• asedene

    Gravid och sambon står inte ut med mig

    Jag är gravid i v 8, detta är min andra graviditet efter ett ma i v 11 i oktober. Redan vid förra graviditeten kunde min sambo säga "ska det vara så här i nio månader?" när jag var på dåligt humör eller överkänslig för något. Jag blev ledsen och jag sa det till honom att jag inte tycker att det är nå kul när han säger så.

    Denna graviditet har mina hormoner vad det verkar slagit på mer, jag mår mer illa och jag är tröttare. Jag har dessutom noll sexlust. 

    Jag är tydligen väldigt negativ till allt enligt honom och lyfter bara dåliga saker som han gör. Jag fräser ifrån på en gång när han säger något som jag inte uppskattar. Jag fattar att jag är annorlunda. Jag märker själv för jag börja gråta för nästan ingenting och märker också till viss del att jag tänder till snabbare och hårdare än vad jag brukar (är i vanliga fall en lugn och sansad person med rätt lång stubin). 

    Nu har han börjat säga igen att han inte pallar med mig. Jag blir skit sårad när han säger så för jag tänker - vad är alternativet? Jag känner mig låst i denna hormonkropp som lever sitt egna liv i vissa fall. Detta är min första graviditet så jag har ingen erfarenhet av hur det kommer lunga ner sig eller vilka strategier jag ska använda på mig själv.

    Vi har försökt att prata, men varje gång blir vi bara jätte osams och när vi blir det säger han fler dumma saker som ex att vi kanske inte borde vara ihop, vi kanske har tröttnat på varandra...Jag är ganska säker på att han säger de sakerna för att väcka en känsla i mig och få mig att bli ledsen så att själva bråket kommer på sidan av. Jag är relativt säker på att han vill vara med mig resten av livet, men att han är väldigt osäker på om jag kommer stanna hos honom. Han har flera barn sedan tidigare och det värsta som skulle kunna hända honom är att bli själv med ännu fler barn.

    Ska jag vara skitsur på honom, eller bör jag ha någon slags förståelse för att han har svårt att hantera mig som gravid?

  • Svar på tråden Gravid och sambon står inte ut med mig
  • ninjamamman

    Stackars liten..

    Nej, det är tamejfan han som ska ha förståelse för dig. Så länge du inte beter dig helt orimligt illa borde han kunna vara man nog att förstå att hela du är i uppror just nu.

  • Mittiprick

    Men lilla gumman...

    Hur gamla är ni? Du verkar väldigt ung...

    Man får ju faktiskt försöka kontrollera sig och bete sig moget och normalt. En graviditet är inte en ursäkt för att gå loss och bete sig hur som helst.

    Sen borde han absolut vara mer förstående och försöka att inte provocera dig.

  • Ina82

    Mitt bästa tips är att du ska vara sann mot dig själv och dina känslor. Instämmer med tidigare skribent.. han borde visa förståelse för dig! Det är inte så lätt alla gånger att vara gravid! Kram

  • ninjamamman
    Mittiprick skrev 2017-12-28 22:46:51 följande:

    Men lilla gumman...

    Hur gamla är ni? Du verkar väldigt ung...

    Man får ju faktiskt försöka kontrollera sig och bete sig moget och normalt. En graviditet är inte en ursäkt för att gå loss och bete sig hur som helst.

    Sen borde han absolut vara mer förstående och försöka att inte provocera dig.


    "Lilla gumman".. Lägg ner. Du har uppenbarligen inte en susning om vad du pratar om.
  • Mittiprick
    ninjamamman skrev 2017-12-28 23:11:02 följande:

    "Lilla gumman".. Lägg ner. Du har uppenbarligen inte en susning om vad du pratar om.


    Jaså? Vad baserar du det på?

    Tycker du ts verkar vuxen? Nä, knappast.
  • ninjamamman
    Mittiprick skrev 2017-12-28 23:38:31 följande:

    Jaså? Vad baserar du det på?

    Tycker du ts verkar vuxen? Nä, knappast.


    Vad har det med saken att göra? Du är så nedlåtande att det är äckligt. Har du aldrig någonsin hört att man kan bete sig "märkligt" under graviditet? "Bete sig moget och normalt"? Som sagt.. Du har ingen aning om vad du pratar om.
  • asedene
    Mittiprick skrev 2017-12-28 23:38:31 följande:

    Jaså? Vad baserar du det på?

