• DeenKanin

Hur länge får en valp vara ensam?

Hej! Vi hade tänkt att köpa en pomeranian valp och undrar om den kan vara ensam hemma i kanske 5-7 timmar efter att ha bott hos oss i två månader ( hela sommarlovet ). Skulle det funka bra?

• Svar på tråden Hur länge får en valp vara ensam?
  • Lord Hans

Det går bra. Hur tror du att folk som har hund gör då dom jobbar?

• Cadencee
    Dexter dot com skrev 2017-12-18 20:42:09 följande:

Tragiskt !! Även om dom kan göra sina behov i hundgården så är det ju inget kvalitativt liv att ligga oaktiverade 14-16 timmar per dag utan mänsklig kontakt om det nu inte gäller draghundar som bor i flock, trivs bäst ute och får några timmars tuff motion per dag.

Nu är det en stor hundgård och hon trivs jättebra i den. Grannarna går förbi och hälsar även om dom inte släpper ut henne. Så nej jag tycker inte det är tragiskt, sen är det inte varje dag det blir så många timmar.
  • Dexter dot com
    Lord Hans skrev 2017-12-18 22:24:59 följande:

Det går bra. Hur tror du att folk som har hund gör då dom jobbar?

Har haft hund i över 20 år och rör mig mest bland hundfolk och känner ingen som lämnar sina hundar ensamma hela dagarna. Antingen har man hunden med på jobbet eller har hundvakt/dagis. Förstår inte syftet med att skaffa hund som sen ska ligga ensam oaktiverad hela dagen + natten. Personligen har jag ju hund för att umgås och njuta av den så mycket som möjligt.
  • Cadencee
    Dexter dot com skrev 2017-12-19 05:29:23 följande:

Har haft hund i över 20 år och rör mig mest bland hundfolk och känner ingen som lämnar sina hundar ensamma hela dagarna. Antingen har man hunden med på jobbet eller har hundvakt/dagis. Förstår inte syftet med att skaffa hund som sen ska ligga ensam oaktiverad hela dagen + natten. Personligen har jag ju hund för att umgås och njuta av den så mycket som möjligt.

Vår jakthund kan va trött i 2 dagar efter en lång jaktdag och faktiskt bara ligga och vila förutom då hon blir rastad (jag vet då jag ibland varit ledig från jobb efter arbetat helg). Allt behöver inte vara svart eller vitt. Hon ligger heller sällan ensam på nätterna. Får 9 av 10 nätter ligga i vår säng och då på mina fötter eller vid mitt huvud. Hon får det hon behöver och lite till bara det att hon får vara i sin hundgård många timmar ibland.
  • Lord Hans
    Dexter dot com skrev 2017-12-19 05:29:23 följande:
    Ja dom är säkert hjältar. Eller så kanske dom inte berättar allt åt dig?
  • Dexter dot com
    Lord Hans skrev 2017-12-19 11:48:26 följande:
    Dom är inga hjältar alls....bara människor med sunt förnuft som vill sina hundars bästa.
  • Dexter dot com
    Cadencee skrev 2017-12-19 07:49:48 följande:
    Vår jakthund kan va trött i 2 dagar efter en lång jaktdag och faktiskt bara ligga och vila förutom då hon blir rastad (jag vet då jag ibland varit ledig från jobb efter arbetat helg). Allt behöver inte vara svart eller vitt. Hon ligger heller sällan ensam på nätterna. Får 9 av 10 nätter ligga i vår säng och då på mina fötter eller vid mitt huvud. Hon får det hon behöver och lite till bara det att hon får vara i sin hundgård många timmar ibland.
    Att en hund är valfritt inaktiv med sällskap och regelbundna rastningar efter hårt jobb är ju en väldig skillnad mot att lämnas ensam inomhus 7-8 timmar/ i en hundgård större delen av dygnet där hunden inte har något val än att vila och vara inaktiv. Sen håller jag med om att vissa drag/vall/jakthundar oftast motioneras väldigt hårt och då behöver återhämta sig men TS frågar ju om råd om en sällskapsras .
  • Queennr1
    Lord Hans skrev 2017-12-19 11:48:26 följande:

Vanlig basal förmåga att ta hand om en hund är knappast att benämna som hjältedåd om man inte lider av nåt slags funktionshinder.
  • Lord Hans

Vad tycker ni om människor som jobbar och har barn? Är dom efterblivna också?

• DeathByPickles
    Lord Hans skrev 2017-12-19 21:45:15 följande:

Nej, men de lämnar nog inte ett barn på fyra månader (16 veckor) som dessutom bara bott hemma hos dem under halva den tiden, hemma utan uppsyn i fem till sju timmar heller. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Bidda

Men ni vissa som kommenterat; är ni på allvar seriösa?

