• mammalovis

Ojämlikt mellan barnen med julklappar, hur ska vi tänka?

Mina två äldsta tjejer har olika pappor. Den äldsta bor 4 nätter i månaden hos pappa och får julklappar både av oss, mormor, samt av pappa och hans tjej.
    Min yngsta får julklappar av oss och mormor på julafton. De är 7 och 4,5 år.
    Tidigare år har vi fått dela upp firandet då äldsta varit hos pappa och fått klappar från mormor när hon kommit hem och syrran har inte reagerat.
    Dilemmat är att den yngstas farmor har gått bort under hösten, så nu får båda mindre julklappar om ca 500 kr. Hon älskade att köpa julklappar så det blev många paket.
    Den äldstas farmor lever fortfarande och har i vanliga fall gett något mindre hos pappan och jag får pengar att köpa både julklapp och födelsedagspresent att ha här. I år ligger hon på sjukhus, så vi vet inte ens om hon orkar träffa tösen.

Hur ska vi göra för att orättvisan inte blir för stor? I dagsläget har jag inte köpt paketen från farmor, men funderar på lego. Den äldre önskar en del olika saker som inte är så dyra, den yngre vet knappt vad hon vill ha eller vill ha dyra grejer som hon ändå inte kommer uppskatta. Så till viss del har jag svårt att hitta bra julklappar.

• Svar på tråden Ojämlikt mellan barnen med julklappar, hur ska vi tänka?
  • Gurkan25

Om du har ett sparkonto till barnet kanske du kan sätta in pengarna där? Eller kanske köpa någon gemensam experiment-låda eller liknande till båda barnen? Även om stora dotterns farmor enbart avsatt pengar till henne.

BF 20 December 2017
  • pallazathena

Om jag förstår det rätt så får den yngsta fira jul med både mamma och pappa som lever tillsammans, medan den äldsta firar denna jul med er? Det är väl bara att vara öppen med de skillnader som det innebär, de har olika fäder och det kommer med olika fördelar och nackdelar. Så länge de har god kontakt med sina föräldrar, betona det och fäst så lite vikt som möjligt vid det materiella.

Min poäng: det är ojämlikt sett till större saker än bara paket och så är livet. Så länge de får den kärlek, uppmärksamhet och trygghet de behöver (vilket också kan variera) kommer de inte ta skada av det.

Svar på tråden Ojämlikt mellan barnen med julklappar, hur ska vi tänka?