    Tycker du ts verkar vuxen? Nä, knappast.


    Jag kan slå hål på den här frustrationen över hur gammal jag är på en gång. Jag fyller snart 39 år. Så nu kan du basera dina kommentarer på det.(vad det nu har för betydelse). Jag var fullkomligt ärlig i mitt inlägg, och hoppades nästan på att få höra svar som ditt - att det är fel på mig. Det kan jag ju försöka göra något åt. Då har jag åtminstone inte valt fel kille att skaffa barn med.

    Sedan tycker jag att du kan sluta m personangrepp som att jag skulle vara väldigt omogen, det har du nämligen inte tillräckligt m fakta att basera din bedömningen på.
  • asedene
    ninjamamman skrev 2017-12-28 23:43:18 följande:

    Vad har det med saken att göra? Du är så nedlåtande att det är äckligt. Har du aldrig någonsin hört att man kan bete sig "märkligt" under graviditet? "Bete sig moget och normalt"? Som sagt.. Du har ingen aning om vad du pratar om.


    Ninjamamman tack för ditt civilkurage och för att du stöttar upp!
  • Iowhannah

    Som ninjamamman skrev så är det din partner som borde visa större förståelse. När man är gravid, och speciellt i början, är hormonerna överallt och det kan vara svårt att veta hur man kommer reagera på olika saker och hur man kommer må om en halvtimme. Alla är såklart olika, men jag är superkänslig mot hormonpåslag och blir som förbytt när jag är gravid. Dock har jag turen att ha en man som ser det och försöker förstå och underlätta.

  • marran87

    Jag tycker både och!

    Nu skriver du att han har flera barn, så han borde ju ändå vara lite påläst och införstådd med vad en graviditet innebär. Annars behöver han läsa på!

    Jag och min sambo är också nygravida och mitt humör, mina hormoner och min trötthet är tuff. För oss båda. Men, jag har bett honom läsa på om min sits. Likväl som jag måste läsa på och vara väldigt lyhörd för hans. Det är en resa för båda parterna, och ingen sits är lätt eller enkel för den andra att förstå. 

    Jag försöker vara väldigt tydlig med hur jag mår och känner, ofta. Ju mer jag pratar och förklarar - ju mer förståelse får jag och vi kan stoppa dom värsta känslostormarna och dom barnsligaste tjafsen. 

    Jag anser att jag inte kan bete mig hur som helst, säga vad som helst "bara" för att jag är gravid. Det må vara hormoner osv som ofta kan ta överhand men någon måtta får det vara. Man behöver ändå kunna lägga band på sig. Givetvis förstår jag att det är svårt att styra över tårarna, men dom kanske heller inte är det störta problemet.

    Innan jag svamlar iväg för mkt - lycka till med graviditeten och kom ihåg, kommunicera! 

  • pallazathena

    Tycker det är riktigt svinigt av din partner.

    Graviditeten är för vissa en extrem påfrestning där den hormonella inställningen lämnar en med en upplevelse av att sakna hud och känna sig både utsatt, sårbar och väldigt annorlunda från sitt normala jag. Det rimliga är att din partner kan stötta och vara förstående i detta. Om han är vuxen med grundläggande självkänsla och självinsikt borde han klara av att distansera sig tillräckligt för att se hur dåligt du mår av graviditeten och det minsta att begära är att han inte gör det värre.

    Skulle det vara hjälpsamt för honom att läsa på och lära sig mer om graviditetsymtom? Om det beror på bristande förståelse? Eller handlar det om bristande impulskontroll och lättkränkthet, isf kanske han skulle vara hjälpt av att prata med någon om det (för det lär han behöva jobba på i sitt föräldraskap).

  • Visstja

    Nu är jag gravid i v. 35 och kommit en bra bit. Men jag minns i början av graviditeten hur trött jag var så jag sov mest. Mina nerver var heller inte de bästa men är inte en som någonsin ropar eller "härjar" runt, även om jag ofta hade lust. Dock var jag nog fräsigare och elak, men han visste om att inte ta det personligt. Jag lärde mig även att ta ett djupt andetag och va tyst istället för att alltid komma med något negativt, men det kan också vara svårt. Tror det avtog nångång vid vecka 12-14, efter det var jag som normalt fram till ca vecka 28-30. Nu är jag tröttare (inte lika som i början ändå) och lite fräsigare igen, men vi vet båda hur vi ska hantera det, och jag tror faktiskt inte sambon märker av det längre.