Hur folk gör som jobbar?

- Jag skaffade min hund när jag var 18 år & jag är 29 år idag.

Vi som är hundägare & har jobb, vilket majoriteten förmodligen har, vi ser till att ha hundvakt, försöker lägga bra arbetsschema, tex jobba kväll om sambo jobbar dag. Åker hem under dagen, ber grannen vara med/rasta hunden osv. Vissa har även med hund till jobn.

Jag har alltid valt jobb efter min hund. Närhet hem, bra arbetstider, kunna lägga schema själv tex. De första åren när jag inte hade ett så stort kontaktnät då jag flyttade till annan stad, så gick jag ner i arbetstid & gjorde kortare dagar pga min hund.

Vad tror ni? Att man bara kan lämna ett djur ensamt VARJE dag, kanske 5 dagar i veckan ca 8-9h?! Ett "normalt" arbetspass är ju ofta 8h, sedan lunch på det & kanske resväg till & från jobbet. Det blir minst 9h..

& till de med barn. Jag tycker inte att det är speciellt trevligt när barn stressas upp, lämnas på dagis 06.30 & hämtas runt 17.00 5 dagar/veckan heller. Det är en annan fråga &

• Bidda

... Det är en annan fråga & där finns förmodligen personal som tillgodoser, i alla fall något så när, barnens basala behov.

Snälla tänk innan ni skaffar hund.

Hela ert liv kommer att planeras utifrån er hund i kanske 10-12 år om ni har tur.

Lämna inte er bästa vän, tänk på att ni är hundens hela liv & det den väntar på vareviga minut ni är ifrån den. <3

Till TS:

Se till att skaffa ett kontaktnät med hundvakter som kan hjälpa till.

Sommarlov skrev du, betyder det att du är i skolåldern?

Blir det familjens hund? Är ni hemma olika tider? Är det alltid någon hemma generellt?

• Starka

Det är inte en mänsklig rättighet att ha hund kan man inte vara hemma/ ha hundvakt så ska man ingen hund ha. Man är jättebunden med hund framför allt första halvåret-året. Jag har haft möjligheten att ha hunden med mig och en mamma som är pensionär + att både ensamträningen och rumsrenheten gick ovanligt bra men det är först nu när hon är 1.5 som hon lämnas 3-4 timmar och det händer inte ofta

Blir så ledsen när jag tänker på alla hundar som lämnas långa dagar och sen inte får varken motion eller stimulans för det orkas inte med efter en lång arbetsdag. Sen när hunden börjar tugga på inredningen så är det hundens fel
  • neaaaak

Jag blir rätt paff över hälften av inläggen. Tillobörja med så undrar man hur gamla du/ni är eftersom ni pratar om sommarlov och om ni vet vad det innebär med att faktiskt ha en hund.

Jag är själv 25 år och skaffade min första egna hund i somras , jag hade helt klart utgått från att hunden skulle få vara hemma själv mellan 5-7 Tim om dagen när han blev runt 20 veckor, vilket han var i några veckor. Nu blev jag sjukskriven så han är i stort sätt aldrig själv istället men när han väl är det så fixar han det utan problem . Sen beror det väl på vad det är för hundras och hur man aktiverar den.

Jag har en jakt hund. Han jagar alltid lördagar vilket gör att han oftast inte gör några större rörelser förens tisdagen,efter det så har han alltid 1 timmes fyrhjulingstid samt promenader. Men hans personlighet är att faktiskt ligga totalt utslagen o skita i allt mellan 23-14 ungefär så ofta märker han inte ens att man varit borta på fm. Men det är otroligt mycket jobb runt i kring som man kanske inte tänker på, se det som att ni skulle ha ett barn . Ni blir låsta , har ni hundvakt om ni skulle vilja göra något . Om någon blir sjuk osv osv . Planera allt innan 100 gånger om =)

• Queennr1

.. Tja, om de lämnade en femåring ensam hemma i 7 timmar så ja.

Det råder inget motsatsförhållande mellan arbete och hundägande, det handlar helt enkelt om att man (precis som med barn) ordnar adekvat tillsyn för hunden.
  • Lord Hans

Inte precis överrepresentation av den intelligentare delen av befolkningen på det här forumet, men man är ju van.

• Starka
    Lord Hans skrev 2017-12-20 12:13:34 följande:

Inte precis överrepresentation av den intelligentare delen av befolkningen på det här forumet, men man är ju van.

Nej men de sägs ju att insikt är första steget mot förbättring så du är på god väg
Svar på tråden Hur länge får en valp vara ensam?