• ännuenmamma

Mitt barn, hennes bonusbarn..

Hej!

Måste fråga om jag överreagerar.

Mitt barn, en son på 7 år bor varannan vecka hos mig.

Och varanna hos sin papanoch hans nya fru.

Hon har själv 1 barn sen innan. Och sen har dom ett gemensamt. Grabbar.

Jag uppfattar det som att det är olika regler som gäller där hemma för barnen.

Jag är uppvuxen med att alla barn under sammantas behandlas lika.

I vilket fall, frun slutar jobba kl 13 varje dag i veckan. Hon hämtar då sina 2 barn kl 14, sen åker dom hem o bakar, åker på branduppvisningar. Åker till Leos lekland, badhuset osv hittat på saker.

Varav då min som får gå på frita till 17,30 Varje dag tills pappan hämtar.

Jag vet att en sambo inte har krav att hämta men om

Man ser det ur barnens syns så kommer denna hem, får höra av de andra barnen vad som gör osv.

Vid julkorten så köpa det alltid matchande kläder till de två yngsta i julförberedelserna och min grabb går i vanliga jeans och nån skjorta som finns hemma.

När grabben fyller firas han, men ingen från pappans sida kommer utan pappan får själv åka med barnet några veckor senare och fira hos sina föräldrar, då utan frun.

Jul firades hemma hos dom i år, men ingen från pappan sida, till dom åkte dom när grabben hade kommit till mig.

Barnen har egna rum, men mitt fick rummet som brukar vara förråd i radhus, Dvs det med små fönster nära taket. Så man inte ser ut.

Han går på fotboll och den krockar med de andra barnens läggning så deras lösning var att han skulle cykla genom hela staden själv i vinter när träningen är 18-19.

Överreagerar jag? Jag mår dåligt när mitt barn är där och bilder och allt lägga upp på Facebook och det är aå tydligt. Barnet har själv börjat reagerade pappan viftar bort allt.

Sonen har uppvisat ett utåtagerande sätt hos dem en gång. Han är annars ett barn som är lugn, filosoferande och enkel.

Vad gör man? Känner mig helt knäckt

• Svar på tråden Mitt barn, hennes bonusbarn..
  • annabellelee

Jag tycker inte du kan lägga det på mannens sambo, utan det måste vara din mans ansvar. Vad gör HAN med din/sin son när han är ledig? Åker de på aktiviteter på lördagarna? Bakar de tillsammans på kvällen? Kan inte han skjutsa sonen till fotboll? Kan inte han se till att sonen har matchande kläder till julfotot? Det låter som han lagt över allt ansvar på sambon, och det är det är det som är problemet.

Prata med din man om detta.

• Cadencee

Håller med ovanstående. Samtidigt tycker jag det är lustigt att hans fru aldrig hämtar din son tidigare. Jag kan förstå att hon inte vill varje dag men ett par gånger i veckan tycket jag hon borde hämta din son efter skolan också. Jag har 2 bonusar och vanligtvis får de börja fritids 06 varje morgon när de är här (varannan vecka) men jag har sagt att jag kan köra dom innan jag börjar jobbet, det innebär att de kan få börja 30 minuter upp till 1,5 timme senare. Beroende på hur jag jobbar. Är jag ledig hämtar jag dom 13.30 om d inte själva vill gå på fritids. På torsdag får de vara hemma helt från fritids och så tar jag med dom två + mina egna 2 barn till Leos Leksand. För mig är det helt otänkbart att utesluta lin sambos barn på det sättet. Vi är en familj även om vi inte har några gemensamma barn.

• elyse

Det är inte så att denna lama inställning ditt ex har är anledningen till att ni delade på er från första början? Att han alltid varit såhär och hans nya försöker få honom att ta ansvar för sitt eget barn?

• Deceree1

Man blir både ledsen och arg när man läser din trådstart. Nej, du överreagerar inte. Tyvärr är det bara pappan som måste ta tag i det. Varför ser han inte hur hon särskiljer barnen..? Om jag hade varit som du hade jag bett pappan stanna en stund när han hämtar pojken. Utan sin fru. Berätta vad du upplever, vad pojken upplever. Ändrar han inte på hur barnen behandlas olika så kommer det säkert slå tillbaka på honom själv. Alltså när pojken blir äldre så kanske han inte vill träffa sin pappa. Jag förstår att du är ledsen, det gör så ont i ens själ när man ser att ens barn bliråsidosatt. Hoppas det löser sig för er.

• Nimzay

Jag tycker INTE att du överreagerar. Ditt ex's nya partner har själv valt att flytta ihop med en person som hade ett barn sedan innan, alltså har hon själv tackat ja till att leva i en familj med ett bonusbarn, då tycker i alla fall jag att det är hennes skyldighet att acceptera, respektera, ta hand om, bry sig om även detta barn och vilja även detta barns väl osv, och det tycker jag inte det verkar som om hon gör fullt ut. Och i och med att hon själv accepterat att leva sitt liv i en familj där hon har ett bonusbarn, anser jag även att hon har en viss skyldighet att behandla alla barnen i familjen någorlunda lika. Självklart är det förståeligt om det är hennes"riktiga" barn som går allra först för henne, att det är dem hon bryr sig allra mest om och om hon vill ha egen tid med bara dem ibland - men om det är det detta som är hennes, typ motivation, till att göra som hon gör, tycker jag för min del att hon överdriver lite väl med den tanken.

