• Sassa4

Står knappt ut med graviditeten

Jag har i stort sett ända sen början av graviditeten haft en spänd och svullen mage. Men sen vecka 18 nångång så har det vara blivit värre och värre. Idag är jag i vecka 24 och jag kan knappt ta mig igenom dagarna pga magen spänner så mycket.

Tänk er att ni trycker ut magen så mycket som det bara går tills den blir stenhård, till bristningsgränsen. Och sen så fortsätter den att vara så konstant. Utöver detta så får jag sammandragningar titt som tätt som gör det ytterligare lite värre. Jag kan knappt ta djupa andetag längre för magen inte går att spänna ut mer än vad den är.

Magen är stenhård när jag står upp, när jag ligger på rygg, sida, hur jag än gör. Jag klarar inte av att vara uppe och gå får då blir magen som betong så jag knappt får luft.

När jag ligger ner så är jag även jättesvullen ovanför naveln, under brösten. Det bultar ut så mycket så svullnaden tom trycker på undersidan av brösten.

Jag har inte varit hos barnmorskan på väldigt länge nu så därför vet hon inget om mitt mående. Har tid hos henne efter jul igen.

Men min fråga är, ska det verkligen vara såhär? Varför blir det ens så? Finns det någon som haft nåt liknande? Känns som jag är den enda som har såhär. Alla andra gravida kan gå runt med sina magar och kollar jag bilder på andra i samma vecka om mig så har dom inte den svullnaden ovanför magen som jag har. Utan den är rakt och platt där sen kommer deras bebismage.

Vem ska jag be om hjälp? Min barnmorska? Förlossningen?

Tyvärr är jag en sån som har väldigt svårt att be om hjälp och bara utsätter mig för allt jobbigt tills det inte går mer. Vill aldrig vara en belastning för någon :(

• Svar på tråden Står knappt ut med graviditeten
  • Jmlwc

Börja med att ringa till din bm. Jag har haft liknande känsla med mina graviditeter. Dock låter ditt värre. Lycka till!

• EpicNurse

Antagligen tarmarna som är belastade, vilket de är när man är gravid. Försök undvika mat som är gasbildande och vätskebindande. Se till att du kan tömma tarmen normalt. Kan du inte det så får du lägga om kosten och kanske köpa bulkmedel. Ta upp det med din barnmorska. Det är bara att ringa och fråga om råd. Du kan också fråga vårdcentralen.

Däremot ska en absolut inte ringa förlossningen om en sån här grej.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Aliona

Jag hade liknande besvär, om än kanske inte lika mycket. Jag blev hjälpt av att äta lättsmält mat, typ kokt fisk, långkokta köttgrytor etc, olivolja och mycket vatten kombinerat med dulcosoft eftersom jag hade hemsk graviditetsförstoppning. Kunde inte heller ta järntabletter pga det (det löste sig ändå, fick jättefint hb av bara kosten). Sen upptäckte de också bakterier i urinen som jag fick abtibiotika mot. Efter den kuren upphörde sammandragningarna helt.

Ring eller maila din bm. De ska hjälpa dig med alla besvär, även om det bara är att råda dig var du kan vända dig.

Svar på tråden Står knappt ut med graviditeten