• Venator

Hur måla en trälåda för bäst resultat?

Vad för typ av färg använder man när man ska måla en obehandlad trälåda?

Jag tänkte börja med vit grundfärg, därefter en färg i mint (eller dylikt) och sen vill jag måla mindre detaljer i svart (fåglar och blommor).

Jag är nybörjare på det här så jag vet inte vad för typ av tekniker och färger man ska använda för bäst resultat. Blir det "för halt" att måla detaljer på halvblank/blank färg? Vad för färg är lättast att använda till detaljmålning? Behöver jag lacka efteråt? Tekniker som kan vara bra att veta innan jag börjar?

Är så rädd att det ska skita sig och lådan blir förstörd, så jag tar tacksamt emot alla tips ni har Cool

• Svar på tråden Hur måla en trälåda för bäst resultat?
  • Anonym (T)

Fråga i affären där de säljer färgen du ska använda. De brukar ha bra tips på sånt. :)

• annabellelee

Nej en blank färg går bra att måla på. Det handlar mer om vilket utseende du vill ha på lådan. Om du ska lacka eller ej beror på om du kommer använda lådan så att den utsätts för slitage. Jag brukar undvika att lacka eftersom jag tycker det blir fult och lacken kan gulna (beroende på vilken slags lack du har) , men om lådan ska hanteras mycket och du riskerar att färgen blir sluten är lack en god idé.

Lycka till! Det låter som ett fint projekt!

Svar på tråden Hur måla en trälåda för bäst resultat?