Anonym (Ungmamma) skrev 2018-01-13 11:44:43 följande:
Sedan jag var 17/18år så började min barnlängtan. När jag var 18 så började vi försöka på riktigt och inte förrän jag var 22år så lyckades vi bli gravida. Anledningen till varför det även kändes bråttom var nog stressen runt omkring oss. Dels så är våra föräldrar väldigt gamla och har inte haft orken till att vara fysiskt aktiva med oss under vår uppväxt. T.ex spelat fotboll eller ja lekt med oss helt enkelt. Min yngsta bror har en pappa som är 50år och under hans uppväxt har han bara suttit inne och inte direkt fått någon uppmärksamhet. Så jag fick panik av att inte bli gravid direkt då min kropp redan vid 20års åldern började bli krasslig. Jag älskar mitt barn mer än allt och ångrar honom inte! MEN hade jag kunnat vänta så hade jag gjort det. Jag har ingen utbildning, jag har extremt svårt att få ett jobb och vi lever fattigt med en inkomst.
Samtidigt får man ytterligare lite ångest när alla ens vänner inte har barn och inte har något ansvar alls. De åker på festivaler, reser och gör nya upplevelser medan man själv är orkeslös och har inte råd med att göra någonting. Så nej hade jag kunnat väntat och skaffat de perfekta förutsättningarna för oss och vårat barn så hade jag gjort det.
Jag kan förstå vad du menar och en viktig punkt är att alla barn är olika krävande. Man kan inte veta innan man blir gravid om barnet kommer vara en harmonisk bebis eller om det är ett barn som man inte får en enda sekunds sömn av under natten.
Sen vet man heller inte hur man klarar av det som en mamma eftersom man aldrig fått vara en mamma. Självklart kan man vänta om man vill det men om man INTE vill det och skapar bra förutsättningar så är det sjukt orättvist att ta något från någon för att den personen är ung? Herregud, folk blir mogna i olika åldrar. Nu syftar jag inte på dig men läste innan att vissa skriver ?man är inte mogen när man är 19?. Bullshit. Vissa 25 åringar är mindre mogna än nån 19 åring..
Jag själv gifte mig när jag va 20 och är lyckligt gift än idag, det enda problemet vi haft är att vi är barnlösa. Vi började försöka när jag blev 21 och idag när jag snart blir 23 så har vi precis börjat på vår första ivf behandling. Denna behandling har jag fått vänta på i ungefär ett år och bara min man vet hur tålmodig jag har fått vara.
Lägg ner alla som försöker säga ?skaffa inte barn än och vänta?. Bara för att det var så för er betyder det inte att det är så för alla. Tänk om någon varit negativt inställd till när ni försökte bli gravida? Bemöt andra som ni själva skulle vela bli bemötta.