• Anonym (ts)

Är jag okänslig?

Jag har aldrig varit gravid/gjort abort men om jag i framtiden skulle behöva råka ut för en abort så skulle jag bara se fostret som just ett foster. Har läst att man ibland begraver eller ger det ett namn, men jag känner att det skulle vara som att begrava och namnge sin utopererade njure typ. Isådana fall så skulle man också behöva känna nåt för alla ca 500000 eventuella personer som man har i äggstockarna. 

Är det fler som känner såhär, att fostret liksom inte är någon person än, även om den har ett hjärta, rör på sig osv? Eller kommer det en känslostorm automatiskt orsakad av hormoner när man genomgår abort, som man inte kan styra över? 

Ibland känner jag mig lite kall och okänslig, men samtidigt så ser jag inte hur jag skulle kunna hysa några speciella känslor för ett foster. Man känner ju inte den blivande personen än och har inte ens sett den. Det kunde lika gärna ha blivit en annan kombination av könsceller, finns ju flera miljoner eventuella kombinationer. 

• Svar på tråden Är jag okänslig?
  • Anonym (N)
    Queennr1 skrev 2018-01-07 18:29:09 följande:

Problemet är att du applicerar dina egna känslor och tolkningar av dessa känslor på "alla andra"

Alla kvinnor får vissa hormonpåslag i kroppen av en graviditet. Det är ett biologiskt fakta. Att dessahormonet däremot skulle göra kvinnor rent generellt moderliga däremot är inte sant. Din upplevelse av att det var sorgset och jobbigt kan ha berott på många olika saker.

Inte minst tror jag att många kvinnor FÖRVÄNTAS vara ledsna och upprivna efter en abort och om de inte är det så måste det vara nåt fel på dem, varför många nog intalar sig och ger uttryck för att de är ledsna.

Eh, du gör ju samma sak fast tvärtom! Du diskvalificerar upplevelsen av moderskänslor med att man kanske intalar sig, och att folk ljuger om att de sörjer sin ?bebis? eftersom de valt abort. Bara för att det inte är samma sak som att avliva en fyraåring är det fullt möjligt att sörja.
  • Queennr1
    Anonym (N) skrev 2018-01-07 19:56:21 följande:

Eh, du gör ju samma sak fast tvärtom! Du diskvalificerar upplevelsen av moderskänslor med att man kanske intalar sig, och att folk ljuger om att de sörjer sin ?bebis? eftersom de valt abort. Bara för att det inte är samma sak som att avliva en fyraåring är det fullt möjligt att sörja.

Jag är fullt medveten om att abort kan vara jobbigt av en mängd olika skäl. Det som är ett jävla hyckleri är dock att "sörja sin bebis" För jag vidhåller att OM man verkligen sett graviditeten som en BEBIS och ändå då valde att mörda bebisen så är man ju sjuk och borde sitta på rättspsyk. Vi kan ju inte ha folk gående fria på gatan som mördar bebisar. Då kan det ju rent krasst vara en 11 åring de tar livet av nästa gång.

Man kan sörja en graviditet som man inte kunde fullfölja absolut. Livet som aldrig blev absolut, men så fan att man kan sitta och benämna sig som "änglamamma" och annat trams som folk ogenerat slänger ur sig.
  • Anonym (r)
    Queennr1 skrev 2018-01-07 18:29:09 följande:
    Problemet är att du applicerar dina egna känslor och tolkningar av dessa känslor på "alla andra"

Alla kvinnor får vissa hormonpåslag i kroppen av en graviditet. Det är ett biologiskt fakta. Att dessahormonet däremot skulle göra kvinnor rent generellt moderliga däremot är inte sant. Din upplevelse av att det var sorgset och jobbigt kan ha berott på många olika saker.

Inte minst tror jag att många kvinnor FÖRVÄNTAS vara ledsna och upprivna efter en abort och om de inte är det så måste det vara nåt fel på dem, varför många nog intalar sig och ger uttryck för att de är ledsna.
    Va? Visa gärna när jag applicerar mina känslor och tolkningar av dessa känslor på alla andra. Dessutom upplevde jag INTE sorgsenhet och att aborten var emotionellt jobbig, så var läser du in att jag gjorde det? Jag var som sagt INTE ledsen och uppriven efter aborten, däremot upplevde jag känslor av "vilja ta hand om" inför fostret som jag absolut inte var förberedd på.
  • Zarch
    Queennr1 skrev 2018-01-07 20:02:45 följande:
    Jag är fullt medveten om att abort kan vara jobbigt av en mängd olika skäl. Det som är ett jävla hyckleri är dock att "sörja sin bebis" För jag vidhåller att OM man verkligen sett graviditeten som en BEBIS och ändå då valde att mörda bebisen så är man ju sjuk och borde sitta på rättspsyk. Vi kan ju inte ha folk gående fria på gatan som mördar bebisar. Då kan det ju rent krasst vara en 11 åring de tar livet av nästa gång.

