• Anonym (W)

Vilka skyldigheter har jag som styvförälder?

Sett en del turbulens kring ämnet

styvförälder > Bonusbarn

och där det diskuterats kring barnens skyldigheter som det centrala fokuset, men jag behöver veta vilka skyldigheter jag har som styvförälder, det kan inte vara att bara kliva in och förvänta sig att barnen ska älska dig och respektera dig för att du är vuxen och bestämmer, då du ersätter deras biologiske förälder (som barnen är anknutna till) och är en total främling som ska bli en ny familjemedlem. (Ganska konstigt upplägg egentligen) jag förstår att det är inget silverfat att vara styvförälder, och att du måste bevisa att du förtjänar den platsen.

Men mot bonusbarnen ,vad har jag för ansvar och plikter gentemot de? Hur ska jag hantera om jag inte blir omtyckt? Hur mycket får jag ta åt mig och när måste jag visa på självdistans? Hur skiljer sig mina skyldigheter jämfört min partner (biologiska föräldern)?

Andra tips?

Jag är ingen styvförälder men jag gillar att diskutera viktiga frågor, because you never know.

• Svar på tråden Vilka skyldigheter har jag som styvförälder?
  • Anonym (AR)
    Jemp skrev 2018-01-01 22:37:56 följande:
    Fy vilken hemsk inställning till andra människor. Ungarna ska lära sig veta hut och de vuxna ska inte bry sig om deras känslor?
    Var stod det att de vuxna inte ska bry sig om barnens känslor?
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2018-01-02 10:04:33 följande:
    Fast alltså - du kan ju inte alla över en kant här.

DU var (tydligen) alltid uta för familjen. DU hade inga rättigheter.

Vi är många bonusföräldrar som har exakt lika mycket att säga till om som våra partners (föräldern) samt är fullt delaktiga i familjen.

Har faktiskt aldrig känt mig utanför familjen - varken före eller efter vi fick gemensamma barn. Hamnar man utanför så har ens partner misslyckats grovt i arbetet att sammanlänka sin familj.

Vi har även fungerat och känt oss dom en kärnfamilj, även om det ena barnet inte bott med oss. Men det krävs engagemang och arbete från alla.

Prata gärna om hur du upplevt det men du kanske skulle vara lite försiktig med att uttala dina upplevelser som allmän "sanning".
    Som ickeförälder har du inget att säga till om men du ska gladeligen passa upp alla för det. Om inte är du en dålig kvinna osv osv.... Är du tillsammans med en partner som har barn på heltid kommer det alltid vara ojämlikt, du satsar mer än du får tillbaka. Så upplevde jag det och skulle aldrig nånsin mer välja en man med hemmaboende barn vare sig heltid eller halvtid. 
  • Anonym (Aldrig mer)

Jag håller med ovanstående talare. Är tillsammans med en man som har ett barn sedan tidigare. Vi väntar nu vårt första gemensamma barn. Hade jag vetat hur mycket tjafs, krångel, konkurrens och bråk det är att vara tillsammans med någon som ett barn sedan tidigare så hade jag aldrig gått in i detta. Det är tråkigt, men väldigt sant i mitt fall. Jag älskar honom, men orkar inte med hans barn och alla de konsekvenser som det har.

• Jemp
    Anonym (AR) skrev 2018-01-02 10:53:37 följande:

Var stod det att de vuxna inte ska bry sig om barnens känslor?

"Blir du inte omtyckt så behöver du inte bry dig om det egentligen"
  • Petterol
    Fennyxx skrev 2018-01-01 21:35:33 följande:

Man är skyldig att vara en vuxen person i familjen. Det medför att man måste respektera att barnen inte valt att man skulle flytta in, att man som vuxen och en initiativtagare till familjekonstellationen har en stor del av ansvaret för att se till att familjen fungerar och att alla barn i familjen mår bra och får en trygg uppväxt.

• Anonym (Krieje)
    Brumma skrev 2018-01-02 10:04:33 följande:

Fast alltså - du kan ju inte alla över en kant här.

DU var (tydligen) alltid uta för familjen. DU hade inga rättigheter.

Vi är många bonusföräldrar som har exakt lika mycket att säga till om som våra partners (föräldern) samt är fullt delaktiga i familjen.

Har faktiskt aldrig känt mig utanför familjen - varken före eller efter vi fick gemensamma barn. Hamnar man utanför så har ens partner misslyckats grovt i arbetet att sammanlänka sin familj.

Vi har även fungerat och känt oss dom en kärnfamilj, även om det ena barnet inte bott med oss. Men det krävs engagemang och arbete från alla.

Prata gärna om hur du upplevt det men du kanske skulle vara lite försiktig med att uttala dina upplevelser som allmän "sanning".

