• Anonym (Ts)

Tror min dotter är lesbisk, borde jag prata med henne?

Hej, vet inte om jag lagt tråden rätt men annars kanske en moderator kan fixa det.

Vill bara börja med att säga att jag INTE har något emot homosexuella, vill bara att min dotter ska må bra.

Jag är en ensamstående mamma som har en dotter på 15 år. Igår råkade jag av en slump gå in på dotterns Netflixkonto och såg att de filmer hon sett var nästan enbart filmer om lesbiska par mm, flera till en stor del innehållande lesbiska sexscener. Utöver detta inser jag nu att det finns mycket som tyder på att hon inte är hetro.

Nu får ni inte tro att jag skriver här för att jag är emot homosexuella, tvärtom. Däremot är jag rädd att min dotter ska känna att hon inte kan prata med mig, jag vet ju själv hur mycket tankar man hade i huvudet när man var yngre, och jag vill bara finnas här för henne. Vill inte att hon ska må dåligt pga detta & mig. Borde jag ta upp detta med henne? Är så kluven. Någon som varit i samma sits kanske?

/Orolig mamma

• Svar på tråden Tror min dotter är lesbisk, borde jag prata med henne?
  • Anonym (?)

Men va? Du tror det pga vad hon väljer att kolla på gör serier? Och blir orolig?! Hon är bara 15 år och vet förmodligen inte själv än. Låt henne vara.

• Anonym (Jamen)

Man behöver inte alls vara lesbisk för att gilla lesbiska filmer. Kan tycka kvinnliga kroppar är intressanta att kolla på mer än nakna män men är inte attraherad av kvinnor. Sen vet jag förstås inte vad det är för annat som tyder på det.

Hade inte gillat om min mamma hade pratat med mig om något sådant i den åldern men vi hade ingen bra relation heller. Om ni kan prata om allt så är det väl naturligt att ta upp frågor om kärlek.

• Anonym (Kille)

Är det något du ska göra så är det att vara allmänt positiv till homosexuella. Kanske kommentera pride nångång, markera ogillande om du hör något om homosexuella som diskrimineras eller misshandlas, med mera. Då gör du det lätt för henne att komma ut om hon inte är hetero.

Närmaste grannarna är homosexuella. Vi bor i en liten by, så de var nog lite oroliga för hur de skulle bli bemötta. En av de första sakerna jag så till dem att det vore praktiskt så med en karl i huset, nån som orkar hugga i och bära tunga grejer och sådant, och nån som man förstår hur de tänker....

• Anonym (.)

Nä tycker inte att du ska fråga henne om det. Hon berättar när hon känner sig mogen.

Om du är orolig att hon tror att du skulle reagera negativt kan du ju försöka smyga in nån kommentar i ett vardagligt samtal. Generellt om homosexualitet alltså, typ om du läst nåt i nyheterna eller så. Så att hon förstår att du är öppensinnad liksom.

Svar på tråden Tror min dotter är lesbisk, borde jag prata med henne?