• Stolt Farsa

Present till sjuåring, rimlig kostnad?

Jag ska fira min son som fyller 7 år och tänkte bara höra lite vad ni andra tycker är en rimlig kostnad på en födelsedagspresent.

Själv har jag inhandlat en present för 750 kr och han skall få gå på lekland med sju andra barn. 

Vad tycker ni är rimligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Present till sjuåring, rimlig kostnad?
  • Anonym (Hannah)

Vi har en flicka som är sju år. Hon önskade sig hatchimals tvillingpar. Det kostade 699 kr. Det fick hon i födelsedagspresent när hon fyllde sju. Hon fick även ett "morgonpaket", ett mindre Lego Friends för 199 kr.

Så jag skulle svara, utifrån oss själva, 600 kr till 900 kr, någonstans där.

• stormfågel

Menar du från  andra barn (de som är bjudna på kalaset) eller från dig som förälder?

Jag röstade för 100-200 och syftade på de andra barnens presenter.

För dig som förälder, tänker jag att det beror lite på vad man lägger ij i presentkassan. En större legogrej kan kosta 800 kr och vara barnets högsta önskan och kanske vara eb rimlig (men dyr) present. Lägger man sedan in nyttosaker som kläder, en egen filt, en klocka barnet önskat sig till barnrummet och kanske slalompjäxor som behövs till skidbacken kan det lätt siga, och kanske vara saker som barnet ändå skulle fått/behövt.

• Stolt Farsa

Tack för svar. Jag menar från förälder/föräldrar till barnet. Är det från andra barn som kommer på kalaset håller jag med er om att de ska ligga runt 200 kr

• nnnnnnnn

Jag tycker att alla alternativen är rimliga!

100-200 kr räcker gott och väl om man inte har så bra ekonomi, men kompenserar för det genom att vara planerad och ekonomisk tex köpt några böcker efter bokrean då det är halva reapriset + lite kläder från sista rycket på mellandagsrean + någon leksak från blocket eller fyndlåda. Jag har gett bort liknande till våra barn när vi varit hemma utan FP, en gång fick ett barn en stor legolåda som var halva reapriset och kostade 150 istället för 600 kr + vantar+mössa för 5 kr/st + 2 böcker 20 kr/st + pysselhäfte för 10 kr = 210 kr för 6 paket som säkert hade kunnat kosta närmare 1000 kr till fullpris.

Om man inte planerar och har pengar nog att unna sig lyxen att inte konstant leta efter prisvärda saker och lägga undan inför allas födelsedagar, jular mm. så är det väl snabbare och enklare att bara åka iväg till en affär/beställa över nätet, ett par grejor som barnet önskar sig. Men då kan det ju snabbt sticka iväg i höga summor...

Sen beror det på vad man anser är presenter och vad man anser är vardagsgrejor.

Får man simskolan i present? Eller är det en vardagsgrej som hushållet står för? Samma sak med:
    * Ytterkläder
    * Skor
    * Kläder
    * Cykel
    * Träningsavgifter
    * Träningskläder
    * Skolgympakläder
    * Skolväska
    * Tidningsprenumeration
    * Böcker
    * Surf/wifi - om man har dator/platta/mobil
    * Mobilavgifter - om barnet har mobil

osv.
    Listan kan göras väldigt lång! Och beroende på familj och ekonomi så anser man väl att detta är presenter eller att det är vardagsutgifter som inte ges bort i present.

Därför tycker jag att alla alternativen är rimliga.

Svar på tråden Present till sjuåring, rimlig kostnad?