    Visst har det med hormoner att göra, men jag tror även att man är spänd och orolig inför nya graviditeten. Här i Finland får man gå på ul i v. 12 och jag slappnade nog av efter det. Lycka till med graviditeten och förhållandet, hoppas han börjar förstå dig!

  • Rovs

    Här kommer världens längsta inlägg (sorry!!)

    Jag tänkte börja med att berätta om mig själv ifall det kan vara något du känner igen dig i. Är själv gravid i v37 med första barnet. I början av min graviditet var jag SÅ trött hela tiden, gick och la mig klockan 18:30 typ och vaknade av mig själv klockan 04. Så hade helt andra rutiner än min kille. Allt jag ville ?göra? på kvällen var att titta på film i sovrummet (eftersom jag somnade efter 5 min) Jag var väldigt känslig för gråt, både glädje- och sorgtårar. Något som jag alltid blev irriterad på var när det vankades mat. Mitt illamående gjorde att jag inte tålde stekos, lukten av grillat och massor med andra saker. Min kille fick sitta och föreslå maträtter och det var, för honom, som att gå igenom ett minfält eftersom jag allt som oftast fräste ifrån missnöjd eller suckade högljutt.

    Jag är inte en person som skriker och gormar i vanliga fall och gjorde väl inte det då heller, men otrevlig, kort och snäsig var jag emellanåt. Och detta är ju, som du förstår, hormoner. Och jag kan bara säga såhär: att för mig så gick detta över efter typ vecka 20-25 (kommer inte ihåg exakt). Alla är vi olika, men det är mycket i graviditeten som är uppdelat i cykler. Dvs att rätt var det är så växlar det om och du är världens lyckligaste (kanske!!!). Jag vet att det är MÅNGA som mår dåligt just i början av graviditeten. Och denna början kan kännas oändligt lång, men rätt var det är så är den över och då är det fortfarande så mycket graviditet kvar. Kommer liksom verkligen ihåg att jag ba helt plötsligt tänkte ?oj jag hatar inte lukten av stekt mat idag!? Så håll ut! Troligtvis kommer detta lätta.

    Till din kille tycker jag att du ska förklara din situation, hur du känner, vad DU går igenom och att DU behöver HANS stöd i detta. Och att hot om att ?vi har säkert tröttnat på varandra? inte direkt hjälper i dina känslosvallningar (förutsatt att detta är just tomma hot som du påstår)

    Det är klart att det kan vara asjobbigt för din kille, speciellt om han är lite osäker på dig(som jag tolkade det sistnämnda du skrev). Kanske är det läge att ta ett snack och kärleksförklara honom så han vet var du står i relationen? Tala om att du inte ämnar att lämna honom etc etc vad han nu kan tänkas vara orolig över. Red ut hans oroligheter redan nu, för det kommer nog inte bli bättre av sig självt när ni väl får barnet (IOM att det kommer bli mycket ansvar, lite tid tillsammans etc etc) Du behöver verkligen hans stöd igenom hela graviditeten så han måste få bort sin noja så han kan hjälpa dig. Försök att förstå vad hans oro kommer ifrån och lös det tillsammans. Sedan är det bra att du tar upp att det inte är kul för dig heller att du mår såhär och att det faktiskt inte är så mycket du kan göra mer än att försöka behärska dig mera. Kanske kan han hjälpa dig att lugna ner dig på något sätt när du blir lack?

    Det är faktiskt du som går igenom den värsta processen och du verkar ju ha fullt med självinsikt så jag utgår från att du inte är helt spritt språngande galen ;) Tips till dig om du känner att det bubblar över: min kille har två barn sedan innan som jag avgudar, två fantastiska barn på 7 och 8 år. Men två barn kan ju ställa till med massor med tok som att stöka ner, stoja och låta. Och detta var något som jag helt plötsligt hade noll överseende med under början av min graviditet. Men jag fattade ju själv att jag var tvungen att behärska mig. Så jag löste helt enkelt eventuella konflikt-situationer med att vara tyst. Kanske till och med gå undan, ringa till någon och älta av mig lite. Har du någon utanför din relation som du känner att du kan prata av dig med utan att bli dömd? Ring den personen i så fall när du är arg.