Man kan sörja en graviditet som man inte kunde fullfölja absolut. Livet som aldrig blev absolut, men så fan att man kan sitta och benämna sig som "änglamamma" och annat trams som folk ogenerat slänger ur sig.
    Du slår huvudet på spiken här, håller verkligen med.

Dom som har gjort abort pga kromosomavvikelser eller något liknande är dock en annan sak.
  • Anonym (sund)

Jag tycker du har en sund inställning. Att pracka på massa känslor för att man "ska" handlar mycket om att skuldbelägga kvinnor känner jag. 

Jag har gjort en abort och jag mådde dåligt, men jag hade en enorm barnlängtan och ville egentligen behålla vilket inte funkade i den situationen jag befann mig i då. Jag ångrar det inte då mitt liv hade blivit helt annorlunda och förmodligen sämre om jag behöll. Kan ändå bli ledsen dock när jag tänker på vad det hade blivit för person, speciellt efter att jag sen fått barn efter det. Det skulle ha varit mitt barns syskon, men å andra sidan hade hon nog inte kommit till om jag behöll första... Så vilka barn som föds handlar ju helt om slump, den enes bröd, den andres död.... 

• Anonym (Lilla mor)

Innan jag fick barn var jag tveksam till abort för egen del (men tycker att det ska vara tillåtet).

Efter att ha fått barn känner jag att abort vore fullkomligt otänkbart om det inte var så att mitt liv och/eller hälsa stod på spel. Att ha upplevt vad den där cellklumpen kan utvecklas till gör att det för mig skulle vara fruktansvärt att behöva avbryta en graviditet.

Jag fick enorm beskyddarinstinkt så fort jag blev gravid och det skulle nog hända om jag blev det igen, trots att jag inte vill ha fler barn.

Det jag ville få sagt är att inställningen nog påverkas av såväl inställningen till graviditeten och om man har barn redan.

• Anonym (Jag)
    Queennr1 skrev 2018-01-05 18:59:43 följande:

Värst är det ju när de sitter och ylar om "änglabarn" eller "jag har dödat mitt barn"

Vilket jävla dramatiskt trams. Om de VERKLIGEN hade sett graviditeten som sitt älskade barn hade de aldrig ens övervägt abort lika lite som man funderar på att avliva sin 4 åring för att det inte passar med arbetstiderna eller för att man gjort slut.

Jag har fått abortera ett högst önskat barn på grund av att jag var sjuk och åt starka mediciner, så du har fel. Livet är inte så svart-vitt. Det är flera år sen och jag sörjer det fortfarande ibland.
  • Queennr1
    Anonym (Jag) skrev 2018-01-07 21:59:37 följande:

Jag har fått abortera ett högst önskat barn på grund av att jag var sjuk och åt starka mediciner, så du har fel. Livet är inte så svart-vitt. Det är flera år sen och jag sörjer det fortfarande ibland.

Du ville ha ett barn, men kunde inte skaffa det barnet pga din sjukdom. Och blev tvungen att avbryta en påbörjad graviditet. Tråkigt. Men fortfarande inte samma sak som att sörja ett barn. Snarare jämförbart med att sörja en infertilitet.
  • Anonym (***))
    Zarch skrev 2018-01-07 12:11:47 följande:

Jag tycker inte att du låter knäpp på något sätt TS utan snarare resonerar du sunt och normalt.

För 10 år sedan så skulle den här frågeställningen inte ens dykt upp men har märkt av att vi under senare år har gått mot ett mer "amerikaniserat" jävla puritanskt abortmotståndssamhälle, oerhört provocerande och kvinnofientligt.

Nu blandar du ihop saker. Bara för att man tror att man kan ta illa vid sig av att  göra en abort, så är man ingen abortmotståndare per automatik.
  • Anonym (Jag)
    Queennr1 skrev 2018-01-07 22:39:15 följande:

Du ville ha ett barn, men kunde inte skaffa det barnet pga din sjukdom. Och blev tvungen att avbryta en påbörjad graviditet. Tråkigt. Men fortfarande inte samma sak som att sörja ett barn. Snarare jämförbart med att sörja en infertilitet.

Jag hade ett liv i min mage och det är vad jag sörjer. Du har inte rätten att bestämma över andras känslor. För vissa är det bara några celler och för andra så är de där cellerna deras barn.

Jag kallar mig däremot inte änglamamma.

Jag har vänner som förlorat barn efter födseln och jag skulle aldrig drömma om att jämföra min sorg med deras. Det är dimensioner av skillnad.
  • Anonym (***))
    Queennr1 skrev 2018-01-07 22:39:15 följande:
    Sluta vara så jävla självgod och tala om för andra vad de ska känna och inte känna. Så förbannat otrevlig egenskap. Visa respekt istället.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-07 11:25:11 följande:
    Nej, men jag har absolut ingen sympati för någon som gör abort och som sedan sitter och gråter över det. Ditt väl, inget du av en händelse råkade ut för.
    Varför skulle jag vilja ha din sympati? Du verkar ju enbart kapabel att se livet i svart eller vitt och sådana människors input är jag inte intresserad av. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-01-08 08:51:40 följande:

Varför skulle jag vilja ha din sympati? Du verkar ju enbart kapabel att se livet i svart eller vitt och sådana människors input är jag inte intresserad av. 