Jag tror det handlar vad man gör det till. Du har gjort mycket rätt och lyckades. Många bonusmammor och pappor ger nog upp för tidigt... och såklart, ibland är barnet inte lätt men yttersta ansvaret ligger hos den vuxna.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Krieje) skrev 2018-01-02 22:15:30 följande:
    Jag tror det handlar vad man gör det till. Du har gjort mycket rätt och lyckades. Många bonusmammor och pappor ger nog upp för tidigt... och såklart, ibland är barnet inte lätt men yttersta ansvaret ligger hos den vuxna.
    Nej, jag gav sannerligen inte upp för lätt kan jag säga. Kämpade många år och hoppades att det skulle bli bättre. Men inget blir bra av att utplåna sig själv och sina behov och dessutom bli kritiserad för att du inte längre vill det. 
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2018-01-02 20:15:04 följande:

Som ickeförälder har du inget att säga till om men du ska gladeligen passa upp alla för det. Om inte är du en dålig kvinna osv osv.... Är du tillsammans med en partner som har barn på heltid kommer det alltid vara ojämlikt, du satsar mer än du får tillbaka. Så upplevde jag det och skulle aldrig nånsin mer välja en man med hemmaboende barn vare sig heltid eller halvtid. 

Återigen är det ju ingen allmän sanning - även om det var vad du upplevde.

DU hade inget att säga till om. DU upplevde att du gav mer än du fick tillbaka.

Din upplevelse - inte allas.
  • Brumma
    Anonym (Krieje) skrev 2018-01-02 22:15:30 följande:

Allas upplevelser är olika - jag tror inte bara det handlar om att ge upp, snarare om båda vuxnas inställning. Har man olika förväntningar på ansvar och engagemang känns det ganska dömt att misslyckas. Sedan tror jag inte det spelar ngn större roll om VAD man är överens om, sålänge man är överens.

Oftast när det gått fel (av vad man kan läsa härinne på FL) är när föräldern och den nya partnern har olika åsikter om delaktighet. Och att det då ofta blir snett. Då spelar det ingen roll hur länge man kämpar - man måste även var villig att hitta ett gemensamt tankesätt som båda är nöjda med.
  • Anonym (V.F)
    Anonym (MM) skrev 2018-01-03 06:43:08 följande:

Nej, jag gav sannerligen inte upp för lätt kan jag säga. Kämpade många år och hoppades att det skulle bli bättre. Men inget blir bra av att utplåna sig själv och sina behov och dessutom bli kritiserad för att du inte längre vill det. 

Håller med samma här, jag gav inte upp för tidigt snarare för sent. Jag lyckades utplåna mig själv. Hatar det där att man ska bli kritiserad för det och ALLTID är man ihop med en mespropp, slår aldrig fel.. Det argumentet blir så patetiskt. Men vet du inget, lär du ut, när du lär ut vet du det inte själv. Ungefär så.
  • Anonym (V.F)

Skyldigheter: du räknas in i familjens sammantagna ekonomi gällande olika avgifter, bidrag, även barnomsorg etc

Rättigheter: har rätt till flerbarnstilläg i den sammantagna familjen

Man har som en omsorgstagande vuxen en skyldighet att sörja för barnets trygghet när man bor under samma tak.

Annars har du bara sjuhelvetes massa skyldigheter i samhällets ögon och får noll i gengäld! Så var noga med hur mycket och var du spenderar din dyrbara energi!

• Anonym (AR)
    Jemp skrev 2018-01-02 21:30:29 följande:
    "Blir du inte omtyckt så behöver du inte bry dig om det egentligen"
    Så det tolkade du som att man ska strunta i barnens känslor alltså?
    Har jag uppfattat det rätt?
  • Anonym (AR)
    Anonym (AR) skrev 2018-01-03 10:37:06 följande:
    Så det tolkade du som att man ska strunta i barnens känslor alltså?
    Har jag uppfattat det rätt?
    Du missade resten då du citerade, så jag hjälper dig att rätta det.

"Blir du inte omtyckt så behöver du inte bry dig om det egentligen, inte om du har försökt att vara hygglig mot ungarna. Det är inte kidsen du är ihop med!"
  • Anonym (pappa)
    Anonym (AR) skrev 2018-01-03 10:38:38 följande:

"Blir du inte omtyckt så behöver du inte bry dig om det egentligen, inte om du har försökt att vara hygglig mot ungarna. Det är inte kidsen du är ihop med!"
    Fint att du hjälper dig själv när du inser att det blev fel.
  • Anonym (V.F)
    Anonym (AR) skrev 2018-01-03 10:38:38 följande:

Jag håller med, har du varit snäll och ändå inte blir omtyckt är det faktiskt barnens problem. Du är ihop med deras förälder, så då får du bara sluta bry dig om att ens göra ett försök och låta föräldern ha sin relation med barnen själv och du uppmuntra den. Thats it.
  • Anonym (AR)
    Anonym (pappa) skrev 2018-01-03 11:57:50 följande:
    Fint att du hjälper dig själv när du inser att det blev fel.
    Och vad menar du med det?
    Skulle jag inte få lägga till det som, medvetet, valdes bort vid citering av min text så att den blir begriplig?
  • Anonym (AR)
    Anonym (V.F) skrev 2018-01-03 12:48:56 följande:
    Jag håller med, har du varit snäll och ändå inte blir omtyckt är det faktiskt barnens problem. Du är ihop med deras förälder, så då får du bara sluta bry dig om att ens göra ett försök och låta föräldern ha sin relation med barnen själv och du uppmuntra den. Thats it.
    Just så!
Svar på tråden Vilka skyldigheter har jag som styvförälder?