Anonym (men) skrev 2017-12-27 13:14:03 följande:
Tvångsåtgärder för den som super är ju inte samma sak som att se till att ett barn inte har en olämplig hemmiljö?
I det här fallet låter det som en mycket olämplig föräldrasituation och barnet borde omhändertas om inte föräldern ändrar sitt beteende. Och frågan är omd et ens räcker, för det lär ju inte gå på en gång. Varför tar soc inte sitt ansvar och ser till att barnet får en trygg uppväxt?
Hur många socanmälningar är gjorda? Min erfarenhet är att det kan behövas flera och från flera instanser för att soc ska gå i och agera. Om föräldern blivit inlagd på pysk - vet psyk om att det finns ett barn med i bilden? I så fall borde de göra en anmälan.
Om du känner till förälderns supande bör du göra upprepade anmälningar tills soc agerar. Viktigt att känna till är att anmälningar bara är sökbara i soc system några veckor. Så om du gör en ny är det bra att hänvisa till tidigare anmälningar för att dessa ska komma fram och tas i beaktan tillsammans.
Hmmm det är nog bara två gånger det har gjorts en anmälan, har haft kontakt med sjukvården flera gånger men verkar bara vara psyk som gör anmälningarna, när det blivit vanliga akuten händer inget. Supandet har pågått i många år, har lovats dyrt och heligt att inte dricka i närvaro av barn men den gränsen har tänjts lite för många gånger nu. Just nu hoppas vi på mirakelmedicinen antabus.. kan ju bara hoppas...
men jag tvivlar..
Mandel skrev 2017-12-27 13:46:24 följande:
Fast det behöver ju inte vara så svårt att veta.
Jag vet ex hur mycket promille den ene i ett föräldrapar har haft när polisen tagit vederbörande vid upprepade tillfällen. Inte konstigt alls att veta.Det har nämligen den andre i föräldraparet sagt.
Till TS:
Det är svårt. Vi har anmält och stöttat den nyktra föräldern då den andre föräldern supit ned sig totalt, försökt ta livet av sig, kört rattfull osv. Det har tagit hur lång tid som helst. Närmare 2 år innan något hände. Alkoholisten har fortfarande inte problem och behöver hjälp anser den, men den andre föräldern har nu lyckats sätta ned foten och göra sig fri och barnen behöver inte vistas hos den alkoholiserade utan umgänget sker hemma hos den nyktre.
Fick den nyktra föräldern ansöka om egen vårdnad då?? Här har det hållt på i ett år ungefär, och vet inte om det har blivit värre egentligen, kanske färre tillfällen men nu när det händer så är barnet med, innan söps det bara när barnet inte va med. Det är kanske den andra föräldern jag bör lägga min tid och kraft på att hjälpa istället.. den andre föräldern vågar inte sätta krav på grund av risken för självmord..
Anonym (Häxkraft) skrev 2017-12-27 15:00:20 följande:
För att personen åkt fast ja.
Ts påstår sig veta hur påverkad/hög promillehalt personen har och jag tvivlar på att ts varit där och mätt.
Jag försvarar inte att ett småbarn ska tas hand om av någon som är knallfull, det jag reagerar på är att ts säger sig ha fakta som känns tvivelaktiga och då kanske resten av storyn är lika tvivelaktig.
Hamnar man på pysk får man också blåsa... 2 promille tycker i alla fall jag är sjuk mycket att ha samtidigt som man har ansvar för ett barn, därför kändes det relevant att ta med i inlägget... någon får gärna rätta mig om jag har fel.. själv dricker jag inte alls så skulle väl säkert reagera på mycket lägre alkoholhalt än så också. Tar gärna emot åsikter på om jag överreagerar på just den siffran..