kanske likställer sagoläsningen med lek? Om ni deltar i hennes lekar och hon är den som leder dem och ni hänger på så kanske hon tror att sagoläsningen ska gå till på samma sätt.
    Vet ju inte alls hur/om ni leker med henne, bara en tanke jag fick :)

• Tempus
    Isola747 skrev 2018-01-11 16:13:48 följande:

Tänker att det kanske kan hänga ihop med hur ni leker med henne också, att hon kanske likställer sagoläsningen med lek? Om ni deltar i hennes lekar och hon är den som leder dem och ni hänger på så kanske hon tror att sagoläsningen ska gå till på samma sätt.

Vet ju inte alls hur/om ni leker med henne, bara en tanke jag fick :)

Kan ligga något i det.. men det är så blandat.

Jag läste någonstans från en föräldrarkurs att det är både viktigt och väldigt bra att en kvart/halvtimme om dagen/kvällen leka med sitt barn där barnet får styra allt.

Jag ör nog den som låter henne styra leken men kan ändå inflika med inriktning och idéer. Pappan är nog mer drivande i deras lek.

Hon har en stark vilja och jag vet att vi på ett sätt är henne väldigt mycket till lags samtidigt som vi försöker hålla fast på regler och direktiv.

Iaf. Det ligger nog något i det=)
Svar på tråden Bör började era barn faktiskt Lyssna på gonatt läsning...