• halfbaked

Äckligt trött andra graviditeten

Är så trött nu under min andra graviditet, känner inte igen det från första. Det har faktiskt varit lite av en pina att ha semester under jul och nyår med 1.5-åriga dottern hemma. Får så himla dåligt samvete Orkar inte gå ut. Har varit iväg en del över jul, varit och badat en gång men mest blir det bara att vara hemma hela dagarna. Mycket barnkanalen blir det, tyvärr! Orkar inte engagera mig riktigt. Jag sover ca 21-07 eller 22-08 och sen två timmar på dan med dottern nu när jag är ledig. Är livrädd för att gå tillbaka till jobbet igen och börja stiga upp kl 5 på morgonen. Hur orkar man?! Vill helst ligga i sängen dygnet runt. Någon som känner igen sig? Är i v 18 nu.

• Svar på tråden Äckligt trött andra graviditeten
  • Idapou

Jag känner igen mig! Är bara i vecka 6 men är så sjukt trött! Orkar knappt något alls på dagarna, hur länge ska detta hålla i sig? Jag har en son på 2,5 sedan innan, och kan inte minnas att jag var så här trött den gången... Har också lite dåligt samvete för att jag är en sån tråkig mamma just nu, orkar ju knappt sitta med honom och leka. Blivit mycket skärmtid här också, vilket inte känns jättebra...

Han har ju slutat sova middag nu också, annars hade jag verkligen behövt en tupplur mitt på dan!

Börjar jobba igen imorgon, efter att ha varit ledig sen jul. Känns ju bra iaf att han får gå till förskolan igen och träffa kompisar. Jag undrar bara hur jag ska orka jobba...?

Skönt att inte vara ensam om detta iallafall.

• 12345hopp

Jag var också jättetrött, gravid i vecka 17 nu och som tur är har tröttheten försvunnit, dock inte illamåendet och kräkningar men hellre det än att inte orka med dagen. Dock vilar någon slags orkerslöshet hela tiden ändå.. Har också en liten på 11 månader så jag vet hur dåligt samvete man får över att vara "lat" men jag försökte så gott det gick. Jag gör det nödvändigaste och sen får det vara bra så och försöker intyga mig själv om att det går över och hemmet får se ut som fan ett tag.

Har du haft lågt järnvärde? Jag hade ganska låga värden redan tidigt denna gången och det gör ju att man också är helt slut. Du är ju ganska långt gången nu så det kanske släpper snart!

• halfbaked
    Idapou skrev 2018-01-03 10:51:02 följande:

Jag känner igen mig! Är bara i vecka 6 men är så sjukt trött! Orkar knappt något alls på dagarna, hur länge ska detta hålla i sig? Jag har en son på 2,5 sedan innan, och kan inte minnas att jag var så här trött den gången... Har också lite dåligt samvete för att jag är en sån tråkig mamma just nu, orkar ju knappt sitta med honom och leka. Blivit mycket skärmtid här också, vilket inte känns jättebra...

Han har ju slutat sova middag nu också, annars hade jag verkligen behövt en tupplur mitt på dan!

Börjar jobba igen imorgon, efter att ha varit ledig sen jul. Känns ju bra iaf att han får gå till förskolan igen och träffa kompisar. Jag undrar bara hur jag ska orka jobba...?

Skönt att inte vara ensam om detta iallafall.

"Skönt" att höra fler som har samma problem :-/ Jag börjar också jobba i morgon men får mjukstart med fsk då dottern inte börjar om förrän på tisdag men sen är det hårda livet med hämningar och lämningar igen.

På ett sätt är det skönt att jobba jämfört med att vara hemma med dottern som är rätt vild men man ska ju fortfarande orka med allt på kvällarna då så i längden är det ju mer utmattande... Hoppas verkligen det lättar när det blir ljusare ute, känns inte som att jag kommer orka jobba heltid ända till juni annars...
  • halfbaked
    12345hopp skrev 2018-01-03 11:31:38 följande:

Jag var också jättetrött, gravid i vecka 17 nu och som tur är har tröttheten försvunnit, dock inte illamåendet och kräkningar men hellre det än att inte orka med dagen. Dock vilar någon slags orkerslöshet hela tiden ändå.. Har också en liten på 11 månader så jag vet hur dåligt samvete man får över att vara "lat" men jag försökte så gott det gick. Jag gör det nödvändigaste och sen får det vara bra så och försöker intyga mig själv om att det går över och hemmet får se ut som fan ett tag.

Har du haft lågt järnvärde? Jag hade ganska låga värden redan tidigt denna gången och det gör ju att man också är helt slut. Du är ju ganska långt gången nu så det kanske släpper snart!