Du verkar vilja förklara dig för mig och ha min bekräftelse så någon form av respons söker du.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-08 16:43:26 följande:
    Du verkar vilja förklara dig för mig och ha min bekräftelse så någon form av respons söker du.
    Du svarade på mitt inlägg så jag svarade dig. End of story.  
  • Anonym (ts)

Oj här har det kommit många svar ser jag. Såklart har jag ju ingen aning om hur man reagerar i just den situationen, hur just jag skulle reagera. Min teori lutar ändå åt att reaktionen är individuell, alltså hur mkt känslor som påverkar. Det som många kanske inte uppfattade här var att jag känner att det inte skulle spela nån särskild roll hur långt gången man var, alltså att även om det handlade om ett nästan fullt utvecklat barn så anser inte jag att livet börjat än och att den har nån form av personlighet. Detta kanske inte är lika vanligt. Jag tror att jag blivit lite avtrubbad pga vissa saker och har hos psykolog fått erbjudande om utredning för asperger. Tror inte riktigt att jag har det men mkt i min personlighet påminner om ''symtomen'' ändå. Kanske det som är ''problemet''. Jag ser inte riktigt saker på det sätt som andra verkar göra. Jag känner att om jag fick barn i framtiden skulle det verkligen vara hela mitt liv och jag skulle göra allt för att barnet skulle få en bra uppväxt och ett bra liv, men just innan ett barn är fött har jag svårt att se att jag skulle ha några känslor för det. Det skulle liksom komma efterhand. Jag brukar bara tänka att man ju inte minns något från den tiden, man vet inte ens att man är en person. Det vet man i för sig inte när man är under 2 år heller men det är en annan sak, då har man ju sett barnet och får kontakt med det, och personligheten utvecklas. 

• Mytilio
    Anonym (Va) skrev 2018-01-05 17:38:05 följande:

Jag har aldrig förstått varför människor som gör abort beklagar sig. Det är ju något de valt och de borde resonera mer som dig om de väljer att göra en abort.

Önskar att det vore så enkelt, svart eller vitt. Men det är det inte. Val av abort är inte alltid utifrån sin egen önskan. 
    Alla reagerar väl olika, men jag tror ändå att de allra flesta som vågar se inåt faktiskt, iaf i någon mån, sörjer en abort oavsett om den var något man ville göra eller av omständigheter blev tvungen att göra. Det är oavsett omöjligt att veta innan man hamnar i den situationen. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (ts) skrev 2018-01-05 17:24:13 följande:

Jag har aldrig varit gravid/gjort abort men om jag i framtiden skulle behöva råka ut för en abort så skulle jag bara se fostret som just ett foster. Har läst att man ibland begraver eller ger det ett namn, men jag känner att det skulle vara som att begrava och namnge sin utopererade njure typ. Isådana fall så skulle man också behöva känna nåt för alla ca 500000 eventuella personer som man har i äggstockarna. 

Är det fler som känner såhär, att fostret liksom inte är någon person än, även om den har ett hjärta, rör på sig osv? Eller kommer det en känslostorm automatiskt orsakad av hormoner när man genomgår abort, som man inte kan styra över? 

Ibland känner jag mig lite kall och okänslig, men samtidigt så ser jag inte hur jag skulle kunna hysa några speciella känslor för ett foster. Man känner ju inte den blivande personen än och har inte ens sett den. Det kunde lika gärna ha blivit en annan kombination av könsceller, finns ju flera miljoner eventuella kombinationer. 

Jag kände precis så som du beskriver. Jag var oönskat gravid, skulle precis göra abort när det istället blev ett missfall. Jag upplevde det inte som det minsta traumatiskt eller känslomässigt jobbigt. Det var inte rätt tid för ett barn just då. 

Jag har varit gravid och fött barnet både före och efter detta hände och då känt helt annorlunda eftersom jag ville ha barnet. Jag tänker inte på "barnet som aldrig blev" utan fokuserar på de barn som blev istället. 

Jag tror inte att det är en automatisk känslostorm, men man kan ju ändå ha kluvna känslor till abort, olika skäl till aborten, olika känslostämning över lag. Jag har full respekt för alla reaktioner man kan ha till både abort och missfall, men kände att för mig var detta inget stort och jobbigt utan en del av livets gång. 
  • Stårschan

Nej, du är inte okänslig. Däremot ska man ha respekt för att olika kvinnor upplever det olika. Jag har både fött barn och gjort abort, och tyckte inte heller att aborten var någon stor sak, men det hade säkert känts annorlunda om jag egentligen hade velat behålla barnet men känt mig tvingad av yttre omständigheter att ta bort det.

Jag tror att det kan påverka "känsligheten" om man är uppfödd i en miljö där liv och död är en naturlig del av livets kretslopp, som till exempel på en bondgård, jämfört med om man aldrig har kommit i kontakt med något dött.

Svar på tråden Är jag okänslig?