• Helmut2

Spotting, progesteron och ägglossningstimulerande

Hej!

Jag söker likasinnade eller lite anekdoter/råd. Har försökt bli gravid i 10-11 cykler. Slutade med p pillerna för ca 1,5 år sedan. Sedan dess haft korta cykler kring 23-27 dagar med spotting, först 11 dpo, senare stabilt från 10 dpo (dag 24/25). Jag har 10-11 dagars lutealfas (med spotting inräknat). Får utslag på ägglossningtestee och höga temp under hela fasen. Spottingen var till en början brun och ofta vattning, kom gärna efter toalettbesök. Kan även inslag av färskt, rosa blod och svarta klumpar liknande tjära. Oftast smärtfri. Jag såg tidigt en gynekolog ( hade förresten liknande spoting dock ej kopplat till mensen även på p piller) visade sig att jag då hade lågt AMh för åldern och progeston på 24 6 dpo (något lågt, men inte enligt min gyn). Testat letrozol som ger en dag på lutealfasen men fortsatt spotting trots prog nivåer upp emot 90. Det konstiga är att lutinus 2 gånger dagligen hjälpt men alltid förvärrar spotting i cykeln efter, jag får ibland tidigare ägglossning kring dag 10-12 och spotting kan nu börja redan dagen efter äl i form av ägglossningblödning som aldrig slutar.

På familjeliv får man nästan intrycket av att progesteon är ett mirakelmedlel och många blir gravida direkt. Det har absolut inte fungat på mig och jag vägrar nu använda det eftersom det förvärrar?! Spottingen och förkortar nästkommande cykel.

Nyligen uppmätt ett progeston på 37 4 dpo omedicinerad ( och med en menslikande ägglossningsblödning 1-2 dagars tidigare) så verkar egentligen inte lida av lågt progesteron men varför fungerar då progesteon vagitorierna lutinus och framför allt varför förstör de i nästa cykel? Någon som upplevt något liknande? Om 3-4 cyklar får vi ivf remiss men vill ju helst kunna bli naturligt gravid. Tips?

• Svar på tråden Spotting, progesteron och ägglossningstimulerande
  • UndrandeSökare

Hej ! Jättetråkigt att höra att du har det så krångligt.

Hoppas ivf kan vara lösningen för er.

Det kan vara immunförsvaret som krånglar också när man endera aldrig får plus eller upprepade missfall. Så är det för mig. Gjorde utredning hos Landstinget men de hittade inga fel för de tog för få prover.

Hittade då Atentråden och reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Där togs många fler blodprover som skickades till USA till speciallabb för analys. Fick då veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som ligger bakom mina fertilitetsproblem.

Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl.

Tyvärr är kunskapen om fertilitetsproblem och immunförsvaret noll i Sverige, men utomlands är de mycket kunnigare. Har följt många kvinnor i Atentråden som lyckats med behandlingen och fått barn. En hel del har lyckats naturligt med hjälp av immunmedicinering.

Om du vill veta mer kan jag rekommendera boken "is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsptoblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Jättebra bok.

Du är också varmt välkommen till Atentråden om du vill. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• Helmut2

Hej! Tack för ditt svar. Ja jag har funderat på detta också, har två autoimmuna sjukdomar och ett aktivit immunförsvar. Om mina 3 ivf försök via regionen misslyckas kan jag absolut överväga det. Trombyl har jag funderat på reda nu, tar man det hela cyklen eller endast lutealfaen?

• UndrandeSökare
    Helmut2 skrev 2018-01-04 18:18:02 följande:

Hej! Tack för ditt svar. Ja jag har funderat på detta också, har två autoimmuna sjukdomar och ett aktivit immunförsvar. Om mina 3 ivf försök via regionen misslyckas kan jag absolut överväga det. Trombyl har jag funderat på reda nu, tar man det hela cyklen eller endast lutealfaen?

Jag har också autoimmun problem (sköldkörtel sjukdom) och dessutom pollenallergi.

Jag fick Trombyl 75mg utskrivet av en gyn i Sverige och ordinationen var att ta den hela månaden. Får man inte tag på trombyl på recept kan man köpa recepttfria Albyl Minor 250mg och dela varje tablett i 3 och ta en tredjedels tablett per dag. De innehåller samma sak.

Nu efter att jag fick veta i Aten att jag har denna koagulationssjukdom (som också är autoimmun) så är det ett måste att jag både använder Fragminsprutor och Trombyl för att kunna lyckas. Båda fungerar blodförtunnande, men de arbetar på olika sätt och samarbetar. Trombyl kan förhindra en propp men Fragmin kan lösa upp en redan bildad propp.

Prednisolon (kortison) och intralipiddropp är för att lugna ner immunförsvaret och hindra det från att betrakta embryot som en inkräktare och döda det.

Tyvärr är kunskapen om att kvinnans immunförsvar kan orsaka immunproblem nästan obefintlig i Sverige.

Jag sökte hjälp här först men insåg att jag inte kunde få hjälpen jag behövde här.

Hör av dig om du undrar mer om behandlingen så kan jag svara. Annars finns det också massor med kvinnor i Atentråden som kan hjälpa. Samt boken "is your body babyfriendly".
  • UndrandeSökare
    Helmut2 skrev 2018-01-09 17:54:23 följande:

Okej. Hur ställdes den diagnosen?

Menar du antifospholipid syndrom?

Ja, APS eller antifospholipid syndrom.
    Diagnosen ställs genom att man tar en mängd koagulationsprover som ingår som en del av den immunologiska utredningen i Aten om man får högt värde på Kardiolipidantikropparna så har man APS och då måste man ha både Trombyl och Fragmin för att kunna lyckas med en graviditet. 

För mer info kan jag tipsa om denna bok:
    Den är skriven av Dr Alan E Beer den förste läkare som började behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem i USA på 1990-talet. Jättebra bok och inte svår att läsa. Förklarar vad immunbehandling är och hur det fungerar.
    Inkluderar också info om koagulationsproblem och vilka mediciner man använder och vilken effekt de har.
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Svar på tråden Spotting, progesteron och ägglossningstimulerande