• Anonym (Orolig)

Förälder som super, vad kan soc göra?

Hur mycket skall egentligen krävas för att soc skall göra några tvångsåtgärder? Förälder som flertalet gånger vart inlagd på psyk för självmordsförsök, super redlöst även när hen har hand om sin tvååriga dotter (>2 promille). Flera anmälningar till soc, men vad kan dom göra egentligen om personen inte själv vill ha vård/anser sig ha behov av vård? Kan tycka att ibland borde soc gå in och styra upp mera för för barnets skull. För i min värld är det självklart att inget barn skall behöva leva i den osäkra miljön. Vart går egentligen gränsen för soc, när kan dom gå in och bestämma, sätta krav på behandling, påverkar boende m.m???

Jag ringde häromdagen till soc och frågade vad man kan få för frivillig hjälp. Föräldern i fråga lär ju inte söka hjälp hen inte vet finns. Men fick då bara till svar att man "ansöker om behov finns och så meddelar vi vilka insatser det kan vara aktuellt med". Tycker det är så konstigt, man går ju inte å ansöker om något man inte vet finns? Någon som vet va man kan få för typ av frivillig hjälp?

• Svar på tråden Förälder som super, vad kan soc göra?
  • Anonym (...)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 10:03:14 följande:
    Typ behandlingshem då? På ett sätt är det fara för hens liv då självmordsförsöken alltid hängt ihop med alkoholkonsumtionen.
    Rent krasst. Självmordsförsök är en sak för psykiatrin. 

För att kommunen ska ansöka om tvångsåtgärder behöver medicinska rekvisit uppfyllas, såvida personen inte är väldigt ung. Då väger sociala rekvisit tyngre. De medicinska rekvisiten innebär att du håller på att supa ihjäl dig. 
    De sociala rekvisiten innebär att du håller på att förstöra ditt liv. 

Socialtjänsten behöver kopplas in, men främst ur ett barnperspektiv. Föräldern har rätt att supa, alkohol är lagligt, men barnet har också rätt till en trygg miljö och kompetenta vårdnadshavare. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jo) skrev 2017-12-27 10:34:56 följande:
    Det som krävs är att personen är en fara för sig själv eller för andra för att Soc ska ingripa med tvång mot personen.

I dagsläget kan du inte göra mer än att försöka uppmuntra personen att söka hjälp frivilligt.
    Har försökt men det går inte så bra Så jävla tufft att stå å så på bara när det blir värre och värre. Känns som att snart får jag ett samtal att det är över
  • Anonym (Oro)

Vad är det som hänt då, som gör att du misstänker att föräldern super?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (...) skrev 2017-12-27 10:41:40 följande:
    Rent krasst. Självmordsförsök är en sak för psykiatrin. 

För att kommunen ska ansöka om tvångsåtgärder behöver medicinska rekvisit uppfyllas, såvida personen inte är väldigt ung. Då väger sociala rekvisit tyngre. De medicinska rekvisiten innebär att du håller på att supa ihjäl dig. 
    De sociala rekvisiten innebär att du håller på att förstöra ditt liv. 

Socialtjänsten behöver kopplas in, men främst ur ett barnperspektiv. Föräldern har rätt att supa, alkohol är lagligt, men barnet har också rätt till en trygg miljö och kompetenta vårdnadshavare. 
    Tack för ditt svar. Medicinska rekvisit som du kallar det är inte uppfyllda. Sociallt fungerar det än så länge i nyktra perioder, men varje gång fyllan slår till får de ju konsekvenser... tänker att jobb och vårdnaden om barn är det som kommer hänga löst så småningom om det inte sker någon bättring.. Hade känns så mycket bättre om någon kunde göra något innan personen behöver hamna i en sådan sist, men det är väl som du säger.. man har rätt att supa..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Oro) skrev 2017-12-27 10:45:34 följande:

Vad är det som hänt då, som gör att du misstänker att föräldern super?

Alkohol --> självmordsförsök --> kontakt med sjukvård --> någon annan måste ta hand om barnet tills hen är nykter.. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 08:39:29 följande:

Hur mycket skall egentligen krävas för att soc skall göra några tvångsåtgärder? Förälder som flertalet gånger vart inlagd på psyk för självmordsförsök, super redlöst även när hen har hand om sin tvååriga dotter (>2 promille). Flera anmälningar till soc, men vad kan dom göra egentligen om personen inte själv vill ha vård/anser sig ha behov av vård? Kan tycka att ibland borde soc gå in och styra upp mera för för barnets skull. För i min värld är det självklart att inget barn skall behöva leva i den osäkra miljön. Vart går egentligen gränsen för soc, när kan dom gå in och bestämma, sätta krav på behandling, påverkar boende m.m???

Jag ringde häromdagen till soc och frågade vad man kan få för frivillig hjälp. Föräldern i fråga lär ju inte söka hjälp hen inte vet finns. Men fick då bara till svar att man "ansöker om behov finns och så meddelar vi vilka insatser det kan vara aktuellt med". Tycker det är så konstigt, man går ju inte å ansöker om något man inte vet finns? Någon som vet va man kan få för typ av frivillig hjälp?