    Jag tänkte att detta kanske kunde hjälpa dig med när du känner att du blir irriterad på din kille. Att om det är ?i onödan? -dvs bara hormoner så kommer det troligtvis gå över efter en stund. Så gå iväg och sura en stund själv! Att ta en dusch och ha ?argument simulator? hjälpte mig väldigt mycket också.

    Men är det något du verkligen behöver ta upp så ska du såklart göra det. Man ska inte heller tolka graviditetshormoner som att inget du känner eller tycker är av vikt för att det ?bara? är hormoner.

    Världens längsta inlägg men hoppas verkligen att det kanske hjälper på något sätt. Vill bara säga till dig att du är inte ensam! Många glömmer tyvärr bort den här tiden av graviditeten. Men det är nog betydligt vanligare än man tror.

  • Rovs

    Vet inte varför alla citationstecken blir till frågetecken i min kommentar. Men ja, varje gång det är omotiverade frågetecken i min text så ska det egentligen vara citationstecken.

  • Lyckorus

    Jag tycker din sambo borde vara mer förstående just nu, å andra sidan är det svårt för honom för män har ju inte samma berg- och dalbana av hormoner såsom vi kvinnor har. När jag är förbannad över skitsaker på min sambo kan han säga att min PMS inte är en ursäkt för att bete mig illa, och så är det absolut men det är ju en förklaring och i särskilda fall (såsom graviditet) tycker jag att mannen kan bita ihop och stå ut tills din kropp vant sig vid hormonerna. Precis som att min sambo kan vara ett riktigt svin när han är hungrig, då får jag bita ihop och snabbt ordna något att äta. Man finns ju där för varandra, och ska visa förståelse för varandra...

    Vad är det som gör att era samtal om detta spårar ut i ett gräl? När är det ni tappar greppet och blir arga på varandra? Kan ni på något vis försöka hålla ett lugnt samtal där ni visar varandra förståelse? T.ex. genom att omformulera "du gör / du säger / du sårar" till typ "när du gör så då ger det mig känslan av...". Det fungerar åtminstone på min sambo när jag vill prata med honom, men alla är ju olika.

  • asedene
    marran87 skrev 2017-12-29 06:34:02 följande:

    Jag tycker både och!

    Nu skriver du att han har flera barn, så han borde ju ändå vara lite påläst och införstådd med vad en graviditet innebär. Annars behöver han läsa på!

    Jag och min sambo är också nygravida och mitt humör, mina hormoner och min trötthet är tuff. För oss båda. Men, jag har bett honom läsa på om min sits. Likväl som jag måste läsa på och vara väldigt lyhörd för hans. Det är en resa för båda parterna, och ingen sits är lätt eller enkel för den andra att förstå. 

    Jag försöker vara väldigt tydlig med hur jag mår och känner, ofta. Ju mer jag pratar och förklarar - ju mer förståelse får jag och vi kan stoppa dom värsta känslostormarna och dom barnsligaste tjafsen. 

    Jag anser att jag inte kan bete mig hur som helst, säga vad som helst "bara" för att jag är gravid. Det må vara hormoner osv som ofta kan ta överhand men någon måtta får det vara. Man behöver ändå kunna lägga band på sig. Givetvis förstår jag att det är svårt att styra över tårarna, men dom kanske heller inte är det störta problemet.

    Innan jag svamlar iväg för mkt - lycka till med graviditeten och kom ihåg, kommunicera! 


    Jag har nog varit för tydlig m att förklara hur jag mår/känner. Grejen är den att jag varit väldigt ångestfylld denna gång pga missfallet tidigare. Jag tror att jag smittat av den oron på honom o vi har alla olika sett att hantera oro.