Skönt att det har gått över för dig men jobbigt att må illa, illamåendet gick över här i v 12! Jag trodde tröttheten gick över runt v 14 men var bara piggare i typ 2 veckor och nu känns det värre än någonsin. Jag har generellt sätt lågt blodvärde och hade det förra gången men nu har jag bara varit på inskrivning i slutet av november och då hade jag 120 typ vilket är högt för att vara jag. Men det kan ju ha ändrats sen dess.

Fattar inte hur man ska orka med två små barn sen. Tur att man får barn på sommaren iaf!
  • annabellelee

Ja! Jag känner igen mig. Första graviditeten var jag trött v.6 -12 ungefär, men den här graviditeten är jag så på mycket tröttare hela tiden. V18+ 0 nu. Jag sover jättedåligt på natten, vaknar fyra gånger i timmen, och även om jag lägger mig 20.00 vaknar jag hålögd och utmattad. Jag är ALDRIG pigg.

Hur länge ska det pågå? När lillen väl kommer ut lär det ju inte bli någon sömn så det är bara att ställa in sig på att det kommer ta minst ett år innan jag kan vakna utvilad. Jag orkar snart inte mer!

Maken tar ett jättelass med tvååringen här hemma, men snart börjar jag jobba igen.

• UndrandeSökare

Be att din barnmorska tar blodprov och mäter både ferritin(långtidsjärn), järn och HB.

Har man lågt på nån av dem så har man järnbrist och då blir man trött. Det är vanligt med järnbrist när man är gravid.

Köp Niferex eller Duroferon och testa om det blir bättre (båda är järntabletter som kan köpas både på recept men även utan recept). Jag tål dock ingen av dem så ville ha järndropp istället men fick ingen hjälp av landstinget så åkte då till privatklinik som skrev ut medicinen och satte järndroppet. Blev helt återställd och mycket pigg. Kan rekommenderas !

• halfbaked
    annabellelee skrev 2018-01-03 11:56:49 följande:

Ja! Jag känner igen mig. Första graviditeten var jag trött v.6 -12 ungefär, men den här graviditeten är jag så på mycket tröttare hela tiden. V18+ 0 nu. Jag sover jättedåligt på natten, vaknar fyra gånger i timmen, och även om jag lägger mig 20.00 vaknar jag hålögd och utmattad. Jag är ALDRIG pigg.

Hur länge ska det pågå? När lillen väl kommer ut lär det ju inte bli någon sömn så det är bara att ställa in sig på att det kommer ta minst ett år innan jag kan vakna utvilad. Jag orkar snart inte mer!

Maken tar ett jättelass med tvååringen här hemma, men snart börjar jag jobba igen.

Usch om du vaknar 4 ggr/timme förstår jag att du är trött! Varför vaknar du?

Nä. Fick sova första hela natten när jag slutade amma och pappan tog över fl när dottern var 10 månader. Denna gång kommer jag förmodligen vara hemma längre dessutom och därmed ta större börda... Men jag kommer verkligen inte orka ha två barn om man ska vara så här förstörd Fattar inte hur alla med fem, sex barn pallar. Hoppas verkligen inte att man får ett kolikbarn...
  • halfbaked
    UndrandeSökare skrev 2018-01-03 12:06:25 följande:

Be att din barnmorska tar blodprov och mäter både ferritin(långtidsjärn), järn och HB.

Har man lågt på nån av dem så har man järnbrist och då blir man trött. Det är vanligt med järnbrist när man är gravid.

Köp Niferex eller Duroferon och testa om det blir bättre (båda är järntabletter som kan köpas både på recept men även utan recept). Jag tål dock ingen av dem så ville ha järndropp istället men fick ingen hjälp av landstinget så åkte då till privatklinik som skrev ut medicinen och satte järndroppet. Blev helt återställd och mycket pigg. Kan rekommenderas !

Har kvar Niferex från förra graviditeten 2016 om det inte gått ut. Men kan man inte överdosera järn? Känns som att man först vill dubbelkolla att det verkligen är det som spökar. Hade som sagt bra blodvärde hos bm sist men var trött då med. Men tack för tipset!
  • UndrandeSökare

Problemet är att bm oftast bara tar hb och säger du har bra blodvärde alltså ingen järnbrist, men det är fel. Jag brukar ha ok hb men jättedåligt ferritin. Dvs järnbrist.

Se till att du får ta både

Ferritin

Järn

Hb

Om inte bm vill hjälpa så fråga på vc eller så kan man betala för blodprovsremisser själv genom www.werlabs.se eller www.blodkollen.se

Gå in på deras sidor under provtagningsorter och kolla om de finns där du bor. Klicka sen i de prover du vill ta tex werlabs har ett paket som heter Järnbrist. Betala via hemsidan och nästa vardag går du till labbet du valde och tar provet. Använder du rabattkoden LCHF hos Werlabs så blir det billigare.

Sen får man ett sms när provsvaret är klart. Man loggar in på hemsudan och läser provsvaret direkt på skärmen. Jättesmidigt !

Svar på tråden Äckligt trött andra graviditeten