Tvångsåtgärder för den som super är ju inte samma sak som att se till att ett barn inte har en olämplig hemmiljö?

I det här fallet låter det som en mycket olämplig föräldrasituation och barnet borde omhändertas om inte föräldern ändrar sitt beteende. Och frågan är omd et ens räcker, för det lär ju inte gå på en gång. Varför tar soc inte sitt ansvar och ser till att barnet får en trygg uppväxt?

Hur många socanmälningar är gjorda? Min erfarenhet är att det kan behövas flera och från flera instanser för att soc ska gå i och agera. Om föräldern blivit inlagd på pysk - vet psyk om att det finns ett barn med i bilden? I så fall borde de göra en anmälan.

Om du känner till förälderns supande bör du göra upprepade anmälningar tills soc agerar. Viktigt att känna till är att anmälningar bara är sökbara i soc system några veckor. Så om du gör en ny är det bra att hänvisa till tidigare anmälningar för att dessa ska komma fram och tas i beaktan tillsammans. 
  • Mandel
    Anonym (Häxkraft) skrev 2017-12-27 10:40:17 följande:

Intressant att ts vet hur många promille personen i fråga har!

Fast det behöver ju inte vara så svårt att veta.

Jag vet ex hur mycket promille den ene i ett föräldrapar har haft när polisen tagit vederbörande vid upprepade tillfällen. Inte konstigt alls att veta.Det har nämligen den andre i föräldraparet sagt.

Till TS:
    Det är svårt. Vi har anmält och stöttat den nyktra föräldern då den andre föräldern supit ned sig totalt, försökt ta livet av sig, kört rattfull osv. Det har tagit hur lång tid som helst. Närmare 2 år innan något hände. Alkoholisten har fortfarande inte problem och behöver hjälp anser den, men den andre föräldern har nu lyckats sätta ned foten och göra sig fri och barnen behöver inte vistas hos den alkoholiserade utan umgänget sker hemma hos den nyktre.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Häxkraft)
    Mandel skrev 2017-12-27 13:46:24 följande:

Jag vet ex hur mycket promille den ene i ett föräldrapar har haft när polisen tagit vederbörande vid upprepade tillfällen. Inte konstigt alls att veta.Det har nämligen den andre i föräldraparet sagt.
    För att personen åkt fast ja.
    Ts påstår sig veta hur påverkad/hög promillehalt personen har och jag tvivlar på att ts varit där och mätt.

Jag försvarar inte att ett småbarn ska tas hand om av någon som är knallfull, det jag reagerar på är att ts säger sig ha fakta som känns tvivelaktiga och då kanske resten av storyn är lika tvivelaktig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (men) skrev 2017-12-27 13:14:03 följande:
    Tvångsåtgärder för den som super är ju inte samma sak som att se till att ett barn inte har en olämplig hemmiljö?

I det här fallet låter det som en mycket olämplig föräldrasituation och barnet borde omhändertas om inte föräldern ändrar sitt beteende. Och frågan är omd et ens räcker, för det lär ju inte gå på en gång. Varför tar soc inte sitt ansvar och ser till att barnet får en trygg uppväxt?

Hur många socanmälningar är gjorda? Min erfarenhet är att det kan behövas flera och från flera instanser för att soc ska gå i och agera. Om föräldern blivit inlagd på pysk - vet psyk om att det finns ett barn med i bilden? I så fall borde de göra en anmälan.

Om du känner till förälderns supande bör du göra upprepade anmälningar tills soc agerar. Viktigt att känna till är att anmälningar bara är sökbara i soc system några veckor. Så om du gör en ny är det bra att hänvisa till tidigare anmälningar för att dessa ska komma fram och tas i beaktan tillsammans. 
    Hmmm det är nog bara två gånger det har gjorts en anmälan, har haft kontakt med sjukvården flera gånger men verkar bara vara psyk som gör anmälningarna, när det blivit vanliga akuten händer inget. Supandet har pågått i många år, har lovats dyrt och heligt att inte dricka i närvaro av barn men den gränsen har tänjts lite för många gånger nu. Just nu hoppas vi på mirakelmedicinen antabus.. kan ju bara hoppas...
    men jag tvivlar..
    Mandel skrev 2017-12-27 13:46:24 följande:

Till TS:
    Det är svårt. Vi har anmält och stöttat den nyktra föräldern då den andre föräldern supit ned sig totalt, försökt ta livet av sig, kört rattfull osv. Det har tagit hur lång tid som helst. Närmare 2 år innan något hände. Alkoholisten har fortfarande inte problem och behöver hjälp anser den, men den andre föräldern har nu lyckats sätta ned foten och göra sig fri och barnen behöver inte vistas hos den alkoholiserade utan umgänget sker hemma hos den nyktre.