• Ess

Allt du skriver är hans PAPPAS ansvar och ingen annans. Hon tar hand om sina barn, tar inte han hand om sitt så får han räkna med att sonen kommer att välja bort honom så småningom.
    Han har valt att skaffa barn med dig och han har valt att ha vv, det är inget hans sambo överhuvudtaget har med att göra utan allt ansvar är hans.

• Aliona

Det gör ont i mitt hjärta också när barn särbehandlas, men jag tycker som flera andra här att det är pappan du ska fokusera på. Det är hans barn och hans ansvar först och främst. Han borde ordna så att han gör saker med alla sina barn när din son är där, han ska skjutsa till träning, göra saker med enbart er son och se till att barnet har en bra kontakt med släktingarna på hans sida. Visst, nya kvinnan borde kanske vara mer inkluderande, men det är pappan som har en skyldighet och det är honom du kan och bör ställa krav på.

• Näng

Igen ser vi ryggradslösa män till pappor. Jag var också en sådan sopa till styvmamma. Jag insåg det inte förrän bonusarna var tonåringar. Min man tillät att jag höll på så. Det borde han inte gjort. Jag har ögna de senaste 5åren att försöka gottgöra bonusarna och pratat med dem om detta.

• nevermind

Krockar med läggningar?? De är ju TVÅ föräldrar??

Tyvärr kan du nog inte göra så mycket TS. Eller, du skulle ju kunna skälla ut exet lite, i och för sig.

• Ess
    Näng skrev 2018-01-01 13:56:06 följande:

Igen ser vi ryggradslösa män till pappor. Jag var också en sådan sopa till styvmamma. Jag insåg det inte förrän bonusarna var tonåringar. Min man tillät att jag höll på så. Det borde han inte gjort. Jag har ögna de senaste 5åren att försöka gottgöra bonusarna och pratat med dem om detta.

Ryggradslös?
    Jag skulle snarare vilja säga ointresserad.
  • Noran

Pappan verkar vara problemet. Jag har 3 barn, min sambo 2. När jag hämtar tidigt hittar jag vanligtvis på något med alla 3. När min sambo är ledig hittar han oftast på något med våra 2 gemensamma. Inget konstigt för oss. Pappan borde se till att alla 3 har matchande kläder om dom vill.

• IceKitten

Som en person som har levt som ditt barn just nu gör så ber jag dig verkligen att prata med pappan och försöka fixa det.

Det finns få saker som gör lika ont som ens förälders totala ointresse.

Jag har tillbringat stor del av mitt liv med att skylla på styvmamman, tills jag insåg att även om hon var hemsk mot mig så var det trots allt min pappas ansvar. Du måste alltså få honom att ta sitt ansvar eller kanske till och med ta din som bort från dem på något sätt.

Nu när jag är vuxen och kan välja själv har jag i stort sätt ingen kontakt med min pappa eller henne längre. Vi ses kanske 2 gånger på år och jag gör allt jag kan för att hålla de gångerna nere.

Berätta för ditt ex att det kommer en tid när det är för sent för att laga sprickorna och att han då (kanske) kommer ångra sig.

• Brumma

Det är självklart inte bra om sonen känner sig utanför, men det är pappan som måste se till att ta ansvar.

Personligen hade jag hämtat min bonus också - iallafall de flesta dagar - men det är faktiskt förälderns ansvar. Det vore kanske bra om pappan försökte hämta tidigare några dagar vv..

De andra sakerna ligger helt och fullt på pappan..

Julkorten - pappan får engagera sig här..

Julafton och födelsedag - att pappans familj kan ju inte gärna läggas på pappans nya? Inte heller att de åker dit när er son inte är med.

Rummet - ja, det kan bli så i familjer att ngn behöver ta ett mindre/annorlunda rum för att det skall fungera att ge alla barn rum. Nu råkade det bli er son. Sålänge rummet är inrett med samma "klass" och det inte fortfarande är en "skrubb" så ser jag inte riktigt orättvisan i det. Här har en av sönerna ett mindre rum och den andra ett dubbelt så stort rum. Den äldre har det mindre rummet då han inte leker riktigt på samma sätt i sitt rum som den yngre det är även inrett lite extra mysigt så som den äldre gillar :)

Fotbollen - en sjuåring borde inte behöva cykla själv genom staden på kvällen. Inte ok. Men återigen, det ligger på pappan, inte hans sambo.

Jag förstår att det gör ont i dig och att du är arg - men lägg ansvaret där det hör hemma. Hos pappan, inte hans sambo. "Mitt barn, hennes bonusbarn" - det låter som om du lägger ansvaret på sambon...

Svar på tråden Mitt barn, hennes bonusbarn..