• Rainbowdash

Vad sägs om denna nyårsmeny?

Vad tror ni om denna nyårsmeny? Beskriver den noga så ni ser hela bilden.

Tilltugg:
    Smördegsrullar med ost, 
    tunnbrödsrullar med färskost och lax
    crostini med brie och rödtomatpesto
    Förrätt:
    Toast skagen med handpillade räkor på surdegsbröd
    Middag:
    Helstekt oxfilé black and white (portvinssås och hemslagen bea) på en bädd av grönsaker (sockerärtor, rödlök, kantareller, paprika och ugnsstekta cocktailtomater) till det serveras en potatisbakelse med ugnsstekt skivad bakpotatis och potatispure med västerbottenost (skivorna staplas på höjden med spritsad puré mellan)
    Dessert:
    colapannacotta med flingsalt och chokladmousse toppat med filéade clementiner och krossade chokladkakor för crunch

Till middagen serveras cava under tilltugg, förrätt och efterrätt. Till varmrätten serveras rödvin. Champagne vid tolvslaget. 

• Svar på tråden Vad sägs om denna nyårsmeny?
  • Guapa

Jag tycker ni kör champagnen till förrätten och cavan till 12-slaget ist. Godast först -alltid! :)

• Rainbowdash
    Guapa skrev 2017-12-30 23:09:24 följande:

Jag tycker ni kör champagnen till förrätten och cavan till 12-slaget ist. Godast först -alltid! :)

Sant, dock har vi bara köpt en flaska champagne medans vi har 5 flaskor cava (vi är 6 pers) så skumpan var bara tänkt att skåla med. Men vi kanske kan ha den som välkomstskål. Men blir det inte lite "o-speciellt" vid tolvslaget att slå upp en till flaska av den vi har druckit hela kvällen?
  • Aniiee
    Guapa skrev 2017-12-30 23:09:24 följande:

Jag håller inte med. Godast sist, alltid.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Guapa
    Aniiee skrev 2017-12-30 23:25:11 följande:

Jag håller inte med. Godast sist, alltid.

Tycker smakerna försvinner på vägen, särskilt om man blir lite berusad.
  • Guapa
    Rainbowdash skrev 2017-12-30 23:14:24 följande:

Sant, dock har vi bara köpt en flaska champagne medans vi har 5 flaskor cava (vi är 6 pers) så skumpan var bara tänkt att skåla med. Men vi kanske kan ha den som välkomstskål. Men blir det inte lite "o-speciellt" vid tolvslaget att slå upp en till flaska av den vi har druckit hela kvällen?

Hmm.. sant, inte lätt det där. Men jag tycker ändå att det är slöseri att ta findrickat när alla är lite runda om fötterna :)
  • Eleonoratösen

Samma efterrätt som oss. Smakat på pannacottan och den är super!! 

Låter riktigt gott i övrigt! Vi kör tilltugg som förrätt (och lär säkert bli öveer till nattamat)

• Crazzy

Efterrätten har du stulit från Buffé, vi ska nämligen äta samma ;). Tycker den lät supergod verkligen, ser så mycket fram emot att göra den imorgon!

• Rainbowdash
    Crazzy skrev 2017-12-30 23:33:28 följande:

Efterrätten har du stulit från Buffé, vi ska nämligen äta samma ;). Tycker den lät supergod verkligen, ser så mycket fram emot att göra den imorgon!

Stulit? Jag har väl aldrig påstått att jag uppfunnit allt själv? Glad 
  • SofieJ

Spara champagnen till tolvslaget tycker jag. Det hör till :D

• elyse

Haha, redan vid rubriken kunde jag gissa mig till att förrätten skulle vara toast skagen och efterrätten pannacotta! Och så oxfilé. Men, det finns ju en anledning till att 90% av alla svenskars nyårsmiddag ser ut så - det är gott och man vet vad man får! Blir säkert jättebra.

• 81EE

Men sluta...! Gud så gott! Fasen, nu blev jag hungrig jag som tänkte sova, dumma familjeliv som man får läsa om folks goda mat!

• Rainbowdash
    elyse skrev 2017-12-31 00:08:04 följande:

Haha, redan vid rubriken kunde jag gissa mig till att förrätten skulle vara toast skagen och efterrätten pannacotta! Och så oxfilé. Men, det finns ju en anledning till att 90% av alla svenskars nyårsmiddag ser ut så - det är gott och man vet vad man får! Blir säkert jättebra.

Haha jag vet, så förutsägbart! Min man typ kräver oxfilé varje nyår. Jag tror vi har ätit det varje nyår sen vi träffades, han tycker inte att det är nyår annars.
    Vi dealar så att jag får välja tillbehören Skrattande Nu gick jag lite crazy på julbordet och la till massa nya grejer och flera vegetariska rätter mot att han fick bestämma även förrätten på nyår Cool
  • IsadoraW1

Låter väldigt gott och extremt klassiskt (vilket inte alls behöver vara negativt!).

Känner du dig osäker eftersom du frågar? Om det är så att era gäster är väldigt matintresserade och du därför är orolig att det är för klassiskt kan du alltid göra en grej av att nyår ska vara folkligt och traditionsenligt.

• elyse
    Rainbowdash skrev 2017-12-31 00:39:20 följande:

Haha jag vet, så förutsägbart! Min man typ kräver oxfilé varje nyår. Jag tror vi har ätit det varje nyår sen vi träffades, han tycker inte att det är nyår annars.

Vi dealar så att jag får välja tillbehören  Nu gick jag lite crazy på julbordet och la till massa nya grejer och flera vegetariska rätter mot att han fick bestämma även förrätten på nyår 

Vi brukar köra skaldjur och det är väl också en klassiker. Bästa förrätten tycker jag är jordärtskockspure med färsk timjan och baconströssel och parmesankex. Sååå gott! Efter en maffig varmrätt tycker jag att cheesecake, Pavlova eller Key Lime Pie är fräscht. Funkar bra till bubbel också!
  • Kjell2
    Rainbowdash skrev 2017-12-30 23:01:31 följande:

Vad tror ni om denna nyårsmeny? Beskriver den noga så ni ser hela bilden.

Tilltugg:

Smördegsrullar med ost, 

tunnbrödsrullar med färskost och lax

crostini med brie och rödtomatpesto

Förrätt:

Toast skagen med handpillade räkor på surdegsbröd

Middag:

Helstekt oxfilé black and white (portvinssås och hemslagen bea) på en bädd av grönsaker (sockerärtor, rödlök, kantareller, paprika och ugnsstekta cocktailtomater) till det serveras en potatisbakelse med ugnsstekt skivad bakpotatis och potatispure med västerbottenost (skivorna staplas på höjden med spritsad puré mellan)

Dessert:

colapannacotta med flingsalt och chokladmousse toppat med filéade clementiner och krossade chokladkakor för crunch

Till middagen serveras cava under tilltugg, förrätt och efterrätt. Till varmrätten serveras rödvin. Champagne vid tolvslaget. 

Säkert jättegott men tar nog lite tid att få till.
Svar på tråden Vad sägs om denna nyårsmeny?