Fick den nyktra föräldern ansöka om egen vårdnad då?? Här har det hållt på i ett år ungefär, och vet inte om det har blivit värre egentligen, kanske färre tillfällen men nu när det händer så är barnet med, innan söps det bara  när barnet inte va med. Det är kanske den andra föräldern jag bör lägga min tid och kraft på att hjälpa istället.. den andre föräldern vågar inte sätta krav på grund av risken för självmord..
    Anonym (Häxkraft) skrev 2017-12-27 15:00:20 följande:
    Ts påstår sig veta hur påverkad/hög promillehalt personen har och jag tvivlar på att ts varit där och mätt.

Jag försvarar inte att ett småbarn ska tas hand om av någon som är knallfull, det jag reagerar på är att ts säger sig ha fakta som känns tvivelaktiga och då kanske resten av storyn är lika tvivelaktig.

Hamnar man på pysk får man också blåsa... 2 promille tycker i alla fall jag är sjuk mycket att ha samtidigt som man har ansvar för ett barn, därför kändes det relevant att ta med i inlägget... någon får gärna rätta mig om jag har fel.. själv dricker jag inte alls så skulle väl säkert reagera på mycket lägre alkoholhalt än så också. Tar gärna emot åsikter på om jag överreagerar på just den siffran..

• Anonym (socialtjänst nej tack)

svaret är enkelt på denna fråga:

förvärra situationen

Socialtjänsten är ENDAST till för att skapa statliga jobb, allt annat är falsk marknadsföring.

• Mandel
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 22:04:08 följande:

Fick den nyktra föräldern ansöka om egen vårdnad då?? Här har det hållt på i ett år ungefär, och vet inte om det har blivit värre egentligen, kanske färre tillfällen men nu när det händer så är barnet med, innan söps det bara  när barnet inte va med. Det är kanske den andra föräldern jag bör lägga min tid och kraft på att hjälpa istället.. den andre föräldern vågar inte sätta krav på grund av risken för självmord..
    Anonym (Häxkraft) skrev 2017-12-27 15:00:20 följande:

Hamnar man på pysk får man också blåsa... 2 promille tycker i alla fall jag är sjuk mycket att ha samtidigt som man har ansvar för ett barn, därför kändes det relevant att ta med i inlägget... någon får gärna rätta mig om jag har fel.. själv dricker jag inte alls så skulle väl säkert reagera på mycket lägre alkoholhalt än så också. Tar gärna emot åsikter på om jag överreagerar på just den siffran..
    Här har det varit mer eller mindre kalabalik i den familjen i 7-8 år innan vi andra började få vetskap om vad som egentligen hände och vi kunde börja hjälpa till.
    Det är mycket som fick sin förklaring när vi fick veta om missbruket. Många pusselbitar föll på plats. Vi hade nog aldrig kunnat gissa vad som pågick bakom de stängda dörrarna i det hemmet.
    Våld och hot var vardag för de barnen...

Det tog nog runt 2 år av anmälningar ifrån oss grannar och vänner, självmordsförsök, rattfyllor osv innan den nyktra blev stark och kunde lämna. Nu har den förälder enskild vårdnad och alkoholisten får bara träffa barnen när den är "nykter" och aldrig hemma hos sig.

Här har alkoholisten haft mer än 2 promille när de kollat honom vid psyk/rattfyllor.
    Jag skulle kaskadkräkas om jag hade det, men alkoholisten märktes det knappt på. Det är mycket!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-12-27 22:04:08 följande:

Hmmm det är nog bara två gånger det har gjorts en anmälan, har haft kontakt med sjukvården flera gånger men verkar bara vara psyk som gör anmälningarna, när det blivit vanliga akuten händer inget. Supandet har pågått i många år, har lovats dyrt och heligt att inte dricka i närvaro av barn men den gränsen har tänjts lite för många gånger nu. Just nu hoppas vi på mirakelmedicinen antabus.. kan ju bara hoppas...

men jag tvivlar..Fick den nyktra föräldern ansöka om egen vårdnad då?? Här har det hållt på i ett år ungefär, och vet inte om det har blivit värre egentligen, kanske färre tillfällen men nu när det händer så är barnet med, innan söps det bara  när barnet inte va med. Det är kanske den andra föräldern jag bör lägga min tid och kraft på att hjälpa istället.. den andre föräldern vågar inte sätta krav på grund av risken för självmord..Hamnar man på pysk får man också blåsa... 2 promille tycker i alla fall jag är sjuk mycket att ha samtidigt som man har ansvar för ett barn, därför kändes det relevant att ta med i inlägget... någon får gärna rätta mig om jag har fel.. själv dricker jag inte alls så skulle väl säkert reagera på mycket lägre alkoholhalt än så också. Tar gärna emot åsikter på om jag överreagerar på just den siffran..

Hur vet du vad som händer hemma hos föräldern? Har föräldern någon partner som hen bor med? Blir barnet väl omhändertagen, hel, ren får mat och omsorg? Varför har den andra föräldern aldrig barnet? Vilket stöd får den förälder som du påstår är full jämt? Föräldrar syskon, vänner... Någon borde väl bry sig om hen då hen uppenbarligen mår väldigt dåligt psykiskt.
Svar på tråden Förälder som super, vad kan soc göra?