Spotting, progesteron och ägglossningstimulerande
Hej!
Jag söker likasinnade eller lite anekdoter/råd. Har försökt bli gravid i 10-11 cykler. Slutade med p pillerna för ca 1,5 år sedan. Sedan dess haft korta cykler kring 23-27 dagar med spotting, först 11 dpo, senare stabilt från 10 dpo (dag 24/25). Jag har 10-11 dagars lutealfas (med spotting inräknat). Får utslag på ägglossningtestee och höga temp under hela fasen. Spottingen var till en början brun och ofta vattning, kom gärna efter toalettbesök. Kan även inslag av färskt, rosa blod och svarta klumpar liknande tjära. Oftast smärtfri. Jag såg tidigt en gynekolog ( hade förresten liknande spoting dock ej kopplat till mensen även på p piller) visade sig att jag då hade lågt AMh för åldern och progeston på 24 6 dpo (något lågt, men inte enligt min gyn). Testat letrozol som ger en dag på lutealfasen men fortsatt spotting trots prog nivåer upp emot 90. Det konstiga är att lutinus 2 gånger dagligen hjälpt men alltid förvärrar spotting i cykeln efter, jag får ibland tidigare ägglossning kring dag 10-12 och spotting kan nu börja redan dagen efter äl i form av ägglossningblödning som aldrig slutar.
På familjeliv får man nästan intrycket av att progesteon är ett mirakelmedlel och många blir gravida direkt. Det har absolut inte fungat på mig och jag vägrar nu använda det eftersom det förvärrar?! Spottingen och förkortar nästkommande cykel.
Nyligen uppmätt ett progeston på 37 4 dpo omedicinerad ( och med en menslikande ägglossningsblödning 1-2 dagars tidigare) så verkar egentligen inte lida av lågt progesteron men varför fungerar då progesteon vagitorierna lutinus och framför allt varför förstör de i nästa cykel? Någon som upplevt något liknande? Om 3-4 cyklar får vi ivf remiss men vill ju helst kunna bli naturligt gravid. Tips?