    En annan sak jag kom att tänka på att vi kommit fram till för länge sen att när vi bråkar kliver ni Extroverta sida fram o hans introverta sida fram. Det leder till att jag kan uttrycka mig väldigt snabbt verbalt o komma m vinnande argument o han hamnar alltid i underläge. Det gör att han tae till ogenomtänkta attacker. Det är något jag inte alls tagit hänsyn till sen jag blev gravid. Jag åka försöka tänka mer på det, tack!
  • asedene
    marran87 skrev 2017-12-29 06:34:02 följande:

    Jag tycker både och!

    Nu skriver du att han har flera barn, så han borde ju ändå vara lite påläst och införstådd med vad en graviditet innebär. Annars behöver han läsa på!

    Jag och min sambo är också nygravida och mitt humör, mina hormoner och min trötthet är tuff. För oss båda. Men, jag har bett honom läsa på om min sits. Likväl som jag måste läsa på och vara väldigt lyhörd för hans. Det är en resa för båda parterna, och ingen sits är lätt eller enkel för den andra att förstå. 

    Jag försöker vara väldigt tydlig med hur jag mår och känner, ofta. Ju mer jag pratar och förklarar - ju mer förståelse får jag och vi kan stoppa dom värsta känslostormarna och dom barnsligaste tjafsen. 

    Jag anser att jag inte kan bete mig hur som helst, säga vad som helst "bara" för att jag är gravid. Det må vara hormoner osv som ofta kan ta överhand men någon måtta får det vara. Man behöver ändå kunna lägga band på sig. Givetvis förstår jag att det är svårt att styra över tårarna, men dom kanske heller inte är det störta problemet.

    Innan jag svamlar iväg för mkt - lycka till med graviditeten och kom ihåg, kommunicera! 


    Jag har nog varit för tydlig m att förklara hur jag mår/känner. Grejen är den att jag varit väldigt ångestfylld denna gång pga missfallet tidigare. Jag tror att jag smittat av den oron på honom o vi har alla olika sett att hantera oro.

    En annan sak jag kom att tänka på att vi kommit fram till för länge sen att när vi bråkar kliver ni Extroverta sida fram o hans introverta sida fram. Det leder till att jag kan uttrycka mig väldigt snabbt verbalt o komma m vinnande argument o han hamnar alltid i underläge. Det gör att han tae till ogenomtänkta attacker. Det är något jag inte alls tagit hänsyn till sen jag blev gravid. Jag åka försöka tänka mer på det, tack!
    Rovs skrev 2017-12-29 07:59:18 följande:

    Här kommer världens längsta inlägg (sorry!!)

    Jag tänkte börja med att berätta om mig själv ifall det kan vara något du känner igen dig i. Är själv gravid i v37 med första barnet. I början av min graviditet var jag SÅ trött hela tiden, gick och la mig klockan 18:30 typ och vaknade av mig själv klockan 04. Så hade helt andra rutiner än min kille. Allt jag ville ?göra? på kvällen var att titta på film i sovrummet (eftersom jag somnade efter 5 min) Jag var väldigt känslig för gråt, både glädje- och sorgtårar. Något som jag alltid blev irriterad på var när det vankades mat. Mitt illamående gjorde att jag inte tålde stekos, lukten av grillat och massor med andra saker. Min kille fick sitta och föreslå maträtter och det var, för honom, som att gå igenom ett minfält eftersom jag allt som oftast fräste ifrån missnöjd eller suckade högljutt.

    Jag är inte en person som skriker och gormar i vanliga fall och gjorde väl inte det då heller, men otrevlig, kort och snäsig var jag emellanåt. Och detta är ju, som du förstår, hormoner. Och jag kan bara säga såhär: att för mig så gick detta över efter typ vecka 20-25 (kommer inte ihåg exakt). Alla är vi olika, men det är mycket i graviditeten som är uppdelat i cykler. Dvs att rätt var det är så växlar det om och du är världens lyckligaste (kanske!!!). Jag vet att det är MÅNGA som mår dåligt just i början av graviditeten. Och denna början kan kännas oändligt lång, men rätt var det är så är den över och då är det fortfarande så mycket graviditet kvar. Kommer liksom verkligen ihåg att jag ba helt plötsligt tänkte ?oj jag hatar inte lukten av stekt mat idag!? Så håll ut! Troligtvis kommer detta lätta.

