• Djurvän03

Vad är mest provocerande av alternativen nedan?

Diskutera vad som provocerar dig mest av alternativen och gärna varför. Intressant att se vad folk tycker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är mest provocerande av alternativen nedan?
  • Grande Rock

Det är väl egentligen inget av det som är direkt provocerande. Men visst, skulle någon vara otrogen mot mig, eller någon som står mig nära, skulle jag bli lite irriterad.

Att tro är att inte veta
  • Anonym (Ll)

Att vara otrogen.

Jag blir så fruktansvärt provocerad och förbannad på folk som tror att de kan behandla människor hur som helst för sin egen njutning. Inget av alternativen som du angav drabbar någon annan människa, förutom just otrohet och det är det som gör mig mest förbannad!

• Mascaraklumpar

För mig får folk tro och tycka som de vill så länge de accepterar och respekterar att jag inte håller med dem, och även om det finns en del undantag upplever jag att både religiösa och veganer generellt ändå gör det.

Någon vuxen som på allvar tror på tomten har jag aldrig träffat, däremot har jag träffat folk som envisas med att hävda att de gör det och ser lite luriga ut samtidigt. Vet inte om det är menat som lögn eller om de bara har dålig humor, men det är väl lite irriterande antar jag.

Vilka folk ligger med anser jag inte angår mig, och kött äter jag själv.

Röstade således på alternativ 1.

• Frontline

Att vara starkt religiös helt klart..
    Finns inte på kartan att jag umgås eller träffar nån som är det..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Veganer såklart)

Veganer svarade jag. Rör mig bland många sådana och de försöker ständigt påtvinga sina egna åsikter och livsstilar som 'sanningar' och är dessutom nästan alltid rabiata feminister vilket jag har svårt för (är själv feminist, men ni fattar vilken typ jag syftar på). Jag försöker inte skuldbelägga och döma de som väljer en annan livsstil än min - men jag vill ha samma respekt tillbaka. Det provocerar mig att veganer inte visar mig samma respekt. Helt enkelt.

Otrohet provocerar mig inte, det gör mig ledsen och jag tycker att det är tråkigt och sorgligt och elakt och allt det där. Men inte direkt så att det provocerar mig.

• HelaGotland

Vara otrogen var det enda jag hade något problem med på den listan.

• Anonym (Em)

De som försöker påtvinga mig sina åsikter och inte respekterar sina medmänniskor. Av kategorierna ovan har jag erfarenhet av att starkt religiösa och veganer gör det. Det finns så klart både religiösa och veganer som kan uppföra sig som vettiga människor men tyvärr finns det även en del som uppför sig svinigt om de inte får 100% medhåll.

Jag har vänner som är starkt troende och goda vänner som är veganer, men jag har även erfarenhet av vänskaper som gått i kras pga. militant veganism (min kompis gick från att äta kött ena veckan till att kalla mig "mördare" varje tugga jag tog tre dagar senare) och religion (jag är själv queer och uppskattar inte att få höra att bibeln anser att det är fel).

Jag tar gärna emot tips på hur man kan laga god vegetarisk/vegansk mat och jag mår inte sämre om någon vill be för min hälsa eller så, men jag vill ha respekt. Jag äter kött ibland, jag tror tyvärr inte på något himmelrike och ibland blir jag kär i tjejer. Det är liksom den jag är, just nu i alla fall. Jag respekterar både religiösa och veganer så långe de respekterar mig och mina medmänniskor. Om de inte respekterar mig blir jag självklart provocerad och då kan de inte förvänta sig respekt tillbaka.

Otrohet är det mest sviniga på listan, men om det inte är mot mig eller någon närstående blir jag knappast provocerad av det. Är tyvärr avtrubbad av att det är så vanligt.

TL;DR: Jag blir inte provocerad av något av alternativen i sig själv, däremot finns det en del individer som tillhör dessa grupper som har ett provocerande och respektlöst beteende.

• fluu

Otrohet är det enda av alternativen som överhuvudtaget får mig att reagera.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hanna)

Ingenting av det provocerar mig som företeelser. Det som jag nog skulle rycka va märkligasr vore en vuxen person som trodde på jultomten.

Men om jag själv drabbades av något av detta, att min paryner p,öråtsligt blevt strikt religiös, var otrogen osv är det de tre första alternativen som skulle påverka mig mest. De två nedersta är ickefrågor som jag inte anser påverkar mig känslomässigt. Av de tre översta är det otrohet som skulle provocera mig mest om jag blev drabbad och om man med provocerad menar känna ilska. En plötslig religiositet hos min partner skulle också generera känslor och påverka mig mycket, men jag skulle inte bli arg och förmodligen inte känna mig provocerad. En påstådd tomtetro hos en partner skulle nog kunna provocera en del då jag skulle ha svårt att ta det på alvar, tror jag.

• jag är den jag är

Det enda av alternativen som jag har något problem med är Otrohet, så därför röstade jag på det.

Vad folk tror på angår inte mig, och är heller inget som stör mig.

Vilken religion människor tillhör angår mig inte heller ,så länge de inte andra illa.

Jag har inga problem med köttätare (äter själv kött, om än ytterst lite), så länge man är noga med att köpa kött från djur som behandlats väl när de är i livet.

Vill man vara vegan så är det inget som stör mig.

Men otrohet är i mina ögon ett svek som visar på stor respektlöshet.

Svar på tråden Vad är mest provocerande av alternativen nedan?