    Till din kille tycker jag att du ska förklara din situation, hur du känner, vad DU går igenom och att DU behöver HANS stöd i detta. Och att hot om att ?vi har säkert tröttnat på varandra? inte direkt hjälper i dina känslosvallningar (förutsatt att detta är just tomma hot som du påstår)

    Det är klart att det kan vara asjobbigt för din kille, speciellt om han är lite osäker på dig(som jag tolkade det sistnämnda du skrev). Kanske är det läge att ta ett snack och kärleksförklara honom så han vet var du står i relationen? Tala om att du inte ämnar att lämna honom etc etc vad han nu kan tänkas vara orolig över. Red ut hans oroligheter redan nu, för det kommer nog inte bli bättre av sig självt när ni väl får barnet (IOM att det kommer bli mycket ansvar, lite tid tillsammans etc etc) Du behöver verkligen hans stöd igenom hela graviditeten så han måste få bort sin noja så han kan hjälpa dig. Försök att förstå vad hans oro kommer ifrån och lös det tillsammans. Sedan är det bra att du tar upp att det inte är kul för dig heller att du mår såhär och att det faktiskt inte är så mycket du kan göra mer än att försöka behärska dig mera. Kanske kan han hjälpa dig att lugna ner dig på något sätt när du blir lack?

    Det är faktiskt du som går igenom den värsta processen och du verkar ju ha fullt med självinsikt så jag utgår från att du inte är helt spritt språngande galen ;) Tips till dig om du känner att det bubblar över: min kille har två barn sedan innan som jag avgudar, två fantastiska barn på 7 och 8 år. Men två barn kan ju ställa till med massor med tok som att stöka ner, stoja och låta. Och detta var något som jag helt plötsligt hade noll överseende med under början av min graviditet. Men jag fattade ju själv att jag var tvungen att behärska mig. Så jag löste helt enkelt eventuella konflikt-situationer med att vara tyst. Kanske till och med gå undan, ringa till någon och älta av mig lite. Har du någon utanför din relation som du känner att du kan prata av dig med utan att bli dömd? Ring den personen i så fall när du är arg.

    Jag tänkte att detta kanske kunde hjälpa dig med när du känner att du blir irriterad på din kille. Att om det är ?i onödan? -dvs bara hormoner så kommer det troligtvis gå över efter en stund. Så gå iväg och sura en stund själv! Att ta en dusch och ha ?argument simulator? hjälpte mig väldigt mycket också.

    Men är det något du verkligen behöver ta upp så ska du såklart göra det. Man ska inte heller tolka graviditetshormoner som att inget du känner eller tycker är av vikt för att det ?bara? är hormoner.

    Världens längsta inlägg men hoppas verkligen att det kanske hjälper på något sätt. Vill bara säga till dig att du är inte ensam! Många glömmer tyvärr bort den här tiden av graviditeten. Men det är nog betydligt vanligare än man tror.


    Tack alla ni som kan intyga att det är så här i början o att det går över. Verkligen super tack för att du tog dig tid att skriva så långt och även för att du varken dömde ut mig helt eller min partner! Vi ska till BM nästa vecka o jag tänker att det är ett bra tillfälle att lyfta hur hormonerna påverkar mig o kanske få lite svar från bm som ger min sambo mer trygghet i att det är helt normalt.
  • asedene
    pallazathena skrev 2017-12-29 07:19:04 följande:

    Tycker det är riktigt svinigt av din partner.

    Graviditeten är för vissa en extrem påfrestning där den hormonella inställningen lämnar en med en upplevelse av att sakna hud och känna sig både utsatt, sårbar och väldigt annorlunda från sitt normala jag. Det rimliga är att din partner kan stötta och vara förstående i detta. Om han är vuxen med grundläggande självkänsla och självinsikt borde han klara av att distansera sig tillräckligt för att se hur dåligt du mår av graviditeten och det minsta att begära är att han inte gör det värre.

    Skulle det vara hjälpsamt för honom att läsa på och lära sig mer om graviditetsymtom? Om det beror på bristande förståelse? Eller handlar det om bristande impulskontroll och lättkränkthet, isf kanske han skulle vara hjälpt av att prata med någon om det (för det lär han behöva jobba på i sitt föräldraskap).


    Jag ska ta upp det när vi träffar BM nästa vecka.
Svar på tråden Gravid och sambon står inte ut med mig